Autor: Anna Majowicz

Trendy w pakowaniu eksportowym

Międzynarodowy Kongres dla Branży Logistycznej i Opakowań – LogInPack jest inicjatywą wiodących firm z branży logistycznej i opakowań, które postanowiły stworzyć platformę wymiany wiedzy i doświadczeń oraz debaty na temat najważniejszych wyzwań i trendów w tych sektorach. Kongres odbył się 27-28 czerwca w Kielcach. Pakowanie przemysłowe jest jednym z kluczowych elementów transferu maszyn i urządzeń. Jak zapewnić bezpieczeństwo i uniknąć problemów podczas transportu ciężkich urządzeń, a jednocześnie zadbać o ekologię? Jakie są obecnie trendy w pakowaniu eksportowym? 

Panel dyskusyjny o trendach w pakowaniu eksportowym.

Pakowanie eksportowe – wytyczne i regulacje

Na rynku zarówno międzynarodowym, jak i w Polsce stosowane są zespoły standardów w pakowaniu takie jak HPE i SEI. To zbiory norm dotyczących pakowania, np. odnośnie zabezpieczenia ładunku lub zabezpieczenia antykorozyjnego. Można powiedzieć, że są to swoiste kompendia wiedzy w pakowaniu, ale nie są to niestety normy prawne. Stąd dość duża dowolność jeśli chodzi o pakowanie eksportowe. Większość zagadnień jest rozwiązywana niestety intuicyjnie i na podstawie doświadczenia.

Unia Europejska się przygotowała trochę do transportu, przygotowała wytyczne, natomiast pakowanie eksportowe zostało delikatnie zbagatelizowane. Tak, jakby wszyscy mieli produkować dobre opakowania spełniające minimalne wymagania, ale bez skupienia się na szczegółach. Przepisy dotyczące pakowania i następnie eksploatacji tych opakowań są różne, co wynika z położenia geograficznego firm, które je produkują. Wykorzystuje się  do ich produkcji materiały, które są dostępne. Firmy z reguły podpierają się tymi przepisami, które są dla nich korzystne. Niestety nie dokonano standaryzacji, a większość operuje niemieckimi przepisami. Nie możemy mówić o jednolitych przepisach regulujących pakowanie eksportowe

– wypowiedział się Jarosław Soliwoda – Uniwersytet Morski w Gdyni, Katedra Eksploatacji Statków.

Szkolenia w zakresie pakowania eksportowego

Szkolenia z zakresu pakowania eksportowego są dość popularne. Niestety nie są one ujednolicone i ustandaryzowane. Są przeprowadzane w różnych wymiarach – stacjonarnie, online, co powoduje dywersyfikację obszaru wiedzy, jaki jest omawiany. Żadna instytucja państwowa do tej pory nie sprawuje nadzoru nad prowadzonymi tego typu szkoleniami. To powoduje, że istnieje bardzo szerokie grono firm, które projektują załadunki jedynie na podstawie własnego doświadczenia. Brakuje też chętnych, którzy szukają dodatkowych szkoleń. Zazwyczaj powodem szkolenia staje się zaistniały w firmie wypadek.

->  Transport pod lupą nr 4/2023

Bezpieczeństwo towaru podczas eksportu

Dbałość o bezpieczeństwo podczas pakowania eksportowego ma bezpośrednie przełożenie na koszty. Włączenie producenta opakowań już podczas pierwszych etapów produkcji daje szansę na zoptymalizowanie procesów i dobranie najbardziej korzystnej opcji dla klienta. Współpracę należy traktować jako współodpowiedzialność za to, jak towar jest zabezpieczony i jak parametry tego towaru będą zachowywały się do czasu dotarcia do finalnej destynacji.

Należy angażować firmy produkujące opakowania od pierwszego etapu inżynieryjnego, już na etapie rysunków izometrycznych. To pozwoli firmie produkującej opakowania dostosować swój projekt. Ważne jest również to, aby firma produkcyjna, a zarazem też firma logistyczna – znały parametry multimodalności i warunki składowania tego towaru na każdym etapie jego podróży. To bezpośrednio wiąże się z odpowiednim doborem trwałości opakowania. Jest tutaj jeszcze szerokie pole do edukacji firm, aby włączać swoich podwykonawców w proces tworzenia produktu i uświadamianie dlaczego jest to szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa

– wyjaśnia Damian Popek, Business Unit Manager w ESA Logistyka Polska.

Ekologia a pakowanie eksportowe

Należy precyzyjnie określić, co dokładnie oznacza ekologiczność w kontekście produkcji opakowań. Ważne jest zrozumienie, że aspekty ekologiczne nie są w sprzeczności z ekonomią. Gdy mówimy o pakowaniu, musimy uwzględnić kontekst ekologii i ekonomii, aby uniknąć sytuacji, w których koszt opakowania przewyższa wartość samego produktu. Podobnie, jeśli opakowanie nie zapewnia odpowiedniego bezpieczeństwa –  może to prowadzić do nieodpowiedzialnego marnowania zasobów. Nasza obecna produkcja opakowań i ich nadmierne wykorzystanie, bez odpowiedniego systemu recyklingu, może skutkować dużym obciążeniem dla środowiska. Firmy coraz częściej starają się obliczać swoje ślady węglowe i środowiskowe oraz analizować wpływ ich projektów na środowisko. To podejście holistyczne stanowi początek drogi do zdefiniowania pojęcia „ekologicznego„.

Jednym ze świadomych proekologicznych działań jest modułowość opakowań oraz możliwość zastępowania zniszczonych elementów nowymi, bez konieczności produkcji całego nowego opakowania. To pozwala na zmniejszenie generowania odpadów i zmniejszenie obciążenia środowiska.

Nie ma nic bardziej nieekologicznego niż nieskuteczne, zniszczone opakowanie prowadzące do uszkodzenia produktu. Dążenie do optymalizacji pakowania musi więc mieć swoje granice i uwzględniać również aspekt trwałości i skuteczności opakowania, aby unikać marnowania zasobów i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko

– zaznacza Marcin Królski, Transport Manager i członek zarządu Relopack Solutions Sp. z o.o. Sp.k.

Należy przeanalizować każdy przypadek case by case – co możemy wyeliminować, co możemy zamienić, mając wciąż na uwadze bezpieczeństwo. Poszukujmy tego optymalnego punktu pakowania, gdzie jednocześnie opakowanie jest ekologiczne, ekonomiczne i bezpieczne. Jeśli jest taka możliwość – unikajmy opakowań, ponieważ one chwilę po użyciu stają się odpadem

– dodaje dr inż. Karolina Wiszumirska – dyrektor ds. produktów przemysłowych w Centrum Badań i Rozwoju Produktów SCUEP, dyrektor ds. innowacji Stowarzyszenia NATUREEF oraz ekspert Polskiego Paktu Plastikowego.

Przyszłość pakowania eksportowego

Skrupulatny nadzór nad odpowiednim zapakowaniem produktu jest kluczowy z punktu widzenia ubezpieczenia. W przypadku uszkodzenia produktu pojawiają się komplikacje, co może powodować trudności w ustaleniu jednoznacznych przyczyn uszkodzenia. Z tego powodu rośnie zapotrzebowanie na zastosowanie zdalnych systemów monitorujących proces pakowania i transportu, które pozwolą uniknąć strat związanych z uszkodzeniami.

->  Pomorski Kongres Transportu Intermodalnego

Dodatkowo, w najbliższych latach trendem będzie wzmożona uwaga na odpowiednią dokumentację techniczną i archiwizację. Recykling skrzyń i opakowań to zdecydowane trendy na najbliższy czas. Możliwości ich ponownego wykorzystania są o wiele większe, niż się zakładało.

Zmiana podejścia do produktu, a być może nawet zamiana produktu na usługę może być nadchodzącym trendem. Jak najdłuższy obieg opakowania i wykorzystywanie zamiennych elementów. Marzę o transferze wiedzy pomiędzy firmami i branżami w kwestii pakowania. Większość dobrych rozwiązań jest już dostępnych i wystarczy jedynie je zastosować w odpowiednim miejscu

– podsumowuje dr inż. Karolina Wiszumirska.
Panel dyskusyjny z udziałem pięciu osób siedzących na czerwonych kanapach na scenie.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.