Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Bezpieczeństwo na giełdach transportowych. Jak chronić się przed oszustwami?

Platformy transportowe są często nieodzownym elementem funkcjonowania firm transportowych i spedycyjnych. Ewoluowały z tradycyjnych giełd transportowych do zaawansowanych platform logistycznych. Często bowiem integrują wiele narzędzi w jednym systemie. Jednakże, wraz z tym rozwojem, rośnie skala oszustw w cyfrowym sektorze przewozowym. Jak zatem zadbać o bezpieczeństwo na giełdach transportowych? Jak chronić się przed kradzieżami i wyłudzeniami? 

Kradzieże na giełdach transportowych

Piotr Sobala na łamach trans.INFO zaznacza, że choć liczba kradzieży na giełdach transportowych rośnie, to w skali rocznej stanowi ona niewielki odsetek operacji. Wśród przestępstw kradzieże mają wysoki odsetek. Jednak w skali działań na całej platformie – liczby użytkowników, ofert, transakcji – przestępstwa tego kalibru zdarzają się rzadko. Mimo, że przestępcy ciągle udoskonalają swoje metody. Nie więcej niż kilkanaście razy w roku. W stosunku do ponad 100 tys. specjalistów działających na Trans.eu  to bardzo mała liczba. Niemniej każde zdarzenie tego typu generuje duże poruszenie w społeczności.

Przyglądam się tym zdarzeniom już ponad 10 lat. To sinusoida – raz powszechniejsze są kradzieże ładunków, potem przychodzi czas spedytorów, którzy chcą wyłudzić usługi transportowe. Natomiast obecnie – od dwóch, trzech lat – bardziej “popularnym” przestępstwem są jednak kradzieże ładunków. Udało nam się zmniejszyć szkody wynikające z celowego działania nieuczciwych spedytorów, dlatego większe wyzwania stanowią w tej chwili firmy transportowe. To nie są fikcyjne przedsiębiorstwa, problem polega tylko na ich intencji

mówi Piotr Sobala, international security area leader w Trans.eu.

Kto oszukuje na giełdach transportowych?

Na giełdach transportowych oszustw dopuszczają się różne grupy: przewoźnicy, spedytorzy oraz załadowcy. W ostatnich latach najpopularniejszym przestępstwem są kradzieże ładunków przez “przewoźników” podszywających się pod istniejące firmy. 

Zdarzały się jednak lata gdzie prym wiedli spedytorzy chcący wyłudzić usługi transportowe. Były to firmy zakładane często w biurach wirtualnych. Działały przez pewien czas rzetelnie,  wyrabiając markę i zdobywając portfolio klientów. Po kilku lub kilkunastu miesiącach przestawały płacić na czas i po zakończeniu okresu płatności – po 30, 45 dniach – znikały. W tym czasie mogły oszukać setki przewoźników.

Najgroźniejszym scenariuszem oszustwa dla klientów nie są podszycia, ale przejęcia istniejących spółek. Przykładem mogą być „przewoźnicy”, którzy ostatnio coraz częściej przejmują istniejące dłuższy czas spółki aby dokonać kradzieży.

Mechanizmy oszustów

Oszuści stosują różne mechanizmy, aby osiągnąć swoje cele. Poniżej przedstawiamy najczęstsze działania.

  1. Przejęcia spółek: Zmieniany jest właściciel spółki, a dane kontaktowe pozostają bez zmian. W tym czasie dochodzi do kradzieży.
  2. Kradzieże dokonywane przez firmy istniejące dłużej na rynku: Ten scenariusz wiąże się z przejęciem. Firma o długim stażu i pozytywnych opiniach jest przejmowana przez przestępcę, który albo dokonuje kradzieży w krótkim czasie, albo jeszcze kilka tygodni lub miesięcy działa rzetelnie żeby wzbudzić większe zaufanie i oszukać więcej klientów.
  3. Podszywanie się pod istniejące firmy: Używają bardzo podobnych danych kontaktowych do prawdziwych firm, często przestawiając literki w adresie email. Tacy oszuści działają poza platformą, gdzie nie muszą przechodzić procesu weryfikacji.

Odpowiedzialność w przypadku kradzieży

Kradzieże dotyczą różnych towarów, od żywności po specjalistyczne produkty jak mrożonki. Firmy transportowe muszą posiadać odpowiednie zasady weryfikacji kontrahentów, aby uniknąć oszustw. Dlaczego? Ano, towarzystwa ubezpieczeniowe często próbują udowodnić brak staranności w wyborze kontrahenta, co stwarza dodatkowe problemy dla spedycji.

Jak się chronić?

  1. Weryfikacja kontrahentów: Sprawdzenie statusu działalności, stażu firmy, branży oraz udokumentowanych referencji.
  2. Edukacja społeczności transportowej: Kampanie informacyjne i edukacyjne zwiększające świadomość na temat znaków ostrzegawczych podczas wyboru kontrahenta.
  3. Unikanie współpracy poza oficjalnymi kanałami: Nawiązywanie współpracy wyłącznie przez oficjalne kanały komunikacji w systemie Trans.eu.
  4. Monitoring aktywności: Śledzenie rzeczywistej aktywności na platformie i reagowanie na wszelkie sygnały podejrzanych zachowań.
  5. Procedury bezpieczeństwa i weryfikacji: Własne procedury bezpieczeństwa i systemy weryfikacji kontrahentów, takie jak ubezpieczenie OC przewoźnika.

Dodatkowe środki bezpieczeństwa na platformach

  1. Regularne aktualizacje systemu: Trans.eu regularnie aktualizuje swoje systemy bezpieczeństwa, wprowadzając nowe mechanizmy ochrony przed oszustwami.
  2. Współpraca z organami ścigania: Platforma ściśle współpracuje z organami ścigania, dostarczając im wszelkich niezbędnych informacji w przypadku wykrycia oszustwa.
  3. Wsparcie prawne: Trans.eu oferuje swoim użytkownikom wsparcie prawne w przypadkach sporów i oszustw.

Bezpieczeństwo to współpraca

Oszustwa na giełdach transportowych to realne zagrożenie, które wymaga stałego monitoringu i wdrażania skutecznych mechanizmów ochrony. Firmy powinny dbać o weryfikację swoich kontrahentów, korzystać z oficjalnych kanałów komunikacji i zwiększać świadomość wśród pracowników. Tylko poprzez współpracę i edukację można skutecznie zminimalizować ryzyko oszustw w branży transportowej. Oczywiście nie mamy nigdzie 100% bezpieczeństwa. Ryzyko dzięki platformom jest małe, ale wciąż istnieje. 

Platforma Trans.eu stanowi przykład systemu, który łączy nowoczesne technologie z zaawansowanymi procedurami weryfikacyjnymi. Dzięki temu oferuje użytkownikom bezpieczne środowisko do realizacji zleceń transportowych. Dzięki czujności, wymianie podejrzanych sygnałów czy pozyskanych informacji między użytkownikiem a platformą można skutecznie ograniczyć niebezpieczeństwo.

->  Branżometr Inelo prześwietla branżę TSL
Ekran laptopa z wykresami giełdowymi oraz pytanie: "Jak chronić się przed oszustwami na giełdzie?"

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.