Autor: Joanna Haniszewska

Automatyzacja sortowania największych operatorów logistycznych

Automatyzacja w logistyce pozwala na efektywną i szybką obsługę tysięcy paczek, produktów i towarów, co wpływa na skrócenie czasu dostawy i ogólne zadowolenie klienta. Każdy z nas chce otrzymać paczkę w jak najkrótszym czasie i firmy zdają, sobie z tego sprawę dlatego inwestują, w nowoczesne technologie sortowania w magazynach. Ważnym elementem jest też ekologia, gdzie operatorzy logistyczni zwracają uwagę na to, z jakich materiałów zostało stworzone opakowanie, a także zmniejszają liczbę wypełniaczy w środku. Niektórzy inwestują w maszyny, które niwelują „pustą przestrzeń” w paczce. Nie da się ukryć, że w dzisiejszych czasach liczy się czas i szybkie działanie.

Jak działa automatyzacja?

Magazyn automatyczny to taki, w którym większość procesów logistycznych odbywa się w pełni automatycznie bez człowieka lub z minimalnym jego wkładem. Cały proces obejmuje przyjmowania towarów, transport, składowanie, kompletację oraz dalszą wysyłkę. W całym procesie towarzyszą nam specjalistyczne maszyny, urządzenia oraz oprogramowanie.

Co zyskujemy dzięki automatyzacji?

Jedną z głównych zalet automatyzacji, jest optymalizacja całego procesu dostaw, zaczynając od: planowania produkcji, usprawnienia procesów magazynowych oraz szybka i sprawna dostawa. Firmy inwestują w rozwiązania jak drony, aplikacje mobilne i sztuczną inteligencję, aby móc zapewnić najefektywniejszą obsługę klienta.

Amica w 2017 roku zainwestowała w nowoczesny magazyn automatyczny, który powstał we Wronkach. Budynek został przystosowany do zmieniających się warunków atmosferycznych, dodatkowo nie posiada ogrzewania oraz nie korzysta ze światła. W codziennej pracy w budynku nie przebywa żaden pracownik, a praca odbywa się zdalnie przez jednego operatora.

W Radzyminie z kolei w 2022 roku powstał najnowocześniejszy magazyn Żabki. Głównym celem Żabki jest ograniczenie emisji CO2, aby zredukować wpływ na środowisko naturalne oraz jak najmocniej zautomatyzować cały obiekt.

Automatyzacja na przykładzie działań firmy Żabka

Źródło: wiadomoscispozywcze.pl

->  Spedytor wczoraj i dziś. Co się zmieniło?

Automatyzacja procesu sortowania – case study

W obecnych czasach, gdzie technologie mocno się rozwijają, w magazynach, również nie może jej zabraknąć. Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację magazynów, gdyż pozwala ona na optymalizację całego procesu.

Przykłady firm, które inwestują w nowoczesne rozwiązania, to np. firma kurierska DHL. Planuje ona wdrożenie 3 poziomowego sortera o wydajności 45 tysięcy przesyłek na godzinę w Międzynarodowym Centrum Logistycznym w Kostrzynie koło Poznania. Będzie to jedna z najnowocześniejszych placówek w Europie.

Kolejną firmą stawiającą na technologię jest Poczta Polska, która zainwestowała 120 mln zł w nowoczesny sorter w okolicy Radzymina. Nowe maszyny zasilą już istniejące sortownie oraz zostaną wykorzystane w nowo powstających placówkach.

Firma Frigo Logistics, która zajmuje się logistyką produktów mrożonych, zdecydowała się również zainwestować w nowoczesny sorter, który jest w pełni dostosowany do warunków panujących w magazynie.

 Współczynnik robotyzacji na 10 tysięcy pracowników.

Źródło: Statista

Przyszłość automatyzacji

Automatyzacja w logistyce ma wiele korzyści takich jak zmniejszenie błędów ludzkich, oszczędności, zwiększenie wydajności, ma pozytywny wpływ na środowisko i szybszą obsługę. Coraz więcej operatorów logistycznych inwestuje w nowoczesne technologie zautomatyzowanych magazynów, aplikacje, drony i sztuczną inteligencję. Firmy jak DHL, Poczta Polska, Frigo Logistics, Amica i Żabka są dobrym przykładem przedsiębiorstw, które już inwestują w automatyzację, a przyszłościowo możemy się spodziewać, że jeszcze więcej firm dołączy do zmian w branży logistycznej.

Wnętrze magazynu z wysokimi regałami wypełnionymi paletami towarów i oświetleniem sufitowym.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.