Autor: Kamil Zając

Branża TSL musi ciąć koszty

Według danych GS1 samo tylko wprowadzenie komunikatu EDI awizo dostawy (DESADV) spowodowało u odbiorcy skrócenie czasu przyjęcia dostawy z 55 do 31 minut, a więc o 44%. Pozwoliło to też na spadek kosztów obsługi dostaw o 38%. Gdzie branża TSL może jeszcze zaoszczędzić? Telematyka, optymalizacja zużycia paliwa, karty paliwowe, ecodriving, a może grywalizacja wśród kierowców? Najskuteczniejsze metody optymalizacji kosztów zaprezentowali eksperci, podczas szóstej odsłony Warsztatów dla Managerów Transportu i Logistyki – „Jak oszczędzić w branży transportowej”.

O tym jak branża TSL musi ciąć koszty rozmawiali eksperci

Ceny paliw i koszty pracy zmartwieniem branży TSL

Zawirowania geopolityczne nadal są poważnie odczuwane przez branżę TSL w postaci wysokich cen paliw. Oprócz zwyżki cen oleju napędowego, mocno podrożał LNG. Firmy, które zainwestowały w pojazdy LNG praktycznie z nich nie korzystają, a część z nich nawet nie odebrała zamówionych wcześniej pojazdów. Są one już nieopłacalne przy dzisiejszych stawkach. Co więcej, Pakiet Mobilności wymusił wzrost kosztów pracy, w szczególności w polskich przedsiębiorstwach.

Pakiet Mobilności spowodował też wzrost kosztów administracyjnych, wymuszony prawem. W każdym dziale musieliśmy zatrudnić dodatkową osobę do obsługi

wylicza Maciej Zwyrtek

Na dodatek skończył się także okres wysokich stawek za frachty na rynku SPOT, z jakimi mieliśmy do czynienia na początku pandemii. Jedyną rozsądną odpowiedzią na wskazane wyzwania wydaje się redukcja kosztów. Na pierwszy plan wysuwa się ograniczenie zużycia paliwa. Branża TSL musi ciąć koszty.

Telematyka pozwala na oszczędności w branży TSL

Z doświadczeń klientów systemów telematycznych wiemy, że zużycie paliwa jako pierwsze idzie do oceny. Ważny jest monitoring zużycia w całej flocie, szacowany w oparciu o rodzaj dokonywanych przewozów, uczęszczanych tras i stylu jazdy kierowców. Tylko długofalowy i regularny monitoring ukazuje rezerwy. Z naszych danych wynika, że styl jazdy ma wpływ na 30% kosztów użycia aut. Składają się na to takie elementy jak: jazda z ekonomiczną prędkością – najlepiej stałą, stosowanie tempomatu, czy biegu jałowego. Ocena tych parametrów doskonali styl jazdy, a co najważniejsze pozwala na zaoszczędzenie nawet do 20% nakładów

wskazuje Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Webfleet

Inne wyniki spalania mają samochody nowe, a inne starsze. Renomowani producenci starają się nadal polepszać jakość swoich diesli. W Kuźnia Trans wymieniamy około 50-60 pojazdów rocznie. Kolejne generacje pojazdów palą mniej. Jest nam też łatwiej się dostosowywać do środowiskowych wymogów

przekonuje Maciej Zwyrtek, Dyrektor Generalny ds. Sprzedaży Kuźnia Trans.

Telematyka w służbie elektromobilności

Webfleet jako duży dostarczyciel telematyki w Europie posiada rozbudowaną bazę danych. Okazuje się, że duża liczba firm już dzisiaj jest gotowa na elektromobilność. Co więcej, istnieją rozwiązania telemetyczne, dedykowane specjalnie dla tego sektora.

Obecna sytuacja z zaporowymi cenami energii elektrycznej nieco ostudziła firmy do wymiany floty na elektryczną. Jednak od tego nie będzie odwrotu. W transporcie ciężkim do transformacji jest jeszcze daleko, ale na ostatniej mili wymiana technologiczna floty postępuje najszybciej. Analizowaliśmy ponad 100 tys. pojazdów z europejskich flot. Połowa z nich mogłaby być zamieniona na pojazdy elektryczne już dzisiaj. Mamy funkcje do zarządzania flotą elektryczną. Rozwiązania idą w kierunku, aby dostarczyć funkcje efektywnego ładowania floty. Świadome zarządzanie zużyciem energii. Można także przeanalizować czy przejście na flotę elektryczną będzie maiło sens dla danego przewoźnika. Wygenerujemy stosowny raport z dostępnych danych

wskazuje Agnieszka Szwaj.

Grywalizacja pozwala zmniejszyć spalanie o 1 litr na 100 km

Jedną z coraz powszechniej stosowanych systemów motywacyjnych jest grywalizacja. Polega ona na stosowaniu pozytywnych motywatorów dla kierowców, którzy osiągną np. najlepsze wyniki w danym parametrze, np. zredukują zużycie paliwa.

Grywalizacja zaczęła się u nas od razu. Osoby, którym się to nie podobało same dość szybko odeszły i zostali kierowcy, którzy naprawdę chcą działać optymalnie. Technologia jest tylko narzędziem potrzebnym do osiągnięcia celu. Najważniejsze jest aby połączyć ją z procedurami w firmie. Samo założenie, że pracownicy będą jeździć optymalnie jest na wyrost. Trzeba motywować ich do tego i wyciągnąć wnioski. Szkolimy personel z ekodrivingu. Mamy przeszkolonych trenerów. To naprawdę pomaga. Analizowaliśmy statystyki za 2021/2022 i spalanie spadło o 1 litr na 100 km w całej flocie. Posiadamy 220 własnych samochodów, zatem oszczędność na poziomie 1 litr / 100km to są pokaźne kwoty w skali roku

wylicza Maciej Zwyrtek.

Ważny jest regularny coaching kierowców, aby jazda była bardziej ekonomiczna. Sam system nie załatwi wszystkiego, musi on być połączony z działaniami firmy. Powiązany też z pakietem motywacyjnym. Grywalizacja kierowców i bonusy dla nich za stworzone oszczędności. Istotą jest doskonalenie i nauka właściwych nawyków. Wtedy we flotach oszczędności pojawiają się jako efekt uboczny. Dodatkowo ekodriving sam w sobie to bezpieczna i ekonomiczna jazda

wskazuje Agnieszka Szwaj.

e-CMR to ekologia i oszczędność dla branży TSL

Postępująca cyfryzacja procesów obsługi dokumentacji w branży transportowej jest zbieżna z polityką paperless. Standaryzacją cyfrowych procesów i jej promocją zajmuje się organizacja typu non for profit, jaką jest GS1.

Paperless to generalnie duża liczba oszczędności. Niestety nadal 99% transportów w UE wykorzystuje dokumenty papierowe, generując przy tym 200 mln kopii – 1 mld ton papieru. Propagujemy wdrażanie elektronicznych dokumentów w całym łańcuchu dostaw. W ramach projektu paperless, wszystko zamieniamy na dokumenty w standardzie IDI. Eliminujemy papierowe WZ wraz ze specyfikacją dostawy, chcemy zastąpić awizem dostawy. Wprowadzenie komunikatu EDI awizo dostawy (DESADV) spowodowało u odbiorcy skrócenie czasu przyjęcia dostawy z 55 do 31 minut, a więc o 44%. Pozwoliło to też na spadek kosztów obsługi dostaw o 38%. Kolejnym elementem jest elektroniczny list przewozowy e-CMR. Zredukuje on czas na wygenerowanie listu przewozowego o 23 minuty. Co więcej, odejdą koszty przesyłki. Przykładowo 10 zł za wysłany list pocztą x 5 mln kartek to 50 mln oszczędności rocznie. Szacuje się, że cyfryzacja zredukuje koszty administracyjne w UE o ok. 60%

zaznacza Agata Horzela, Menedżer ds. Standardów GS1.

Redukcja pustych przebiegów w transporcie

Z tzw. pustym przebiegiem mamy do czynienia, kiedy pojazd wraca z trasy do swojej bazy bez ładunku. Lekarstwem na to są zawierane kontrakty SPOT, dostosowane do trasy. Algorytmy IT, czy sztuczna inteligencja mogą usprawnić proces zdobywania zleceń w drodze powrotnej.

W pandemii rynek wywrócił się do góry nogami. Stawki za fracht wzrosły i wielu przewoźnikom opłacało się wracać na pusto. Uważam, że braki kierowców będą się nasilać, zatem puste przebiegi będą problematyczne ze względów środowiskowych. Wyliczono, że gdyby nie było pustych przebiegów, to starczyłoby kierowców w oparciu o obecne zasoby kadrowe. Teraz czujemy spowolnienie gospodarcze, stawki spadły i każdy przewoźnik patrzy i liczy kilometr. Giełdy jak najbardziej to dobre rozwiązanie. Automatyzacja często jest zintegrowana z giełdą. Ułatwia to zlokalizowanie pasującego ładunku z danej giełdy i lokalizacji, w sposób automatyczny. Automatyzacja i integracja systemów to redukcja pustych przebiegów. Widzę tylko zagrożenie, że firmy mające droższe ładunki mogą oferować większe stawki i to może demotywować przewoźników przed rozwojem w tym kierunku

przestrzega Maciej Zwyrtek.

Cyfryzacja wymusi szybsze płatności

Jedną z największych zalet wprowadzenia e-CMR będzie przyspieszenie procesu płatności za transport.

Przewoźnicy bardzo czekają na e-CMR. Bez problemu przeszkolimy nawet najbardziej wymagający personel. Dzisiaj w transporcie realny termin płatności za usługę to 60-90 dni. Powrót kierowcy, fizyczne wysłanie dokumentacji. Zderzamy się z tym, że dużo firm nadal nie akceptuje skanu, jako dowodu dostawy. Realne korzyści e-CMR będą widoczne tylko wtedy, kiedy za digitalizacją listu pójdą też pozostałe dokumenty. e-WZ musi wejść razem z e-CMR. Wszystko musi być spójnie zrobione, aby także załączniki były zdigitalizowane w ramach jednego systemu

określa Maciej Zwyrtek

Już dzisiaj na rynku jest dużo platform e-CMR. Zachęcam firmy, przetestujmy sobie jak działają te systemy. Pilotażowe projekty na bazie hybrydowych rozwiązań z listem przewozowym ograniczają zbędną liczbę kopii papierowych. Wdrożenia, które mają oszczędzać muszą współgrać z procesami firmy. Wdrożenie komunikatów elektronicznych to zmiany wielu parametrów: od systemów do myślenia ludzi. Przyspieszenie płatności to ewidentna korzyść z e-CMR

reasumuje Agata Horzela.

Sfinansowano ze środków Narodowy Instytut Wolności w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO. Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

->  Jak COVID-19 zmienił transport międzynarodowy – w raporcie

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.