Rok 2022 był trudnym okresem dla wielu dziedzin gospodarki, w tym także dla branży transportowej, stanowiącej jeden z najważniejszych sektorów gospodarki w Polsce. Nieoczekiwanym czynnikiem wpływającym na utrudnienia w relacjach handlowych ze Wschodem był wybuch wojny na Ukrainie. Dodatkowo znacząco poszybowały w górę ceny energii i paliw płynnych, podnosząc koszty działania firm. Na dodatek wysoka inflacja wymusiła renegocjację dotychczasowych kontraktów. Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z Grupą Inelo prześwietlili polski transport w najnowszym wydaniu: „Branżometr Inelo. Inflacja – czas wyzwań dla branży TSL”. Raport opracowano na podstawie badań ankietowych, przeprowadzonych wśród przedstawicieli firm transportowych, danych z systemów Grupy Inelo oraz narzędzia Metrix Giełdy Trans.eu, badającego rynek SPOT. Jak aktualnie wygląda kondycja branży TSL na tle tych wszystkich wydarzeń?

Branżometr Inelo – czyli jaka jest kondycja firm?
Z danych opublikowanych przez OECD za trzeci kwartał 2022 można odczytać spadek eksportu o 1,26%, a importu o 0,7%. Unia Europejska jest głównym kierunkiem polskiego eksportu i importu, dlatego kluczową informacją jest jej malejąca dynamika wymiany towarowej. Na sytuację w branży TSL mocno wpływa niedobór kierowców, który stale się pogłębia. Deficyt rośnie z roku na rok, a prognozy Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) szacują, że do 2026 roku zabraknie nam aż do 60% truckerów. W rankingu krajów z największą ilością kierowców, Polska zdecydowanie wygrywa – to pozytywny fakt, dzięki któremu możemy być dumni.
Stabilność branży TSL pomimo „czarnych łabędzi”
Na przestrzeni kilku ostatnich lat pojawiały się nieprzewidywalne wydarzenia, które miały ogromny wpływ na gospodarkę. Do najważniejszych z „czarnych łabędzi” możemy zaliczyć pandemię COVID-19, podczas której zostały wprowadzone liczne ograniczenia w transporcie. W początkowym okresie odbiło się to wyraźnym spadkiem liczby przejechanych kilometrów przez firmy transportowe. Równie nieoczekiwanie gospodarkę wzburzył wybuch wojny na Ukrainie. Branża TSL poradziła sobie z tym tąpnięciem całkiem nieźle, a sytuację podczas pierwszych trzech kwartałów roku 2022 można określić jako stabilną i opanowaną.
Pobierz BEZPŁATNIE raport: „Branżometr Inelo”
W 7 na 10 firm odczuwa się niedobór kierowców
Wciąż malejąca liczba zawodowych kierowców jest bolesnym dla gospodarki faktem, z którym zmagają się firmy transportowe. Pracodawcy w branży TSL głowią się nad pozyskiwaniem nowych pracowników oraz sposobem na skuteczne zatrzymanie pracującego już personelu. Pracodawcy najczęściej podnoszą wynagrodzenia lub udzielają premii. Preferowaną metodą stosowaną przez przedsiębiorców jest także podnoszenie komfortu pracy zawodowym kierowcom. Częstsze powroty do domu z trasy, wymiana pojazdu na nowszy, realnie wpływają na dobre samopoczucie truckerów, zwłaszcza tych młodych. Znacznie rzadziej firmy korzystają z takich metod gratyfikowania, jak opieka medyczna, dodatek za dojazdy do pracy, czy dodatkowe dni urlopowe.
Jak przedsiębiorcy z branży TSL radzą sobie ze wzrostem cen?
Według danych GUS, w październiku 2022 roku inflacja osiągnęła poziom 17,9%, co utrudniało działalność całej branży TSL. Aby utrzymać się na rynku, firmy transportowe renegocjowały umowy oraz poszukiwały bardziej opłacalnych kontrahentów. Wyniki badań i analiz, opublikowane w Branżometrze Inelo potwierdziły wskazane trendy. Przedsiębiorcy w większości stronili od kredytowania się i uważali, że nie jest to dobra metoda na walkę ze wzrostem cen. Podczas trwającego spowolnienia gospodarczego, menedżerowie firm mniej ufali swoim partnerom. Dokładne sprawdzali kontrahentów pod względem płatności, często korzystając z systemowych ratingów wiarygodności.
Firmy transportowe borykają się z nierzetelnymi płatnikami lub oszustami, więc stworzenie wskazanego ratingu w mojej ocenie jest świetnym pomysłem, dającym firmom narzędzie do weryfikacji kontrahentów
wyjaśnia Piotr Dajema, ekspert do spraw wdrożeń i szkoleń, Grupa Inelo
Przedsiębiorcy jednogłośnie przyznawali, że poprzez zawirowania rynkowe wstrzymują inwestycje związane z rozbudową floty o nowe naczepy i pojazdy, a wręcz myślą o zredukowaniu swoich zasobów. Wynikało to ze wzrostu cen zakupu nowych pojazdów oraz cen paliw. Branżometr Inelo potwierdził opinie, że wzrastające koszty pracy kierowców zawodowych stanowią jeden z trzech najważniejszych czynników modelujących koszty w firmach transportowych.

Pobierz BEZPŁATNY raport, który przygotował Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z Grupą Inelo
Branżometr Inelo to:
- najważniejsze wyzwania branży TSL w 2022 roku,
- analiza wpływu inflacji na sektor TSL,
- statystyki oraz wyniki badania wśród przedstawicieli firm przewozowych,
- trendy rynkowe,
- komentarze i rady ekspertów oraz praktyków TSL.