Autor: Kamil Zając

Certyfikat BREEAM oznaką nowoczesnego magazynu

Z roku na rok w branży budowlanej wzrasta świadomość o gospodarce zrównoważonego rozwoju. Coraz częściej też sami klienci oczekują konkretnych działań na jej rzecz od swoich kontrahentów. Magazyny, zważywszy na relatywnie dużą kubaturę i zajmowany obszar są obiektami ingerującymi w krajobraz. Jak zatem sprawdzić, czy powstają w oparciu o zasady zrównoważonego budownictwa? Jedną z metod jest certyfikacja. Wśród najbardziej renomowanych jest certyfikat BREEAM? Co należy spełnić, aby się o niego ubiegać?

Certyfikat BREEAM – wzór dokumentu, źródło: [2]

Zrównoważone budownictwo czyli jakie?

Chcąc uznać budynek za obiekt odpowiadający zasadom zrównoważonego budownictwa musi on spełniać ściśle określone kryteria, powiązane z zasadami zielonej ekonomii i tzw. zero bądź minimum waste. Wśród głównych elementów jest racjonalne gospodarowanie zużywaną energią. W tym celu stosowane są nowoczesne systemy zarządzające jej zużyciem. Począwszy od właściwej izolacji budynków, dzięki której uzyskuje się ich pasywność. Dodatkowo wykorzystuje się wolne przestrzenie, np. dachów, do montażu paneli fotowoltaicznych i produkcji energii na miejscu. Kolejnym aspektem jest racjonale zużycie wody i recykling. Przyjmuje się zasadę minimalizacji produkcji odpadów, przy jednoczesnej maksymalizacji ich ponownego użycia.

Czynniki społeczne także stanowią o zrównoważonym budownictwie

Nowoczesny i zrównoważony obiekt powinien w minimalnym stopniu ingerować w otoczenie, w którym stoi. Jednocześnie powinien zachowywać zielony krajobraz. Możliwe jest to poprzez wykorzystanie jego przestrzeni na nasadzenia, czy umiejscowienie odpowiedniej roślinności na ścianach. Istotną zasadą jest dostosowywanie się obiektu się do zmiennych czynników, zarówno środowiskowych, jak i ludzkich. Znaczenie ma dostęp do transportu zbiorowego dla pracowników, ponieważ obiekt powinien ułatwić kontakty jego użytkownikom. Dodatkowo przestrzenie należy projektować w taki sposób, aby umożliwiały komfort pracy, zapewniały wysoki poziom higieny fizycznej i psychicznej pracujących w nim ludzi. Co ważne, zrównoważony budynek powinien utrzymywać wskazane zasady w całym cyklu swojej eksploatacji.

->  Logistyka 4.0 - Co to jest?

Liczba certyfikowanych obiektów rośnie

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego w roku 2021 liczba certyfikowanych obiektów (łącznie budownictwo mieszkaniowe, handlowe i przemysłowe) osiągnęła 28,6 mln m2. Przełożyło się to na wzrost o 24% w stosunku do wcześniejszego roku.[1] Na rynku dominuje także system certyfikacji BREEAM, z 81% udziałem w rynku. W przypadku budownictwa stricte przemysłowego, w okresie od marca 2021 do marca 2022, PSBE oszacowała liczbę nowych certyfikacji na poziomie 171 budynków. W marcu 2022 roku liczba certyfikowanych obiektów magazynowych osiągnęła 41% całości. Co więcej, w tym sektorze także dominował certyfikat BREEAM, z 90% udziałem w rynku.[1]

Certyfikat BREEAM – co to jest?

Certyfikat BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) jest wielokryterialnym certyfikatem budynków, wskazującym odpowiadanie kryteria zrównoważonego budownictwa. Przyznawany jest przez brytyjską organizację BRE Global (British Research Establishment). Wśród ocenianych obiektów są budynki nowo powstałe, a także zmodernizowane. Certyfikaty BREEAM nowym obiektom przyznaje – BREEAM International New Construction. Z kolei dla modernizowanych jest to BREEAM In-Use International. Certyfikat przyznawany jest także w różnych kategoriach, w zależności od przeznaczenia obiektów. Wyróżnia się podział na obiekty: office, logistics, retail, residential, hotel, school.

Certyfikat BREEAM posiada 5 poziomów

BREEAM przyznawany jest na 5 poziomach, nie licząc poziomu „Unclassified”, w zależności od spełniania poszczególnych kryteriów składowych. Wśród poziomów wyróżnia się:

  1. Pass (najniższy)
  2. Good
  3. Very Good
  4. Excellent
  5. Outstanding (najwyższy)

W celu otrzymania najniższego poziomu, oceniany obiekt musi osiągnąć punktację większą niż 30%. Dla Good musi ona liczyć powyżej 45%. Z kolei, Very Good zaczyna się od 55%. Chcąc otrzymać najwyższe poziomy Excellent, czy Outstanding współczynnik wzrasta odpowiednio do więcej niż 70% i 85% wzwyż. Dodatkowo stosowany jest modyfikator w zależności od geograficznego usytuowania kraju i jego warunków klimatycznych.

Certyfikat BREEAM opiera się także o mapę stref opadów i poszczególne strefy.
Światowa mapa stref opadów BREEAM. Źródło: [2]

Kolejne obiekty z certyfikatem BREAM w Polsce

Coraz częściej kolejne duże obiekty magazynowe mogą pochwalić się certyfikatem BREEAM. Panattoni Park Szczecin III (hala A i B) stała się pierwszym obiektem magazynowym w Polsce z najwyższym poziomem certyfikatu BREEAM. Otrzymał on ocenę Outstanding dla obiektów nowopowstałych. Twórcy obiektu przewidywali jego żywotność na okres 60 lat i na tej podstawie przeprowadzono analizę. Obok elementów związanych z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych i oszczędnością energii, uwzględniono aspekt społeczny. Obiekt umiejscowiono w bliskim sąsiedztwie komunikacji miejskiej. Panattoni Park Szczecin III posiada łączną powierzchnię magazynową 30 026 m2. Innym przykładem jest oddany do użytku we wrześniu 2022 roku w Szczecinie terminal cross-dockingowy DB Schenker. Otrzymał on certyfikat BREEAM na poziomie Very Good. Twórcy obiektu zastosowali sytem BMS (Building Management System), dzięki któremu kontoluje się zużycie energii. Czujniki ruchu, oświetlenie sterowane zegarem astronomicznym umożliwiają efektywne gospodarowanie energią.

->  Transport intermodalny potrzebuje terminali

Certyfikat BREEAM – szczegółowe wytyczne

Szczegółowe wytyczne dla nowopowstających budynków można znaleźć na stronach jednostki certyfikującej. Ramy zrównoważonego rozwoju dla weryfikacji i certyfikacji nowych obiektów: [POBIERZ]

Przypisy

[1] Kuczera A., Stasiak A., Zrównoważone certyfikowane budynki. Raport 2022, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, https://plgbc.org.pl/wp-content/uploads/2022/04/Zrownowazone-certyfikowane-budynki-2022.pdf [dostęp: 5.03.2023].
[2] BRE, BREEAM International New Construction. Technical Manual – SD250, BRE Global Ltd 2021

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.