Autor: Magdalena Puzyniak

Chat GPT w transporcie – kto zostanie zastąpiony?

Sztuczna inteligencja małymi krokami wkrada się do świata transportu. Nieśmiało prezentuje swoje liczne zastosowania, a jest ich wiele. Pomaga w takich obszarach jak usprawnienie komunikacji drogowej, poprawa bezpieczeństwa, planowanie i optymalizowanie tras. Ostatnio media nieustannie wspominają o platformie OpenAI Chat GPT. Ten wynalazek wpędził w zakłopotanie już niejednego spedytora. Czy nowe technologie są tak dobre, aby móc zająć miejsce człowieka na tak odpowiedzialnym stanowisku?

Chat GPT w transporcie – kto zostanie zastąpiony?

Chat GPT – na czym polega jego fenomen?

Jest to platforma, która wchodzi w konwersacje – prowadzi dialogi, udziela odpowiedzi na pytania, przyznaje się do błędów i nawet kwestionuje negatywne przesłanki. Dostęp do tego narzędzia jest na ten moment bezpłatny i ograniczony jedynie rejestracją, ze względu na długotrwałą fazę badań i analiz. Chat GPT można testować już od listopada 2022 roku. Skala dokładności z jaką Chat udziela odpowiedzi naprawdę robi wrażenie. W wywiadzie przeprowadzonym ze sztuczną inteligencją, sama o sobie mówi, że nie wie w jakim kierunku podąży jej rozwój. Prognozuje natomiast, że istnieje ryzyko rewolucji na wielu płaszczyznach gospodarki, między innymi w sektorze usług, produkcji, transportu i logistyki. 

Testy i eksperymenty

Przetestowano sprawność tego narzędzia między innymi podczas egzaminów prawniczych i biznesowych, które zostały rozwiązane na poziomie dostatecznym i dobrym. W niedługim czasie od premiery, narzędzie zostało zabronione w szkołach z uwagi na obawę przed oszustwami. Niewątpliwie sprawna obsługa narzędzi AI i Chat-u GPT stanie się w niedługim czasie bardzo atrakcyjną umiejętnością na rynku pracy. Ciekawy eksperyment wykonał Grzegorz Gowans – dziennikarz Trans.Info, który zlecił Chat-owi GPT napisanie piosenki o kierowcy ciężarówki. Zadanie okazało się nie być wcale trudne, ponieważ powstały utwór jest spójny pod każdym względem! Tu fragment piosenki:

“Tocząc się po autostradzie, za kierownicą

Mam swoją platformę i swój ładunek, robię to realnie

Mam robotę do wykonania i wykonuję ją dobrze

Jestem kierowcą ciężarówki i oto moja historia do opowiedzenia”

Piosenka stworzona przez Gregora Gowansa we współpracy z Chat-em GPT

Szanse na wykorzystanie Chat GPT w branży TSL

Skoro inne sektory gospodarki prężnie testują Chat GPT w swoich obszarach, branża TSL nie chce pozostać w tyle. Adam Wołowiec- kierowca, serwisant i autor treści wideo, w krótkim videoblogu podzielił się wieścią o innowacyjnych badaniach. Jedna z firm z branży TSL postanowiła w warunkach testowych wdrożyć tę nowość technologiczną i przebadać jej zastosowanie niemal na żywym, firmowym organizmie. Stali się pionierami w Polsce. Porównała standardową pracę planisty i spedytora do Chat-u GPT, który miał wcielić się w te role poprzez rozwiązywanie tych samych zagadnień. Założeniem tego pionierskiego działania było ułatwienie i znaczące przyspieszenie procesów planowania transportu. Szybkością działania Chat bije na głowę pracę spedytorów. Wyniki są generowane w komunikatorze w ułamkach sekund. Autor wskazuje jak wiele stresu zaoszczędziliby ludzie, gdyby te odpowiedzialne obowiązki można było scedować na sztuczną inteligencję. Jak sam podkreśla – w teorii jest to możliwe.

“AI już dzisiaj może z powodzeniem tworzyć rozbudowane i wybiegające daleko w przyszłość harmonogramy przewozów, które dzięki algorytmom powstają w mgnieniu oka i są również na bieżąco korygowane. Daje to w zasadzie nieskończony potencjał do wielopoziomowej optymalizacji procesów transportowych” – taką wypowiedzią podsumowuje zastosowanie AI w transporcie pan Grzegorz Borowicz, Dyrektor Zarządzający w Omega Pilzno Logistics w spółce OMEGA Pilzno.

Oszacujmy więc zalety Chat GPT

Jak dotąd nie można określić dokładnych zalet oczywiście ze względu na testową fazę narzędzia. Można jednak wysnuć prognozę, która zakłada, że Chat GPT pomoże przede wszystkim zoptymalizować proces planowania tras wraz z korekcją błędów, szacowaniem czasu operacyjnego i proponowaniem nowych, lepszych rozwiązań. To, co szczególnie wyróżnia Chat na tle innych, funkcjonujących już rozwiązań, to czas działania. Chat odpowiada rozmówcy niemal natychmiastowo. AI jest też zdolna do przewidywania zatorów drogowych oraz może zapobiec ich powstawaniu. Takie zastosowanie ma szansę przełożyć się na zwiększenie wydajności. To z kolei może w daleko idącym procesie przyczynić się do zmniejszenia zużycia zasobów, w tym paliwa. Pozwoliłoby to przedsiębiorcom na oszczędności.

->  Zakupy w 15 minut dzięki q-commerce

Czy nowa technologia ma jakieś wady?

Nowy wynalazek szybko znalazł zastosowania w różnych dziedzinach gospodarki, także w branży TSL. Nie jest to jednak wielki przeskok łączący świat technologii z transportem. Podczas czwartej rewolucji przemysłowej chętnie wykorzystuje się rozwiązania oparte na Big Data. Dopóki Chat GPT jest w fazie testów, pozostaje on darmowy. Nie wiadomo jednak jak kosztowna będzie subskrypcja dopracowanej wersji tego narzędzia. Problem może pojawić się także na drodze rewolucji, na którą nie każdy jeszcze jest gotowy. Tak jak zostało wspomniane w materiale wideo – spedytorzy i planiści będą zmuszeni do zmiany swoich obowiązków na meta-obsługę, kontakt z klientem i dogłębną analizę.

Robot humanoidalny na tle logo OpenAI

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.