Cyfrowe spedycje to termin coraz częściej pojawiający się w branży TSL i co tak naprawdę się za nim kryje? Jest tak wiele funkcjonalności, które można zapisać w postaci cyfrowej, lecz czy każda jest niezbędna? Spedytor ma wiele obowiązków w związku z organizacją jednego transportu, a takich transportów może organizować nawet kilkadziesiąt dziennie! Czy wszystkie zadania spedytora można zastąpić cyfrowym algorytmem? Treść raportu odpowie na niemal każde pytanie zadane w stronę cyfryzacji w branży spedycyjnej.
Cyfrowe spedycje zamiast spedytorów?
Najważniejszą rolą spedytora jest planowanie i organizacja procesu transportowego. Pierwotnie spedytor był odpowiedzialny za każdy z wyżej wymienionych obowiązków do realizacji. Swego czasu nie funkcjonowały narzędzia na tyle usprawniające proces planowania i organizacji transportu jak obecnie cyfrowe spedycje. Co do zasady cyfrowe spedycje mają wypełniać zapotrzebowanie na usługi spedycyjne w sposób zupełnie innowacyjny. Można odnieść wrażenie, iż rola człowieka już nie jest w tym procesie wymagana, lecz spedytor wciąż jest potrzebny. Zbyt wiele zmiennych losowych wpływających na cały przebieg transportu może pojawić się na każdym etapie procesu transportowego. Dlatego właśnie wciąż jest konieczność stałego nadzoru przez spedytora. W takim razie czemu ma służyć wprowadzenie cyfryzacji w spedycji? Otóż patrząc na listę zadań spedytora jest wiele etapów, które można w prosty sposób zautomatyzować. Są to m.in.: automatyczne dobranie przewoźnika, zaproponowanie stawki, automatyczne wyznaczenie trasy oraz weryfikacje wymaganych dokumentów przewozowych. Więcej o funkcjach cyfryzacji przeczytają Państwo w treści bezpłatnego Raportu.
Pobierz bezpłatny Raport: Cyfrowe Spedycje !
Transformacje cyfrowe w branży TSL
Firmy spedycyjne coraz chętniej inwestują środki na rozwój rozwiązań cyfrowych ułatwiających i usprawniających prace spedytora. Trend cyfryzacji dzieje się tu i teraz, a z biegiem czasu będzie stale przyspieszał. Kluczowe dla rozwoju są takie aspekty jak: standaryzacja, platformizacja i otwartość danych. Zważając na te czynniki można połączyć wszystkich aktorów branży TSL w jedną sieć kompatybilnych ze sobą systemów. Spedycja cyfrowa to obsługa setki frachtów w jednym czasie. Cyfrowy obieg dokumentów odbywa się w przesiągu ułamka sekundy. Stały monitoring ładunków i trasy przewoźnika daje wiele możliwości operacyjnych. Natomiast wciąż istnieje wiele barier znacznie utrudniających automatyzację i optymalizacje niektórych etapów procesu transportowego. Jakie to problemy? Dowiecie się bezpośrednio z treści Raportu.
Cyfrowe spedycje napędzają elektromobilność?
Elektromobilność to hasło dotyczące nie tylko samochodów osobowych, a w branży TSL to przede wszystkim elektryfikacja floty samochodów dostawczych. Obecnie elektryczne ciężarówki są jednym z największych osiągnięć logistyki miejskiej na przestrzeni ostatnich lat. Zastąpienie pojazdów spalinowych ich elektrycznymi zamiennikami niesie ze sobą wiele korzyści tj: redukcja emisji spalin i gazów cieplarnianych, niższy poziom hałasu, czy też oszczędność kosztów na paliwie. Wiele funkcjonalności cyfrowych spedycji napędza rozwój elektryfikacji flot samochodów ciężarowych nie tylko w przestrzeni miejskiej, lecz również na drogach krajowych i międzynarodowych. Cyfrowe spedycje przy wykorzystaniu odpowiednich algorytmów w prosty sposób obliczą wymaganą ilość energii dla konkretnego transportu, czy też wymaganą kontrole techniczną pojazdu. Jak jeszcze cyfrowe spedycje mogą wpłynąć na rozwój elektromobilności? Więcej znajdą Państwo w treści raportu
Pobierz bezpłatny Raport: Cyfrowe Spedycje !
Cyberbezpieczeństwo w nowoczesnych technologiach branży TSL
Bardzo ważną kwestą związaną z cyfryzacją spedycji jest właśnie bezpieczeństwo, a dokładniej cyberbezpieczeństwo. Obieg dokumentów w przestrzeni cyfrowej wymaga odpowiednich zabezpieczeń przed kradzieżą poufnych danych firmowych. Oczywiście przeniesienie dokumentacji w środowisko cyfrowe generuje wiele atutów jak: większą wydajność procesu, eliminacje błędów, niezbędną transparentność oraz łatwą archiwizację. E-CMR to jeden z wielu dokumentów transportowych działającym już w przestrzeni cyfrowej, a więcej o elektronicznym liście przewozowym można przeczytać w Raporcie: „e-CMR – Czy jesteś gotowy?”. Istnieje wiele różnych opcji oprogramowania zabezpieczającego, lecz obok tego można zawsze stosować tak proste sposoby jak regularna zmiana haseł, czy systematyczne aktualizowanie antywirusa.