Autor: Kamil Zając

Jak obniżyć koszt ubezpieczenia floty w firmie transportowej?

Przeczytaj historię Wojtka, który odpowiada za ubezpieczenie floty w firmie transportowej użytkującej 150 ciągników siodłowych i zmagał się z wysokimi składkami za ubezpieczenie.

Jak znaleźć właściwe ubezpieczenie?

Wojtek zauważył, że dużo czasu tracił na porównywanie ofert ubezpieczenia. Bardzo dużo czasu poświęcał też na zgłaszanie szkód i prowadzenie spraw szkodowych. Jak sam stwierdził „tonął w papierach”, a miał w firmie jeszcze inne zadania. Poniżej przybliżę jak pomogłem zaoszczędzić mu czas i pieniądze.

W celu zlokalizowania źródła problemów, potrzebowałem odpowiedzi na poniższe pytania:

  • Jaki jest zakres i koszt ubezpieczenia?
  • Ile jest szkód i jakie są ich przyczyny?
  • Czy są problemy ze szkodami i uzyskiwaniem odszkodowań?
  • Jaką część kosztów napraw pokrył ubezpieczyciel, a jaką pokryła firma z własnych środków?
  • Czy kierowcy są obciążani za szkody?
  • Gdzie pojazdy są naprawiane, jaki jest czas naprawy i koszty przestojów?
  • Jak obecnie wygląda obsługa ubezpieczeń i ile czasu zajmuje?

Właściwe odszkodowanie

Na spotkaniu dowiedziałem się, że Wojtek był nie tylko „zawalony szkodami”, ale miał też problemy z uzyskiwaniem odszkodowań od zakładów ubezpieczeń. Ponadto firma Wojtka ponosiła dodatkowe koszty związane z przestojami pojazdów. Okazało się, że ubezpieczyciele kierowali uszkodzone pojazdy na naprawę do swoich sieci serwisowych, mimo że firma Wojtka posiadała własny warsztat, gdzie mogłaby dokonywać drobnych napraw.

Przeanalizowałem całościowo sytuację i znalazłem kilka ważnych problemów:

  • Łączne składki za ubezpieczenie floty były o ok. 30% wyższe niż średnia dla branży.
  • Polisy były zawierane w różnych zakładach ubezpieczeń, tam gdzie było chwilowo taniej, często z wąskim zakresem ubezpieczenia, co narażało firmę na odmowy wypłat odszkodowań.
  • W flocie było bardzo dużo drobnych zdarzeń z winy kierowców (aż 60% szkód spowodowali kierowcy Wojtka).
  • Koszty napraw powypadkowych w serwisach były stosunkowo wysokie (naprawy na częściach oryginalnych i stawkach średnio 150 PLN/RBG).
  • Kierowcy nie partycypowali w kosztach napraw, a firma nie podejmowała wyraźnych działań motywujących ich do bezpieczniejszej jazdy.

Plan ubezpieczenia

Następnie ustaliłem plan działania, mający na celu nie tylko obniżenie składek na polisach, ale również obniżenie łącznych kosztów w obszarze obsługi ubezpieczeń i napraw powypadkowych. Jako broker ubezpieczeniowy porównałem oferty na rynku i wynegocjowałem dla firmy Wojtka jedną umowę na poziomie znacznie niższym od dotychczasowych kosztów, z szerokim zakresem ubezpieczenia i pakietem rozwiązań prewencyjnych.

7 obszarów, które warto monitorować

  1. Koszty ubezpieczenia – składki na polisach, na tej podstawie określamy łączny koszt ubezpieczenia floty w ciągu roku.
  2. Szkodowość floty – warto śledzić na bieżąco wartość wypłaconych odszkodowań i założonych rezerw, ponieważ szkodowość będzie miała największy wpływ na wzrost lub obniżkę składek w kolejnych latach.
  3. Koszty napraw powypadkowych – zalecamy kontrolować koszty napraw w podziale na wypłacone odszkodowania i koszty pokryte z własnej kieszeni.
  4. Koszty dodatkowe – związane m.in. z ratowaniem, wyciąganiem i holowaniem pojazdu po szkodzie, te koszty w niektórych przypadkach mogą nawet przekraczać koszty naprawy.
  5. Koszty przestojów – koszty organizacji zastępczego środka transportu lub utraconych dochodów.
  6. Koszty obsługi ubezpieczeń – czas poświęcony na zawarcie i obsługę polis, a także zgłaszanie i likwidację szkód.
  7. Koszty prawne – związane z uzyskiwaniem odszkodowań, w tym koszty opłacenia kancelarii odszkodowawczej, prawników, spraw sądowych.

Znalazłem ubezpieczyciela, który zaoferował bezpłatnie przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa floty, organizację i pokrycie kosztów szkolenia kierowców, a po roku wypłatę funduszu prewencyjnego.

Do umowy włączyłem klauzulę umożliwiającą naprawę drobnych szkód we własnym warsztacie, na podstawie zdjęć, bez konieczności czekania na oględziny rzeczoznawcy. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskaliśmy obniżenie kosztu napraw i przestojów pojazdów.

Procedury postępowania w razie szkody

Ponadto pomogłem wdrożyć w firmie procedury postępowania w razie szkody i system motywacyjno-prewencyjny dla kierowców firmy, który zakładał, że część kosztu naprawy będzie pokrywana przez kierowcę, jeśli to on spowoduje szkodę. Klient wyznaczył pulę własnych środków na drobne naprawy do określonej kwoty, żeby nie zgłaszać wszystkich szkód do ubezpieczyciela. Te zabiegi w znacznym stopniu ograniczyły liczbę szkód i wartość wypłacanych odszkodowań.

Obsługę polis i szkód w kontakcie z ubezpieczycielem przejął w całości dedykowany zespół obsługi po stronie brokera. Niedawno Wojtek zadzwonił do mnie i powiedział, że to rozwiązanie uwolniło jego czas i zyskał co najmniej kilka dodatkowych godzin tygodniowo. Ponadto nie ma już tylu stresujących problemów związanych z wypadkami drogowymi.

Efekty ubezpieczenia

Powyższe rozwiązanie po roku od wdrożenia przyniosło wymierne efekty:

  1. Koszt ubezpieczenia floty został obniżony o 11% r/r.
  2. Wliczając koszt bezpłatnych szkoleń i fundusz prewencyjny obniżka wyniosła 16% r/r.
  3. Ponadto uzyskano dodatkowe oszczędności w obszarze kosztów ukrytych (ubezpieczyciel pokrył koszt holowania za granicą w kwocie ok. 25 tys. zł dzięki zwiększeniu limitu w umowie, zaoszczędzono średnio 5 godzin tygodniowo na obsłudze, skrócono średni czas naprawy do 3 dni i obniżono koszty przestojów o prawie 70%).
  4. Po zsumowaniu łączny koszt w obszarze ubezpieczeń obniżono o ponad 20% r/r.

Michał Parol, Grupa MAK Ubezpieczenia

Polska Logistycznym Hubem Europy

Więcej szczegółów omówiono podczas konferencji Polska Logistycznym Hubem Europy, która odbyła się w dniach 26-28 kwietnia 2023 roku. [pobierz Biuletyn Konferencyjny]

„Polska Logistycznym Hubem Europy” jest podsumowaniem projektu realizowanego w ramach Nowe FIO na lata 2021-2030.

Grafika promująca konferencję dotyczącą redukcji kosztów w transporcie drogowym z portretami prelegentów i prowadzącej na tle czerwono-niebieskim.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.