Stabilność dostaw to w naszym biznesie jedna z najważniejszych wartości. Cena, gwarancja dostawy na czas i stabilność dostaw to czynniki, które maja wpływ na to komu zaufają Klienci. Myślę, ze jesteśmy w dobrym momencie, żeby odpowiedzieć na pytanie: „Jak zagwarantować stabilność dostaw w biznesie w zmieniającym się świecie?”. Odpowiem na to pytanie uwzględniając wydarzenia ostatnich lat: pandemię i wojnę, które pokazały nam, ze nie wszystko od nas zależy. W odpowiedzi prezentuję perspektywę globalną oraz perspektywę naszej spółki Raben Transport.
Spojrzenie globalne
Udział i dostęp do Jednolitego Rynku Europejskiego dały nam gigantyczną zmianę. Od 2005 r. przyzwyczailiśmy się do swobodnego przekraczanie granic, zapomnieliśmy o formalnościach na przejściach. Od początku członkostwa Polski w UE zmodernizowano lub wybudowano w naszym kraju 15,5 tys. kilometrów autostrad, dróg ekspresowych i pozostałych, a także 4,5 tys. kilometrów linii kolejowych. To poważne argumenty na rzecz stabilności dostaw. Na unijnym rynku usług transportowych i logistycznych podlegamy także normalnej wolnorynkowej grze, na którą wpływ maja takie regulacje unijne jak Pakiet Mobilności, mający zapewnić sprawiedliwy dostęp do rynku państw Wspólnoty Unii Europejskiej, czy pakiet „Gotowi na 55”, mający stanowić spójne i wyważone ramy realizacji unijnych celów klimatycznych. Każde z nowych uregulowań, które ma podnieść standardy w konkretnym obszarze życia i biznesu kosztuje i nawet, jeśli nie będzie miało wpływu na stabilność dostaw to może wpływać na cenę dobrej usługi.
Wyzwanie. Transport intermodalny
Po pierwsze. Hasło „Tiry na Tory” doskonale opisuje idee transportu intermodalnego. Jednak, abyśmy mogli odpowiedzialnie proponować Klientom to ekologiczne, wygodne dla kierowców i obniżające emisje CO2 rozwiązanie, potrzebujemy zmian w kilku obszarach. Przed wszystkim poprawę jakości linii kolejowych, umożliwiających rozwijanie większych prędkości przez składy przewożące naczepy i ciągniki, a także terminali, które będą w stanie przyjąć większa liczbę pociągów z tirami, które przyjechały na torach. Tylko w przypadku takich zmian będziemy mogli gwarantować Klientom krótszy czas dostawy w porównaniu z tradycyjną drogą. W zakresie transportu intermodalnego potrzebne są także rozwiązania finansowe, które spowodują, ze ta forma transportu będzie konkurencyjna cenowo. Na razie intermodal nie jest tańszy. Czy rozwiązaniem byłyby dotacje do tego rodzaju transportu? Myślę, ze to zachęciłoby klientów do korzystania z niego w większym zakresie. Trzeci problem. Musimy odpowiedzieć na pytanie, jak zapobiegać opóźnieniom w transporcie w sytuacji, kiedy skład, na którym jest naczepa ma po drodze problem. Kluczowa jest również potrzeba dywersyfikacji całego sektora transportowego np. poprzez rozwój żeglugi śródlądowej, czyli przerzucenia ładunków z ciężarówek na barki. Konieczne są nakłady inwestycyjne na transport wodny, a wiec kolejne inwestycje finansowe.
Wyzwanie. Warunki pracy kierowców
To przecież dzięki stabilnej załodze kierowców możemy gwarantować naszym klientom stabilne dostawy. Według Raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego „Zarobki
kierowców zawodowych w Polsce. Rynek pracy w branży TSL” średnia pensja netto zawodowych kierowców w 2022 roku wzrosła w stosunku do roku poprzedniego o 21,6% i wyniosła średnio 7671 zł. Ale czy zarobki są jedynym czynnikiem wpływającym na stabilność rynku pracy? Wspomniany Pakiet Mobilności nie wpłynął znacząco na poprawę sytuacji na rynku, na którym wciąż brakuje ponad 200 tys. kierowców. Masowe wyjazdy ukraińskich kierowców, którzy od lat pracowali w Polsce, nie są jedyna przyczyną tego stanu. Może więc pora na to, żeby po zawirowaniach spowodowanych pandemią i wojną, poprawić przepisy? Byłby to z pewnością kolejny czynnik, który wpłynąłby na stabilność dostaw. Potrzeba także inwestycji w infrastrukturę istotną dla kierowców. W całej Europie brakuje komfortowych miejsc do wypoczynku i zielonych przestrzeni, w których można się zregenerować lub zjeść.
Dlaczego gwarantujemy klientom stabilne dostawy?
W Raben Transport dywersyfikujemy sposoby realizowania umów. Po pierwsze mamy stabilny, kompletny zespół kierowców. Po drugie współpracujemy z zewnętrznymi kierowcami na podstawie stałych umów. Po trzecie korzystamy z tzw. okazjonalnych przewoźników. Dzięki temu możemy wypełniać zobowiązania wobec klientów, przy wolumenach zmieniających się nawet o 40 proc. dziennie w piku sezonu. Regularnie unowocześniamy i dostosowujemy naszą flotę do rygorystycznych wymogów środowiskowych. Inwestujemy dzięki temu w rozwiązania oparte o alternatywne paliwa: prąd, czy wodór. Dostosowujemy się w ten sposób do unijnych uregulowań , które docelowo zmienią cały rynek i wpłyną na zmniejszenie emisji CO2. Z jednej strony poprawi to jakość powietrza, z drugiej strony zaspokoi oczekiwania coraz większej liczby klientów, którzy chcą odpowiedzialnych środowiskowo rozwiązań. Rozmawiając o stabilności dostaw, pamiętajmy też o tym, że za jakość usług, odpowiedzialność ponosi ten, kto się do nich zobowiązał, ale wpływ na to, w jakich warunkach pracujemy dla naszych klientów, mają państwo i przyjmowane przez nie regulacje prawne oraz Unia Europejska, z zasadami, do przestrzegania których zobowiązuje podmioty świadczące usługi na jej terenie. Dlatego jako branża potrzebujemy dyskusji, wymiany doświadczeń i wiedzy. O to powinniśmy zadbać. Bo na zmienne, jak pandemia czy wojna nie mamy wpływu. W takich sytuacjach ważne jest jeszcze jedno: współpraca i zrozumienie między nami, jako świadczącymi usługi a klientami. To bardzo ważny czynnik, dzięki któremu Raben Transport gwarantuje stabilne dostawy.
Magdalena Szaroleta, dyrektor sprzedaży Raben Transport
Polska Logistycznym Hubem Europy
Jak zagwarantować stabilność dostaw w biznesie stanowiło wątek przewodni podczas drugiego panelu konferencji Polska Logistycznym Hubem Europy, która odbyła się w dniach 26-28 kwietnia 2023 roku. [pobierz Biuletyn Konferencyjny]