Autor: Kamil Zając

Sztuczna inteligencja oraz machine learning dla spedycji

Tempo rozwoju technologii w ciągu ostatniej dekady zdecydowanie przyspieszyło. Nieustannie słyszymy o nowych aplikacjach i funkcjonalnościach. Sztuczna inteligencja oraz machine learning, wykorzystywane w powstającym oprogramowaniu, zaspokajają potrzeby poszczególnych grup konsumentów. Technologia jest obecna w każdej dziedzinie życia, co powoduje, że powstają nowe, wyróżniające się start-up’y oferujące coraz to nowsze innowacyjne funkcjonalności. Podobnie jest w logistyce. Liczba dostawców oferujących szeroka gamę rozwiązań jest naprawdę spora. Co zatem wyróżnia vendor’ów w ciągłej walce o klienta?

Dane to ropa XXI wieku

Kluczowym elementem z perspektywy każdej firmy jest dzisiaj dostęp do danych, które nie bez przyczyny określane są jako ropa XXI wieku. Bez dostępu do informacji żadna organizacja nie jest w stanie efektywnie zarządzać strukturą i podejmować właściwych decyzji biznesowych. Łatwy dostęp do danych to dzisiaj marzenie każdego managera, ponieważ daje to realna kontrole nad obszarem, którym zarządza. Dostęp do danych jest również kluczowy z perspektywy narzędzi IT oraz uczenia maszynowego (machine learning).

System VIA TMS

System VIA TMS został zaprojektowany z myślą o optymalizacji działalności operacyjnej i kontroli kosztów, zarówno w przedsiębiorstwach produkcyjnych, jak i usługowych, realizujących procesy logistyczne. To jedno zintegrowane rozwiązanie, które pozwala obsłużyć kompleksowo wszystkie procesy logistyczne, od zlecenia transportowego do wystawienia faktury. VIA TMS jest konsekwentnie rozwijany w kierunku wykorzystania algorytmów sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz nowych funkcji branżowych, takich jak obsługa transportu intermodalnego. To najlepsza odpowiedź na aktualne, a także przyszłe wyzwania w obszarze łańcucha dostaw.

[więcej w raporcie: „Zielona rewolucja w transporcie intermodalnym. TMS i nowoczesne technologie„]

Autonomiczny Spedytor

W celu zapewnienia transparentności dla wymienionych wcześniej rodzajów danych, istotne pozostają narzędzia IT, które dzięki dostępnej technologii nie tylko są w stanie agregować dane, ale także przetwarzać je, dając dostęp do kluczowych informacji. Dobrym przykładem, w jaki sposób można efektywnie wykorzystać dane z zastosowaniem sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego jest projekt Autonomiczny Spedytor, realizowany przez producenta systemu VIA TMS – Control System Software we współpracy z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju. Projekt koncentruje się na kilku istotnych kwestiach – wykorzystanie technik Machine Learning (ML) oraz algorytmów dla stworzenia inteligentnego modułu decyzyjnego doradzającemu spedytorom i dyspozytorom w ich codziennej pracy. W szczególności z uwzględnieniem braków w danych – poprzez generowanie rozwiązań dla poniższych problemów:

  1. Przyjmowanie zleceń, czyli w podjęciu decyzji o realizacji kontraktu spedycyjnego.
  2. Stortingu kontraktów, czyli oceny rentowności takiego kontraktu.
  3. Planowaniu oraz optymalizacji tras dla ładunków cało pojazdowych oraz drobnicowych, w tzw. zagadnieniu ostatniej mili.

Projekt Autonomiczny Spedytor współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, w ramach Konkursu
Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: 6/1.1.1./2020 Szybka Ścieżka.

Betacom

Polska Logistycznym Hubem Europy

Więcej szczegółów omówiono podczas konferencji Polska Logistycznym Hubem Europy, która odbyła się w dniach 26-28 kwietnia 2023 roku. [pobierz Biuletyn Konferencyjny]

„Polska Logistycznym Hubem Europy” jest podsumowaniem projektu realizowanego w ramach Nowe FIO na lata 2021-2030.

Robot humanoidalny na tle logo OpenAI

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.