Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Automatyzacja kluczem do konkurencyjności w logistyce kontraktowej

Cyfryzacja magazynów staje się nieodzownym elementem strategii rozwojowych firm. Podmioty działające w sektorach logistyki, przemysłu i utrzymania ruchu coraz śmielej wdrażają rozwiązania automatyczne. Jak pokazują najnowsze dane w raporcie Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, wprowadzenie nowoczesnych technologii podnosi efektywność operacyjną. Ale nie tylko! To również istotny czynnik wzrostu konkurencyjności na arenie międzynarodowej.

Globalne trendy w automatyzacji

Według raportu Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) z 2024 roku, globalna robotyzacja podąża w pięciu głównych kierunkach: zastosowanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, rozszerzenie zastosowania co-botów (robotów współpracujących), popularyzacja manipulatorów mobilnych, wykorzystanie cyfrowych bliźniaków oraz rozwój robotów humanoidalnych. Te innowacje stanowią fundament przyszłościowej wizji przemysłu, gdzie automatyzacja i robotyzacja mają kluczową pozycję.

Cała logistyka chce być “auto”

Widać to w tendencjach całej logistyki. Nie tylko magazyny dążą do autonomizacji. Coraz szybszy wyścig panuje na rynku samochodów ciężarowych. W Polsce zaczynają się prace nad lewitującą auto-koleją. Także na morzach widać ewolucję. Chińskie Ministerstwo Transportu wydało zarządzenie, zgodnie z którym do 2027 r. podniesiony będzie poziom cyfryzacji w portach i na śródlądowych drogach wodny. Następnie Chińczycy chcą zrealizować największe inwestycje w automatyczne terminale, wykorzystujące łączność 5G do zarządzania pracą suwnic i wózków terminalowych, a także technologie AI, internetu rzeczy i zarządzania w chmurze.

Polska w tyle, ale zaczyna nadrabiać

Polska nadal znajduje się daleko w tyle za liderami globalnej robotyzacji, takimi jak Korea Południowa czy Niemcy. Jednak ostatnio notuje stopniowy wzrost udziału firm korzystających z automatyzacji. 

Raport PITD “Automatyzacja i robotyzacja w logistyce kontraktowej. Trendy i zastosowanie konkretnych technologii” wskazuje, że w latach 2021-2023 udział ten wzrósł z 4,6% do 6%, co pokazuje rosnącą świadomość i adaptację nowoczesnych technologii w polskim przemyśle. 

Coraz więcej logistyków zauważa, że automatyzacja będzie kluczowym elementem zwiększającym ich wydajność i poprawiającym doświadczenia klientów, co wpłynie na konkurencyjność podmiotów. Wprowadzenie systemów takich jak AutoStore czy robotów Locus, znacząco podnosi wydajność operacyjną, zmniejsza błędy oraz zwiększa dokładność kompletacji zamówień. Pomimo tego, w 2022 roku liczba zainstalowanych robotów na 10 tysięcy pracowników w Polsce wynosiła zaledwie 71, co stanowi około połowę średniej europejskiej.

->  E-commerce 2021 - ewolucja czy rewolucja?

Zaproszenie na debatę

Już 11 lipca o godzinie 10:00 odbędzie się debata dotycząca najnowszego raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego na temat automatyzacji magazynów.

W debacie udział wezmą:

💥 Anna Galas, Business Development Director DHL Supply Chain
💥 Katarzyna Ostojska, Menedżer ds. Marketingu Raben Logistics Polska Sp. z o.o.
💥 Artur Lysionok, ekspert niezależny
💥 Sylwia Jagódka, dyrektor operacyjny Magazyny123
💥 Ilona Miziewicz-Groszczyk, konsultant ds. nowych technologii
💥 Szymon Mikolajczak, Senior Business Development Director FM Logistic

💥 Webinar poprowadzi Anna Majowicz

Serdecznie zapraszamy do udziału wszystkich logistyków, automatyków, robotyków, inżynierów utrzymania ruchu i przemysłowców. Podczas wydarzenia omówimy najnowsze trendy, wyzwania oraz przyszłość automatyzacji w branży logistycznej. 

Dołącz do nas, aby dowiedzieć się więcej o innowacyjnych rozwiązaniach i ich wpływie na efektywność operacyjną Twojej firmy.

Kliknij: tutaj

Zaproszenie na premierę raportu „Automatyzacja i robotyzacja w logistyce kontraktowej” 11 lipca o 10:00. Zdjęcia prelegentów, w tym przedstawicieli firm takich jak DHL, Raben, FM Logistic, oraz niezależnych ekspertów. Przyciski „Weź udział” i logotypy organizatorów.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.