Według danych portalu Statista, w kwietniu 2023 roku z chata GPT skorzystało w Polsce 2,85 mln osób. Liczba użytkowników systematycznie wrosła od grudnia w naszym kraju o 2,3 tys. proc., zwiększając też zakres dziedzin, w których znajduje on zastosowanie. [2] Polski Instytut Transportu Drogowego w najnowszym raporcie: „Czy Chat GPT zmieni transport?” postanowił przyjrzeć się perspektywom użycia chat botów w branży TSL. Porównano najpopularniejsze narzędzia. Co więcej, wskazano procesy, które dzięki niemu zostaną zoptymalizowane. Autorzy dokonali także przeglądu planowanych i istniejących regulacji prawnych, związanych z wykorzystaniem w praktyce narzędzi sztucznej inteligencji. Zważywszy, że branża IT cechuje się dużą dynamiką, w raporcie posłużono się najbardziej aktualnymi danymi z renomowanych instytucji. [POBIERZ raport]
Chat GPT stał się elementem codzienności
Chat boty zdobywają zastosowanie w coraz to większej liczbie dziedzin. Selekcjonują one zgromadzone dane pozwalając w szybki sposób uzyskać odpowiedzi na konkretne zapytania. W chwili obecnej najpopularniejszym narzędziem, jest opracowany przez firmę OpenAI Chat GPT, udostępniony użytkownikom w listopadzie 2022 roku. Działa on w oparciu o automatyczną generację odpowiedzi i prowadzenie rozmów z użytkownikami w sposób zbliżony do interakcji z człowiekiem. Co więcej, jego algorytmy opierają się na uczeniu maszynowym. Z każdym kolejnym dialogiem jego odpowiedzi stają się coraz bardziej precyzyjne i trafne. Według zestawień Statisty, opracowanych na podstawie danych Enterprice Apps Today, ze stycznia 2023 roku, na 902 przebadane firmy, najchętniej z chata GPT korzystały branże: technologia (251), edukacja (209) i usługi biznesowe (98). [1]
Źródło: Statista [2]
Jak Chat GPT wpłynie na gospodarkę?
Według szacunków Think Tanku Parlamentu Europejskiego, opublikowanych w 2020 roku, dzięki wdrożeniu sztucznej inteligencji do gospodarki wydajność do roku 2035 powinna wzrosnąć od 11% do 37%
cytują autorzy raportu.
Będzie on miał także zastosowanie w branży TSL.
Wiele firm transportowych widzi duży potencjał w zastosowaniu chat botów. Świadomi klienci już dziś chcą wykorzystywać nowoczesne narzędzia, w szczególności w obszarach związanych z tzw. „pierwszym kontaktem” i obsługą klienta. Chat boty samodzielnie prowadzą korespondencję, będąc naszymi wirtualnymi asystentami, niwelując tym samym konieczność udzielania przez spedytorów informacji, dotyczących między innymi kosztu transportu, statusu przesyłki, czy termin dostawy. Ogranicza to czas oraz optymalizuje proces
Damian Swoboda, TMS Development Manager Betacom.
W transporcie chat boty można też będzie w przyszłości zintegrować poprzez API z systemami TMS, WMS, bramką sms, SENT, czy programem księgowym.
POBIERZ raport „Czy Chat GPT zmieni transport?”
Automatyzacja i szybka obsługa klienta
Firmy z branży TSL poświęcają dużo czasu, a tym samych i kosztów na wiele powtarzalnych procesów. Chat GPT może zostać wykorzystany do generowania wymaganej dokumentacji, śledzenia przesyłek, przetwarzanie zamówień, a nawet prowadzenie rozmów negocjacyjnych z klientami. Dodatkowo może on automatycznie odpowiadać na pytania klientów w czasie rzeczywistym.
Obecnie pracujemy nad tym, aby wykorzystać sztuczną inteligencję do komunikacji i edukowania klienta pod kątem tego, co nasza platforma potrafi. Chcemy, aby treści zamieszczone w naszych bazach były jeszcze lepiej zrozumiałe dla naszych użytkowników. Naszym celem jest przekonwertowanie treści i sposobu komunikacji z użytkownikiem na bardziej podobny do naturalnej rozmowy
tłumaczy Szczepan Urlik, Product Education & Communication Domain Leader Trans.eu.
Chat GPT usprawni procesy zarządzania wewnątrz firm
Sztuczna inteligencja i chat boty mogą także stworzyć i usprawnić wewnętrzne procedury. Poprzez analizę danych możliwe stanie się wyłapywanie słabych ogniw.
Algorytm systematyzuje nasze procesy, układa nam jak to wszystko powinno wyglądać i jakie powinniśmy osiągnąć wyniki w danym czasie. Jest to taki szablon, dzięki któremu nie zastanawiamy się nad tym, co i jak powinniśmy zrobić. Algorytm nam to po prostu podpowiada i jest to duże ułatwienie, a zarazem oszczędność
opowiada Dawid Dajczak, Program Manager of Chartering sennder.
Spedycja ery Chat GPT
Jestem pewien, że AI i Chat GPT mogą radykalnie przekształcić transport drogowy ciężarowy w ciągu najbliższych dekad, otwierając drzwi do scenariuszy, które dzisiaj mogą wydawać się dość futurystyczne. Wskazane narzędzia pozwolą na koordynację harmonogramów dostaw, zaplanowanie autonomicznych konwojów ciężarówek. Co więcej, możliwe staną się: predykcyjna obsługa, personalizowane usługi, czy samouczące się sieci przewozu
prognozuje Konrad Dąbrowski, Menedżer Transportu w Carrefour Polska.
Sztuczną inteligencję czekają regulacje prawne
Polski Instytut Transportu drogowego w raporcie „Czy Chat GPT zmieni transport?” przyjrzał się także stanowi prawnemu związanemu z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Unia Europejska pracuje nad przepisami prawnymi w postaci „Aktu o sztucznej Inteligencji”. Podzielą one algorytmy AI na cztery kategorie w zależności jakie ryzyko mogą one przynieść ludziom. Wyróżniono systemy: niedopuszczalnego ryzyka, wysokiego ryzyka, generatywne systemy sztucznej inteligencji oraz ograniczonego ryzyka. Regulacje zakażą używania niektórych systemach, a w innych określą dokładne ramy i wytyczne ich użytkowania. W chwili zakończenia prac nad raportem, odniesiono się do stanowiska Parlamentu Europejskiego, które będzie dalej procedowane na szczeblu między państwowym.
Dopóki nie zostanie uregulowana kwestia osobowości prawnej AI lub przynajmniej odpowiedzialności za podjęte decyzje, dopóty będzie ona jedynie wspierającym człowieka narzędziem. Tak więc każda transakcja rynkowa musi posiadać swojego ludzkiego partnera (stakeholdera)
Krzysztof Dwornik, General Manager Poland InstaFreight GmbH.
POBIERZ raport „Czy Chat GPT zmieni transport?”
Sfinansowano ze środków Narodowy Instytut Wolności w ramach programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWE FIO na lata 2021-2030.
Patroni medialni
Trans.info, Globkurier, Eurologistics, Logistyka, fleetLOG, eTransport, Logistics Manager, Transport Manager
Przypisy
[1] Richter F., Which Sectors Are Working With OpenAI?, Statista, https://www.statista.com/chart/29244/number-of-companies-using-open-ai-in-their-business-processes-worldwide/ [dostęp: 12.07.2023].
[2] Sas A., Number of people who used ChatGPT in Poland from December 2022 to March 2023 (in 1,000s), Statista, https://www.statista.com/statistics/1381170/poland-chatgpt-usage/ [dostęp: 3.07.2023].