Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Czy łatwo znaleźć kierowcę do pracy? O rotacji w firmach transportowych

Ostatnie lata przyniosły zmiany na rynku pracy dla kierowców zawodowych w branży transportu, zaskakując nawet doświadczonych obserwatorów. Pomimo spadku zapotrzebowania na kierowców, rynek nadal odczuwa efekt niedoboru pracowników. Dane z raportu „Zarobki kierowców 2023. Bezpieczeństwo i infrastruktura parkingowa” wyraźnie wskazują tę tendencję, prezentując interesujące statystyki dotyczące zarówno braków kadrowych, jak i rotacji w firmach transportowych.

Ile w Polsce brakuje kierowców?

W 2023 roku, według szacunków Międzynarodowej Unii Przewoźników Drogowych (IRU), 7% stanowisk dla kierowców w Europie pozostało nieobsadzonych, a Polska zgłosiła deficyt 29 tysięcy kierowców. 

Spadek liczby Ukraińców w transporcie

Zauważalny jest także spadek liczby kierowców, głównie z Ukrainy. Według GITD w 2023 roku było 88,9 tys. świadectw kierowców pochodzących z Ukrainy.

Ta liczba spadła o 30% w stosunku do 2022 roku, co przełożyło się na to, że stanowili oni już tylko 55% kierowców z zagranicy. Związane jest to z sytuacją polityczną na wschodzie Europy. Co ciekawe, wzrosła natomiast liczba Białorusinów pracujących jako kierowcy w Polsce.

Czy firmy mają problem ze znalezieniem kierowcy?

Według danych z nowego raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, w 2023 roku tylko 1/4 przewoźników miała problem ze znalezieniem kierowcy, co oznacza znaczący spadek w porównaniu z poprzednimi latami. To zjawisko może świadczyć o ewolucji rynku pracy, gdzie popyt na kierowców nie jest już tak wysoki jak wcześniej. Większość firm znajduje kierowców w ciągu 1-3 tygodni, co jest znaczącym skróceniem czasu rekrutacji w porównaniu z poprzednimi latami.

Rotacja w firmach transportowych

Wzrost odsetka firm, które nie miały problemu z rotacją kierowców, oraz zmniejszenie liczby tych, dla których rotacja stanowiła utrudnienie, świadczy o zmieniającej się dynamice na rynku pracy. Jednak nadal istnieje grupa pracodawców (13%), dla których rotacja kierowców wpływa negatywnie na działalność firmy. Przyczynia się do mniejszej liczby realizowanych zleceń oraz problemów z utrzymaniem stałych klientów.

Gdzie szukać kierowców zawodowych?

Przewoźnicy najczęściej szukają kierowców na serwisach internetowych z pracą (40%) oraz poprzez rekomendacje innych kierowców (40%). To dwa najskuteczniejsze sposoby pozyskiwania nowych pracowników. Przewoźnicy określali skuteczność tych kanałów jako ponad 40%, co potwierdza efektywność takich działań w rekrutacji.

Skrócenie czasu potrzebnego na znalezienie odpowiednich kandydatów oraz spadek liczby firm borykających się z problemami rekrutacyjnymi świadczy o poprawie efektywności procesów rekrutacyjnych, ale z drugiej strony pokazuje, jak słusznie zauważyli autorzy raportu. Myślę, że kwestia efektywności rekrutacji oraz temat rotacji wróci w przyszłości wraz z poprawą koniunktury.

komentuje Mariusz Kowalski, członek zarządu Immaginare HR

Kierowcy wciąż potrzebni!

Dariusz Terlecki, Dyrektor Regionalny Polski i Europy Wschodniej w firmie Webfleet, podkreśla, że dotychczasowe niepokoje, takie jak pandemia, konflikty zbrojne czy blokady na granicach, wyraźnie ukazały, jak kluczową rolę pełni transport w zapewnianiu ciągłości dostaw. W tym kontekście niezwykle istotną rolę odgrywają kierowcy.

Nawet w obliczu zmniejszonego zapotrzebowania na kierowców zawodowych, rynek pracy w branży transportowej nie przestaje zaskakiwać. Dane z raportu „Zarobki kierowców 2023. Bezpieczeństwo i infrastruktura parkingowa” ukazują wyraźne trendy zmian, od deficytu pracowników po rotację w firmach transportowych. Nowe wyzwania wymagają elastyczności i kreatywności ze strony zarówno pracodawców, jak i kierowców, aby sprostać dynamicznym zmianom na rynku pracy.

->  Zarejestruj się na IMI! Od 2 lutego startuje delegowanie kierowców
Kliknij aby pobrać

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.