Do 30 września kierowcy mogą dłużej jeździć

Autor: Kamil Zając

W celu zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw i zabezpieczenia potrzeb transportowych postanowiono do dnia 30 września poluzować stosowane normy czasu pracy kierowców zawodowych, pracujących w drogowym transporcie rzeczy, na relacjach krajowych i międzynarodowych. Odstępstwo od przepisów nie dotyczy kierowców autobusów.

Do 30 września wydłużenie czasu pracy kierowców zawodowych staje się faktem

Minister Infrastruktury wychodzi naprzeciw potrzebom branży

Normy pracy kierowców są ściśle określone przepisami prawa i kontrolowane przez właściwe służby. Sytuacja zewnętrzna, związana z konfliktem zbrojnym na Ukrainie i niepewnością geopolityczną, niesie za sobą konieczność zabezpieczenia przepływu towarów i dowiezienia ich na czas. Na podstawie obwieszczenia Ministra Infrastruktury zmieniono zasady obowiązującego czasy pracy kierowców zawodowych w okresie od 12 sierpnia do 30 września 2020 roku. Objęły one tylko osoby pracujące w transporcie drogowym rzeczy. W celu wprowadzenia odstępstw uzyskano zgodę od odpowiednich organów Unii Europejskiej, które zezwalają na maksymalnie 30 dniowe wyjątki od ogólnych norm.

Dłuższa praca nie zwalnia od odpowiedzialności

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest najważniejsze. Nowe regulacje nie zwalniają zatem od zdrowego rozsądku i przestrzegania podstawowej zasady, że tylko wypoczęta osoba powinna prowadzić pojazd, ponieważ jest odpowiedzialna za zdrowie i życie innych ludzi. Jak wynika z ustępu 5 obwieszczenia MI, nowe regulacje nie mogą być usprawiedliwieniem dla pogorszenia warunków pracy kierowcy.

Jakie odstępstwa wprowadzono?

  1. wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu z 9 godzin do 11 godzin;
  2. wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu z 56 godzin do maksymalnie 60 godzin;
  3. wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu z 90 godzin do maksymalnie 96 godzin;
  4. wydłużenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu, po którym wymagana jest przerwa trwająca 45 minut, z czterech i pół godziny do pięciu i pół godziny;
  5. możliwość spędzania przez kierowcę regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe, o ile wyposażony on jest w odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i znajduje się na postoju.
->  Wiceminister Paweł Gruza na Uniwersytecie Ekonomicznym na zaproszenie PITD

Dłuższy czas pracy należy dodatkowo odnotować w tachografie

W celu uniknięcia kary, każdorazowe przedłużenie należy odnotować w tachografie, poprzez
odręcznie wpisanie informacji na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego.

Treść obwieszczenia Ministra Infrastruktury



Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.