W celu zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw i zabezpieczenia potrzeb transportowych postanowiono do dnia 30 września poluzować stosowane normy czasu pracy kierowców zawodowych, pracujących w drogowym transporcie rzeczy, na relacjach krajowych i międzynarodowych. Odstępstwo od przepisów nie dotyczy kierowców autobusów.

Minister Infrastruktury wychodzi naprzeciw potrzebom branży
Normy pracy kierowców są ściśle określone przepisami prawa i kontrolowane przez właściwe służby. Sytuacja zewnętrzna, związana z konfliktem zbrojnym na Ukrainie i niepewnością geopolityczną, niesie za sobą konieczność zabezpieczenia przepływu towarów i dowiezienia ich na czas. Na podstawie obwieszczenia Ministra Infrastruktury zmieniono zasady obowiązującego czasy pracy kierowców zawodowych w okresie od 12 sierpnia do 30 września 2020 roku. Objęły one tylko osoby pracujące w transporcie drogowym rzeczy. W celu wprowadzenia odstępstw uzyskano zgodę od odpowiednich organów Unii Europejskiej, które zezwalają na maksymalnie 30 dniowe wyjątki od ogólnych norm.
Dłuższa praca nie zwalnia od odpowiedzialności
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest najważniejsze. Nowe regulacje nie zwalniają zatem od zdrowego rozsądku i przestrzegania podstawowej zasady, że tylko wypoczęta osoba powinna prowadzić pojazd, ponieważ jest odpowiedzialna za zdrowie i życie innych ludzi. Jak wynika z ustępu 5 obwieszczenia MI, nowe regulacje nie mogą być usprawiedliwieniem dla pogorszenia warunków pracy kierowcy.
Jakie odstępstwa wprowadzono?
- wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu z 9 godzin do 11 godzin;
- wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu z 56 godzin do maksymalnie 60 godzin;
- wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu z 90 godzin do maksymalnie 96 godzin;
- wydłużenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu, po którym wymagana jest przerwa trwająca 45 minut, z czterech i pół godziny do pięciu i pół godziny;
- możliwość spędzania przez kierowcę regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe, o ile wyposażony on jest w odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i znajduje się na postoju.
Dłuższy czas pracy należy dodatkowo odnotować w tachografie
W celu uniknięcia kary, każdorazowe przedłużenie należy odnotować w tachografie, poprzez
odręcznie wpisanie informacji na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego.