Już 31 marca uruchomiony zostanie nabór w ramach projektów zapewniających dofinansowanie budowy oraz rozbudowy sieci elektroenergetycznych i stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych. Nieco później, bo w drugim kwartale 2025 r. ma ruszyć nabór do wsparcia zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3.
Oferta, którą Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) kieruje do beneficjentów, ma charakter kompleksowy – zapewnił Piotr Stępiński, dyrektor Departamentu Elektromobilności NFOŚiGW podczas webinaru organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności i podmiot badawczy F5A.
Podkreślił przy tym, że celem programu jest nie tylko elektryfikacja transportu jako taka i poprawa jakości powietrza, ale również “wzmocnienie konkurencyjności branży przewozowej w Polsce”.
Przepisy unijne (dotyczące) zakresu norm emisji dla pojazdów ciężarowych w perspektywie do 2040 roku zakładają, że emisja CO2 dla tych aut ma spaść o 90% względem roku 2019, co w praktyce oznacza, że w perspektywie najbliższych 15 lat nowe pojazdy dieslowe powinny zniknąć z dróg
– tłumaczy Stępiński.
Przedstawiciel NFOŚiGW przypomina również, że to “oznacza bardzo poważne wyzwanie zarówno dla europejskiego sektora transportowego, jak i polskiego”. Zwłaszcza tego ostatniego, bo, jak szacuje Piotr Stępiński, dziś co piąty pojazd poruszający się po europejskich drogach ma polską rejestrację.
Dofinansowanie do infrastruktury ładowania
W ramach tego projektu do rozdysponowania jest budżet wynoszący 2 mld zł. Z tego 80 proc. jest przeznaczone na wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, zaś 20 proc. dotyczy: stacji zlokalizowanych przy centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych lub terminalach intermodalnych – czytamy w szczegółowym opisie programu.
NFOŚiGW zakłada, utworzenie:
- wzdłuż drogowej sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km od najbliższego zjazdu co najmniej dwóch ogólnodostępnych stacji ładowania. Każda z nich powinna mieć min. 1 punkt ładowania o mocy wyjściowej co najmniej 350 kW,
- na obszarze centrum logistycznego, bazy eksploatacyjnej, terminala intermodalnego lub 3 km od nich min. 1 ogólnodostępnej stacji ładowania. Powinna ona mieć min. 1 punkt ładowania o mocy wyjściowej co najmniej 350 kW.
Pierwszy nabór trwać będzie od 31 marca do 31 sierpnia 2025 r. Cały program będzie jednak realizowany do końca 2029 r.
Szczegóły na temat tego programu wraz z opisem możliwości skorzystania z dotacji znajdziesz TUTAJ
Dofinansowanie do sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy
Budżet również tego programu wynosi 2 mld złotych, nieco inne są jednak terminy pierwszego naboru – od 31 marca do 31 grudnia 2025 r. Cały program będzie, podobnie jak poprzedni opisany, realizowany do końca 2029 r.
W tym wypadku dofinansowanie obejmuje budowę “ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, przy centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych i MOP-ach na sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T”
– czytamy w opisie programu.
Wsparcie będzie udzielone budowie lub rozbudowie infrastruktury niezbędnej do zapewnienia zasilania stacji ładowania o przepustowości prądowej gwarantującej moc nie mniejszą niż 3 600 kW lub 1 500 kW, w zależności od tego, czy MOP, na którym toczyć się będzie budowa, znajduje się w sąsiedztwie sieci bazowej TEN-T (pierwsza z wymienionych mocy) lub sieci bazowej rozszerzonej lub sieci kompleksowej TEN-T (druga).
Dofinansowaniem może być również objęta budowa lub rozbudowa zasilania o przepustowości prądowej gwarantującej moc nie mniejszą niż 350 kW, jeśli znajduje się w sąsiedztwie nieruchomości na której jest lub będzie planowana budowa obszaru centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej, terminalu intermodalnego.
Szczegóły na temat tego programu wraz z opisem możliwości skorzystania z dotacji znajdziesz TUTAJ
Dofinansowanie do zakupu elektrycznych ciężarówek
Również budżet tego programu ma wynieść 2 mld zł – podaje PSNM.
Pierwszy nabór wniosków w ramach programu planowany jest na drugi kwartał tego roku. Warto podkreślić już teraz, że dofinansowanie będzie dla pojazdów fabrycznie nowych, które nie były wcześniej rejestrowane i mają maksymalny przebieg (na poziomie) 6 tysięcy kilometrów
– opisuje Piotr Stępiński.
Wsparcie będzie dotyczyło zarówno zakupu ciężarówek powyżej 3,5 tony (kategorie N2 i N3), jak i leasingu.
– Jeżeli chodzi o intensywność wsparcia, to jest ona uzależniona od wielkości danego przedsiębiorstwa
– zastrzega przedstawiciel NFOŚiGW.
I tak oto duże przedsiębiorstwa liczyć mogą na dofinansowanie wynoszące do 30 proc. kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej. Nie więcej jednak niż 400 tys. zł w przypadku pojazdu zeroemisyjnego kategorii N2 i 750 tys. zł kategorii N3.
W przypadku leasingu – 400 tys. zł oraz nie więcej niż opłata wstępna (przy pojazdach N2) i 750 tys. zł oraz nie więcej niż opłata wstępna (dla N3).
Średnie przedsiębiorstwa z kolei mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, zaś mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa – do 60 proc. Ich również dotyczą zastrzeżenia opisane powyżej.
Na razie nie ma oficjalnych informacji na temat dokładnej daty uruchomienia tego programu – z zapowiedzi wynika, że będzie to w drugim kwartale br.
Fot. Pixabay/distelAPPArath/Content License