Dostawy OOH integralną częścią e-commerce

0
Autor: Anna Majowicz

Last Mile experts (LME) wraz z partnerem technologicznym UPIDO AG zakończyli badania sieci PUDO (alternatywne punkty podjęć i doręczeń) i APM (automaty paczkowe) obejmujące 27 krajów Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. 

Badanie objęło 231 operatorów, w tym sieci kurierskie, instytucje pocztowe i firmy działające lokalnie. W trakcie badania LME przeprowadził blisko 50 wywiadów z przedstawicielami sieci, reprezentantami e-commerce oraz ekspertami branży KEP. 

– Ostatnia mila oraz dostawy OOH już nie są dodatkiem do usługi e-commerce, lecz jej kluczową i integralną częścią. Jednym z pierwszych dużych graczy był Amazon, który na swój sposób przewidział nadchodzące i stał się jednym z prekursorów zmian, które są korzystne dla milionów konsumentów na całym globie – mówi Marek Różycki, partner zarządzający w Last Mile experts.

Z raportu „Out-of-home delivery in Europe 2021”, który powstał przy wsparciu DPDgroup oraz ORACLE Partner wynika, że od połowy 2019 r. w Unii Europejskiej powstało ponad 40% nowych punktów PUDO, w znacznym stopniu stymulowanych potrzebami dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce oraz uzyskaniem dodatkowej pojemności sieci dystrybucyjnych firm transportowych w obszarze dostaw „ostatniej mili”. 

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków, liczba alternatywnych punktów dostaw i odbiorów przesyłek zwiększyła się w tym czasie o ponad 70%! 

Komentujący wyniki badania Mirek Gral, partner w Last Mile experts, przytacza dane z innego raportu przygotowanego przez LME – Rok 2020 w obszarze krajowego rynku usług kurierskich, osiągnął wielkość ok. 814 mln przesyłek oraz obroty na poziomie prawie 11 mld zł. Jednocześnie szacujemy, że do 2023 roku wartość obrotów z tytułu obsługi przesyłek B2C osiągnie poziom 16 mld zł i zostanie wygenerowany przez ok. 1,3 mld przesyłek, co przekłada się na blisko 70% wzrost wolumenu w stosunku do 2020 roku – wskazuje. 

->  Zarobki kierowców w Polsce

Najwięcej punktów PUDO w Europie jest zlokalizowanych w Niemczech (57 tys.), Francji (45 tys.), Wielkiej Brytanii (38 tys.) i we Włoszech (36 tys.). Na podstawie badania LME szacuje, że na całym kontynencie dostępnych jest ponad 336 tys. lokacji PUDO. 

Częścią infrastruktury Out Of Home są także automaty paczkowe APM, których doliczono się ponad 43 tys. Największa ilość maszyn dostępna jest w Polsce (11k), Hiszpanii(10k) oraz Niemczech (7k). 

Osoby zainteresowane szczegółami zapraszamy do rejestracji i do pobrania bezpłatnej wersji 87-stronicowego raportu TUTAJ.