Autor: Anna Majowicz

,,Ekonomiczna pandemia po wirusie. Co dalej?”

Izba Gospodarki Elektronicznej wspólnie z Teamster Advisory Group zorganizowała debatę online, pt. ,,Ekonomiczna pandemia po wirusie. Co dalej?”. Spotkanie poprowadził dziennikarz Paweł Oksanowicz, a jego gośćmi byli: prof. Tadeusz Uhl, założyciel EC Engineering, AGH University of Science and Technology, prezes InPost Rafał Brzoska oraz Karol Półtorak, wiceprezes zarządu CCC S.A.

Podczas debaty poruszono kwestie związane z planami, strategią i pomysłami na działanie i aktywność po wirusie. Na każdy kryzys należy patrzeć nie tylko przez pryzmat tego co zabiera, ale również tego co daje. To czas olbrzymich możliwości i nowych, niewykorzystanych do tej pory szans – zaznaczył na początku spotkania Rafał Brzoska, prezes InPost. Pozostali uczestnicy wyrazili podobne zdanie. – Nasze działanie jest nakierowane na wykorzystywanie stu procent szans, które ta zmiana wypchnęła przed kolejkę – powiedział Karol Półtorak, a prof. Tadeusz Uhl dodał, że choć przystosowanie się do nowej sytuacji wydaje się trudne, to jest ono możliwe do zrealizowania. 

Prowadzący zapytał gości o to, jak oceniają aktualną sytuację w biznesach, które prowadzą. – Jeśli idzie o mój biznes, to zawsze w momencie kryzysu miałem dużo więcej pracy, a to wynika z jednej przyczyny – wszystkie koncerny chcą wyjść z kryzysu z nowymi produktami, z nowymi pomysłami, a co za tym idzie zlecają prace badawcze, których wykonanie jest dużo tańsze w Polsce niż za granicą. Dla mnie obecna sytuacja jest czymś, co ustawia na nowo świat – mówił prof. Tadeusz Uhl. W idealnym momencie znajduje się teraz firma InPost. – Pandemia wirusa, to nie kwestia miesięcy. Ten wirus będzie z nami żył. A to oznacza, że czeka nas co najmniej rok/półtorej do rzeczywistego ujarzmienia tegoż wirusa, czy to w postaci szczepionki, czy skutecznej terapii lekowej. Przez ten czas społeczeństwa na świecie się absolutnie zmienią. Nasze zachowania konsumenckie się zmienią. Dla naszej branży, nowoczesnej logistyki dla e-commerce kluczowa staje się bezdotykowa forma dostawy. Trudno wyobrazić sobie lepszy produkt niż paczkomaty do tego, by bez dotyku, bez interakcji z kurierem, odebrać lub nadać swoją przesyłkę. Dzisiaj udostępniamy najbezpieczniejszą formę dostawy i nadania przesyłki, która jest całkowicie bezkontaktowa. Można z poziomu telefonu otworzyć skrytkę, celem nadania paczki i odbioru przesyłki. Dla nas to olbrzymia szansa i zamierzamy z niej korzystać pełnymi garściami – podkreślił prezes InPost, Rafał Brzoska.

->  Tarcza antykryzysowa dla sektora TSL - podsumowanie debaty

Karol Półtorak z CCC S.A. zapytany o adaptację firmy do nowej sytuacji, podkreślił jej wielowątkowość. – Adaptacja będzie wielopłaszczyznowa i będzie dotyczyła każdego aspektu działalności firmy oraz nas, jako zespołu ludzi, którzy ją tworzą – zaznaczył i wspomniał o źródłach zaopatrzenia. – Jeśli chodzi o źródła zaopatrzenia, to nasze działania kierujemy ku temu, by je dywersyfikować. Patrzymy na źródła, które są geograficznie bliżej naszych rynków. Ponadto, od strony kanałów dystrybucji, będziemy wykorzystywać też szansę jaką daje e-commerce. Obserwujemy, jak nasi klienci adaptują się do nowej sytuacji i jakie mają doświadczenia z zakupami przez internet – tłumaczył wiceprezes zarządu CCC S.A.

Panowie zmierzyli się także z pytaniem o czas trwania kryzysu ekonomicznego, wywołanego lockdownem gospodarki światowej. 
Uważam, że prognoza Międzynarodowego Funduszu Walutowego, o tym, że gospodarka niemiecka skurczy się o 7 %., a Polska tylko o 4,5 % jest bardzo optymistyczna. Osobiście wydaje mi się, że czeka nas w tym roku znacznie większy spadek PKB. Siła nabywcza konsumentów zmniejszy się, a to z kolei będzie oznaczało, że nie obejdzie się bez realnego dodruku pieniądza, który z kolei wywoła inflację. Nie ukrywam, że tradycyjną gospodarkę widzę w ciemnych barwach. Inaczej będzie z branżą, która jest mi bliska, czyli e-commerce. Ta wyjdzie z sytuacji obronną ręką. Oczywiście średni koszyk zakupowy spadnie, natomiast wolumen zakupów wzrośnie. To będzie niejako efekt uboczny tego lockdownu z którym mamy do czynienia dziś w Polsce – mówił Rafał Brzoska i dodał, że tylko w marcu liczba klientów, którzy po raz pierwszy pojawili się w portfolio konsumentów InPost wynosiła pół miliona. Szacuje się, że kolejne pół dołączy w kwietniu, co w sumie daje milion zupełnie nowych konsumentów, którzy weszli na rynek e-commerce.

Prowadzący debatę Paweł Oksanowicz zwrócił również uwagę na krótkie łańcuchy dostaw. Mówił o tym, że bez świadomości ludzi, nie mając silnych kontaktów w otoczeniu biznesowym, firmy mogą mieć trudność ze zbudowaniem takiego łańcucha. Do tematu optymistycznie odniósł się prof. Tadeusz Uhl. – Za moich młodych lat bardzo powszechne było tzw. chałupnictwo. Co to znaczy? Że ludzie produkowali pewne komponenty w swoich domach i garażach. Ktoś je kupował i składał w większe. Te łańcuchy dostaw były bardzo lokalnie budowane. Nikt wtedy nie myślał o sprowadzeniu śrubek z Chin, tylko w domu, jakiś rzemieślnik te śrubki robił. I to już było. To już mamy wyćwiczone – uspokoił założyciel EC Engineering. Profesor wspomniał także o społecznej odpowiedzialności biznesu, podejścia, w którym liczy się również interes podwykonawcy. – W dobie kryzysu widzę pewne szanse dla powiększenia tych relacji lokalnych z poddostawcami dla dużych marek, dla dużego biznesu. Mnie nauczyły tego koncerny z którymi współpracuje. Jeden z największych koncernów niemieckich zlecił mi pracę. Miałem coś wyprodukować, ale nie byłem w stanie skalkulować kosztów, które byłyby dla klienta zadowalające. Klient potrzebował mnie jako poddostawcy, więc pomógł mi w negocjacjach cen z moimi dostawcami. I to się udało. Myślę, że na takiej odpowiedzialności biznesu oczekują nasi poddostawcy – ocenił prof. Uhl. 

->  Zaproszenie na debatę

Na koniec padło pytanie o przygotowanie się do ewentualnego powrotu pandemii na jesieni. 

Każdy powinien mieć w głowie dwa, trzy scenariusze na najbliższy czas. InPost już sześć tygodni temu wyposażył wszystkich pracowników, zwłaszcza kurierów, w środki ochrony – w maseczki, żele oraz w testy wirusowe. Uważam, że nawyki higieniczne całych społeczeństw zmienią się diametralnie. To znaczy, tak jak na stole konferencyjnym zawsze stoi woda mineralna, tak teraz znajdzie się na nim również żel antybakteryjny. Bądźmy na to gotowi. To niewątpliwie pomoże nam zapobiec lub spowolnić ponowny wybuch tej, czy innej pandemii – ocenił prezes InPost, Rafał Brzoska. 

–  CCC S.A. również przygotowuje się na taką okoliczność. Szykujemy zmiany w scenariuszu biznesowym i kapitałowym. Skorzystamy z wiedzy, którą teraz zdobywamy, tak, aby lepiej poradzić sobie z drugą falą pandemii. Głęboko wierzę, że testy na okoliczność wirusa do tego czasu będą rozpowszechnione, dzięki czemu dużo łatwiej nam będzie wychwytywać i kontrolować ogniska wirusowe – wyraził nadzieję wiceprezes zarządu CCC S.A., Karol Półtorak. 

Myślę, że większość firm przygotowuje się do ewentualnego powrotu pandemii. Już teraz zmieniamy pewne procesy, tak, aby wszystko można było załatwić zdalnie. Pandemia na stałe zmieni funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw – podsumował prof. prof. Tadeusz Uhl, założyciel EC Engineering, AGH University of Science and Technology.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.