Etyka w branży transportowej

Autor: Anna Majowicz

– Traktowanie innych tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani. To taka złota mantra etyki, o której często zapominamy – mówi ekspert PITD Mariola Glinka, Dyrektor Operacyjny w firmie Transsped Sp. z o.o. Sp. K.

Uczciwość jest warunkiem koniecznym dla osiągnięcia stabilności przedsiębiorstwa i jego sukcesu. W biznesie muszą obowiązywać normy etyczne. Poziom etyczny przedsiębiorstwa jest wypadkową wielu czynników, które dzielimy na zewnętrzne i wewnętrzne.

Czynniki zewnętrzne wpływające na etyczność firmy 

Wśród zewnętrznych czynników wpływających na etyczność firmy wymienia się: system gospodarczy, obowiązujące w danym kraju prawo, sytuację polityczną i etykę społeczną.

Prowadząc biznes na szeroką skalę musimy zwracać uwagę na naszych zewnętrznych partnerów i wszystkich interesariuszy. Mam tu na myśli klientów, dostawców, usługodawców, jak i szeroko pojętą sieć społecznościową – wskazuje Mariola Glinka.

Na podstawie własnych doświadczeń podkreśla, że dla klientów liczy się rzetelna informacja. – To jest punkt, który spedytorzy najczęściej próbują ominąć albo zlekceważyć. Etyczne podejście w branży TSL do klienta, to przede wszystkim rzetelna informacja o jego ładunku, o tym, co się dzieje faktycznie ze sprzętem, kierowcą, itd. Bardzo trudno przyznać się klientowi do błędów czy problemów, takich jak chociażby źle obliczony czas pracy kierowcy, połączony z nagłą sytuacją na drodze, np. korkiem. Jednak im wcześniej poinformujemy klienta o problemie, tym więcej będzie miał on czasu na odpowiednią reakcję. Spedytor często do końca przeciąga przekazanie prawdy, bo ma nadzieję, że wszystko jakoś się ułoży – przyznaje. Dyrektor Operacyjna w firmie Transsped podkreśla, że przyznanie się do winy nie świadczy o braku naszego profesjonalizmu, a wręcz przeciwnie. – Przyznając się do błędu nie tylko zabezpieczamy interes naszego klienta, ale i rośniemy w siłę. Nasza prawdomówność zaplusuje w przyszłości – zapewnia. 

->  Pakiet Mobilności złagodzony statusem GmbH w Niemczech
Czynniki wewnętrzne wpływające na etyczność firmy 

Wśród wewnętrznych czynników wpływających na etyczność przedsiębiorstwa wymienia się: sytuację ekonomiczną firmy, jej misję, politykę i poziom moralny pracowników. Ważne jest zarówno etyczne podejście pracodawcy do pracownika (godne, adekwatne do wykonywanych obowiązków wynagrodzenie, itp.),  jak i nauczenie pracowników etycznego podejścia do pracy w danej firmie.

Nieetyczne jest marnowanie czasu pracy w godzinach pracy, np. na nagminne przeglądanie mediów społecznościowych. W podejściu do pracodawcy, wszyscy pracownicy powinni mieć świadomość, że w pracy płacimy za wykonaną pracę – ocenia dyrektor Glinka.

W etyce zagłębia się bardzo wiele rozwiązań i trudnych przypadków. – Etyka to przede wszystkim unikanie konfliktów interesów. Przykładowo niezatrudnianie swojej rodziny jako podwykonawcy i nie traktowanie jej lepiej. Jeśli już chcemy zatrudnić rodzinę, to tylko na takich samych zasadach jak innych podwykonawców – zaznacza ekspert PITD. W branży TSL nadal częste są tzw. ,,kontakty”. – To bardzo myli pracownika. Ważne są umiejętności. Kontakty są, a zaraz ich nie ma. Nie na nich buduje się poważną firmę. Buduje się ją na procedurach, strukturach, zasadach, zwłaszcza etycznych, a cała reszta przychodzi z czasem – podkreśla Mariola Glinka, Dyrektor Operacyjny w firmie Transsped Sp. z o.o. Sp. K. 



Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.