Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziała imponujący plan na rok 2025 – oddanie do użytku aż 400 kilometrów nowych dróg. W 2024 roku planowała jedynie 175,2 km, czego nie udało się zrealizować w pełni. W tym roku czeka nas ponad dwa razy więcej inwestycji niż w ubiegłym roku, kiedy to kierowcy mogli skorzystać z 155 km nowych tras. Oto szczegółowy przegląd najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce, które zostaną ukończone w nadchodzącym roku.
Kluczowe inwestycje drogowe w 2025 roku
1. Połączenie Świnoujścia z Czechami (S3):
Droga ekspresowa S3 zakończy się w 2025 roku, łącząc tunel pod Świną z granicą czeską w Lubawce. Na północy kraju oddane zostaną odcinki Świnoujście – Dargobądz (17,1 km) oraz Dargobądz – Troszyn (15,9 km), zapewniając ciągłość trasy.
2. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (S7):
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji na Pomorzu. Plan obejmuje odcinki Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km) oraz żukowo – Gdańsk Południe (22,4 km). Obwodnica zmniejszy korki w rejonie Trójmiasta, szczególnie dotkliwe w weekendy.
3. Autostrada A2 na wschód od Warszawy:
Planowane jest ukończenie czterech odcinków A2, od Siedlec do Białej Podlaskiej (łącznie ok. 65,4 km). To kluczowy element trasy łączącej Warszawę z wschodnią granicą kraju.
4. Ekspresówka S1 – lepsze połączenie Śląska z Bielskiem-Białą:
W województwie śląskim oddane zostaną trzy odcinki drogi S1, o łącznej długości ponad 36 km. Szczególnie istotny jest odcinek Przybędza – Milówka (8,5 km), który obejmuje dwa tunele w masywie Baraniej Góry.
5. Nowe obwodnice miast:
GDDKiA planuje oddanie do użytku kilku obwodnic, w tym m.in.:
- Opatów (10,9 km, DK74/DK9),
- Suchowola (15,2 km, DK8),
- Wąchock (11,7 km, DK42),
- Strzelce Krajeńskie (7,3 km, DK22).
Nowe drogi w Polsce w 2025 [MAPA]
Nowe drogi w liczbach
Oto szczegółowa lista odcinków planowanych do ukończenia w 2025 roku:
- A2:
- Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km),
- Malinowiec – Łukowisko (20 km),
- Łukowisko – Swory (12,5 km),
- Swory – Biała Podlaska (14,1 km).
- S1:
- Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
- Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
- Przybędza – Milówka (8,5 km).
- S3:
- Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
- Dargobądz – Troszyn (15,9 km).
- S6:
- Koszalin – Sławno (23,2 km),
- Sławno – Słupsk (22,9 km),
- Obwodnica Słupska (9,5 km, II jezdnia).
- S7:
- OMT Chwaszczyno – żukowo (16,2 km),
- żukowo – Gdańsk Południe (22,4 km),
- Modlin – Czosnów (9,7 km).
- S19:
- Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km).
Długość sieci dróg szybkiego ruchu (A i S) w Polsce w latach 2016-2024
Rok | Autostrady [km] | Drogi ekspresowe [km] | Razem [km] |
---|---|---|---|
2016 | 1627 | 1534 | 3161 |
2017 | 1627 | 1809 | 3436 |
2018 | 16389 | 2092 | 3731 |
2019 | 1696 | 2450 | 4146 |
2020 | 1712 | 2557 | 4269 |
2021 | 1754 | 2871 | 4625 |
2022 | 1799 | 3087 | 4887 |
2023 | 1849 | 3266 | 5116 |
2024 | 1885 | 3321 | 5206 |
Co to oznacza dla kierowców?
Nowe odcinki dróg skrócą czas przejazdu, poprawią bezpieczeństwo i odciążą ruch tranzytowy w wielu miejscowościach. Szczególnie ważne są inwestycje w rejonach turystycznych, takich jak Pomorze i Małopolska, oraz w południowej części kraju, gdzie drogi ekspresowe ułatwią połączenia międzynarodowe.
Coraz lepsza komunikacja
Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla polskiej infrastruktury drogowej. Planowane oddanie do użytku 400 km nowych dróg to nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale i logistyka, która wymaga współpracy wielu podmiotów. Kierowcy mogą się jednak cieszyć – Polska będzie coraz lepiej skomunikowana, co przełoży się na wygodniejsze i szybsze podróże.
Czy to wystarczy?
Choć plany na 2025 rok są ambitne, wiele wskazuje na to, że zaplanowane inwestycje mogą nie być wystarczające, by sprostać rosnącym potrzebom transportowym. Eksperci z Forsala zwracają uwagę na brak środków na niektóre kluczowe projekty oraz opóźnienia w realizacji ważnych odcinków dróg. Niedostateczne finansowanie i wyzwania logistyczne mogą wpłynąć na dalsze opóżnienia, co negatywnie odbije się na kierowcach oraz polskiej gospodarce.