Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Gdzie będą nowe drogi w 2025 roku

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziała imponujący plan na rok 2025 – oddanie do użytku aż 400 kilometrów nowych dróg. W 2024 roku planowała jedynie 175,2 km, czego nie udało się zrealizować w pełni. W tym roku czeka nas ponad dwa razy więcej inwestycji niż w ubiegłym roku, kiedy to kierowcy mogli skorzystać z 155 km nowych tras. Oto szczegółowy przegląd najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce, które zostaną ukończone w nadchodzącym roku.

Kluczowe inwestycje drogowe w 2025 roku

1. Połączenie Świnoujścia z Czechami (S3):
Droga ekspresowa S3 zakończy się w 2025 roku, łącząc tunel pod Świną z granicą czeską w Lubawce. Na północy kraju oddane zostaną odcinki Świnoujście – Dargobądz (17,1 km) oraz Dargobądz – Troszyn (15,9 km), zapewniając ciągłość trasy.

2. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (S7):
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji na Pomorzu. Plan obejmuje odcinki Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km) oraz żukowo – Gdańsk Południe (22,4 km). Obwodnica zmniejszy korki w rejonie Trójmiasta, szczególnie dotkliwe w weekendy.

3. Autostrada A2 na wschód od Warszawy:
Planowane jest ukończenie czterech odcinków A2, od Siedlec do Białej Podlaskiej (łącznie ok. 65,4 km). To kluczowy element trasy łączącej Warszawę z wschodnią granicą kraju.

4. Ekspresówka S1 – lepsze połączenie Śląska z Bielskiem-Białą:
W województwie śląskim oddane zostaną trzy odcinki drogi S1, o łącznej długości ponad 36 km. Szczególnie istotny jest odcinek Przybędza – Milówka (8,5 km), który obejmuje dwa tunele w masywie Baraniej Góry.

5. Nowe obwodnice miast:
GDDKiA planuje oddanie do użytku kilku obwodnic, w tym m.in.:

  • Opatów (10,9 km, DK74/DK9),
  • Suchowola (15,2 km, DK8),
  • Wąchock (11,7 km, DK42),
  • Strzelce Krajeńskie (7,3 km, DK22).

Nowe drogi w Polsce w 2025 [MAPA]

Mapa Polski ilustrująca zmiany w rządowych planach budowy dróg do 2025 roku. Zawiera oznaczenia autostrad i dróg szybkiego ruchu, z podziałem na:

drogi istniejące (kolor szary),
drogi w realizacji (kolor czerwony),
drogi w trakcie przetargów (kolor czarny),
drogi do realizacji w ramach zaktualizowanego programu PBDK (kolor niebieski),
drogi bez aktualnego finansowania (kolor żółty). Na mapie wyróżniono kluczowe miasta, takie jak Warszawa, Kraków, Poznań, oraz główne trasy drogowe, np. A1, S3, S19. U dołu widnieje logo PITD.
Mapa Polski z zaznaczeniem planowanych zmian w budowie dróg do 2025 roku, uwzględniająca autostrady i drogi szybkiego ruchu.

Nowe drogi w liczbach

Oto szczegółowa lista odcinków planowanych do ukończenia w 2025 roku:

  • A2:
    • Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km),
    • Malinowiec – Łukowisko (20 km),
    • Łukowisko – Swory (12,5 km),
    • Swory – Biała Podlaska (14,1 km).
  • S1:
    • Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
    • Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
    • Przybędza – Milówka (8,5 km).
  • S3:
    • Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
    • Dargobądz – Troszyn (15,9 km).
  • S6:
    • Koszalin – Sławno (23,2 km),
    • Sławno – Słupsk (22,9 km),
    • Obwodnica Słupska (9,5 km, II jezdnia).
  • S7:
    • OMT Chwaszczyno – żukowo (16,2 km),
    • żukowo – Gdańsk Południe (22,4 km),
    • Modlin – Czosnów (9,7 km).
  • S19:
    • Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
    • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km).

Długość sieci dróg szybkiego ruchu (A i S) w Polsce w latach 2016-2024

źródło: opracowanie własne na podstawie danych GDDKiA

Co to oznacza dla kierowców?

Nowe odcinki dróg skrócą czas przejazdu, poprawią bezpieczeństwo i odciążą ruch tranzytowy w wielu miejscowościach. Szczególnie ważne są inwestycje w rejonach turystycznych, takich jak Pomorze i Małopolska, oraz w południowej części kraju, gdzie drogi ekspresowe ułatwią połączenia międzynarodowe.

Coraz lepsza komunikacja

Rok 2025 zapowiada się jako przełomowy dla polskiej infrastruktury drogowej. Planowane oddanie do użytku 400 km nowych dróg to nie tylko wyzwanie inżynieryjne, ale i logistyka, która wymaga współpracy wielu podmiotów. Kierowcy mogą się jednak cieszyć – Polska będzie coraz lepiej skomunikowana, co przełoży się na wygodniejsze i szybsze podróże.

Czy to wystarczy?

Choć plany na 2025 rok są ambitne, wiele wskazuje na to, że zaplanowane inwestycje mogą nie być wystarczające, by sprostać rosnącym potrzebom transportowym. Eksperci z Forsala zwracają uwagę na brak środków na niektóre kluczowe projekty oraz opóźnienia w realizacji ważnych odcinków dróg. Niedostateczne finansowanie i wyzwania logistyczne mogą wpłynąć na dalsze opóżnienia, co negatywnie odbije się na kierowcach oraz polskiej gospodarce.

->  AKTUALIZACJA! Konferencja ,,Polska Logistycznym Hubem Europy" przeniesiona do sieci
Mapa Polski prezentująca zmiany w planach budowy dróg do 2025 roku.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.