W 2024 roku zostanie oddanych do użytku 175,2 km nowych dróg pozostających w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rok wcześniej było to 266,5 km. Dodatkowo GDDKiA planuje ogłosić przetargi na nowe odcinki o łącznej długości 215 kilometrów. Po autostradzie A1, droga ekspresowa S3 będzie drugim w pełni ukończonym korytarzem przecinającym Polskę. Jak aktualnie wygląda polska sieć drogowa i gdzie dokładnie powstaną nowe drogi w 2024 roku?
Nowe drogi oddane do ruchu w latach 2018-2024
Źródło: GDDKiA
Jakie drogi zostaną oddane do użytku w 2024 roku?
W bieżącym roku plan GDDKiA zakłada 175,2 km nowych odcinków dróg szybkiego ruchu w naszym kraju. Na autostrady przypadnie około 24,6 km (dwa odcinki na A2), a na drogi ekspresowe 117,1 km (10 odcinków). Należy nadmienić, że najbardziej spektakularne otwarcia nowych odcinków nastąpią na ekspresówce S3, która na dystansie 470 km łączy Świnoujście-Szczecin, przez Zieloną Górę, z granicą z Czechami w Lubawce. Będzie to kolejny po autostradzie A2 w pełni ukończony korytarz komunikacyjny. Z kolei drogi krajowe, będące obwodnicami miast, wydłużą się o 33,5 km.
Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w 2024 r. nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.
wyjaśnia GDDKiA
Czesi planują ukończyć swój odcinek D11 od granicy z Polską do Pragi w 2027 roku.
Autostrady
- A2 Kałuszyn-Groszki: 12,1 km;
- A2 Gręzów-Swoboda: 12,49 km.
Drogi ekspresowe
- S3 Świnoujście-Dargobądz: 17,1 km;
- S3 Dargobądz-Troszyn: 15,9 km;
- S3 Bolków-Kamienna Góra Północ: 16,1 km;
- S7 Widoma-Mistrzejowice: 13,7 km;
- S16 Borki Wielkie-Mrągowo: 12,9 km;
- S61 Łomża Zachód-Kolno: 13 km;
- S53 Modlnica-Mistrzejowice: 12,32 km;
- S6 obwodnica Koszalina i Sianowa: 3,9 km;
- S1 Podwarpie-Dąbrowa Górnicza: 6,95 km;
- S7 Miechów-Szczepanowice: 5,32 km.
Dodatkowo planowane jest oddanie do użytku obwodnic miast w obrębie dróg krajowych, w ramach „Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030”. Dynamika oddawania nowych odcinków dróg szybkiego roku zmalała jednak w stosunku do 2023 roku. Będzie ona mniejsza o 93 km.
W 2023 roku było to 19 odcinków i prawie 267 km! Ponadto w 2023 roku ogłosiliśmy przetargi dla 42 odcinków o łącznej długości 530,6 km. Są to 33 zadania z RPBDK o łącznej długości 458,6 km, dziewięć obwodnic z PB100 o łącznej długości 72 km. Obecnie wśród przetargów w toku mamy 43 zadania.
wylicza GDDKiA
Mapa stanu budowy dróg krajowych GDDKiA
Źródło: GDDKiA
Przetargi na nowe drogi w 2024 roku
GDDKiA planuje w 2024 roku ogłosić przetargi na nowe odcinki dróg o łącznej długości 214,7 km. Co więcej, procedura przetargowa trwa już dla 43 zadań o długości 507 km. Spośród zaplanowanych przetargów dwa będą dotyczyć stosunkowo długich odcinków A2, S10, S11, S12, S16 i S19 (Via Carpatia).
S10 od Szczecina do Piły, odcinki S11 w woj. wielkopolskim, S12 w woj. mazowieckim, S16 w woj. podlaskim oraz S19 na Podlasiu. W 2024 r. ogłosimy przetarg na budowę ponad 25 km przedłużenia autostrady A2, od Białej Podlaskiej do węzła Dobryń. Ten odcinek zapewni także dojazd do Terminala Samochodowego Koroszczyn, na którym odprawiane są pojazdy przekraczające granicę z Białorusią.
przedstawia GDDKiA
Planowane są przetargi na 5 zadań z „Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku” na odcinki o długości 92,2 km. W ramach programu budowy obwodnic GDDKiA przewiduje w bieżącym roku 14 zadań o długości 122,5 km. Na koniec 2023 roku 16 obwodnic było na etapie realizacji. Dodatkowo dla 9 trwały postępowania przetargowe.
Ewolucja sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce w latach 2016-2023
Od 2016 roku sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce zwiększyła się o 62%, w tym autostrad o 14%, a ekspresówek aż o 113%. Co więcej, A1 i wkrótce S3 będą w pełni ukończonymi korytarzami przecinającymi Polskę południkowo.
Długość sieci dróg szybkiego ruchu (A i S) w Polsce w latach 2016-2023
Rok | Autostrady [km] | Drogi ekspresowe [km] | Razem [km] |
---|---|---|---|
2016 | 1627,3 | 1533,7 | 3161,0 |
2017 | 1627,3 | 1808,9 | 3436,2 |
2018 | 1638,5 | 2092,2 | 3730,7 |
2019 | 1696,2 | 2450,3 | 4146,4 |
2020 | 1712,0 | 2557,0 | 4269,0 |
2021 | 1753,6 | 2871,3 | 4624,9 |
2022 | 1799,7 | 3087,4 | 4887,1 |
2023 | 1849,4 | 3266,4 | 5115,6 |