Autor: Kamil Zając

Goodloading – czyli jak efektywnie rozplanować ładunek

Efektywne wypełnienie przestrzeni ładunkowej, takiej jak dowolnej wielkości kontener, czy naczepa zestawu drogowego, to w konsekwencji więcej przewiezionego towaru i lepszy zysk na jednym kursie. Niebagatelna pozostaje też kwestia bezpieczeństwa i troska o powierzone firmie przewozowej towary. Dzięki rozwiązaniom z zakresu IT, sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowemu, załadowca jest współcześnie wyposażony w szereg narzędzi wspomagających. Pozwalają one dopracować ułożenie towarów, do poziomu najmniejszego szczegółu, wprowadzając już na etapie planowania skomplikowane parametry dostawy. Jednym z popularnych narzędzi jest goodloading, oparty o system wizualizacji 3D. Jego graficzny interfejs pozwala na szybkie zobrazowanie całego procesu załadunku i rozładunku.

https://www.youtube.com/watch?v=jUR-zi3oTtY
Goodloading pozwala na efektywne rozplanowanie ładunków w wyznaczonej przestrzeni

Załadunek to skomplikowana procedura

Bez względu na posiadaną przestrzeń ładunkową, odpowiednie rozlokowanie przewożonych produktów ma kluczowe znaczenie dla procesu całego transportu. Załadowca musi wziąć pod uwagę wiele zmiennych. Rodzaj i wielkość opakowań, ich wagę, czy możliwość układana jednych na drugich. Czasem ma do czynienia z towarami niebezpiecznymi, podlegającymi przepisom ADR. Dodatkowym wyzwaniem jest kolejność rozlokowania ładunków w naczepie, ponieważ te jadące najkrócej, powinny być najłatwiej dostępne do szybkiego wyładunku. Nie można też zapominać o tym, aby nie przekroczyć dopuszczalnego nacisku na oś pojazdu, czy utraty właściwego środka ciężkości zestawu.

Wybór z listy lub indywidualne definiowanie

Goodloading przypomina układanie klocków i cała operacja jest w nim intuicyjna i prosta. Po zalogowanie się do aplikacji należy wybrać z bazy przestrzeń ładunkową. Domyślnie zostały przygotowane najpopularniejsze w transporcie powierzchnie o sześciokątnym kształcie, np. kontenery 40’, czy 20’ lub standardowe naczepy. Można jednak w każdej chwili zdefiniować niestandardową powierzchnię, określając jej podstawowe wymiary. Później wybieramy wymiary, wagę, opis i liczbę poszczególnych ładunków. Można też wskazać kolejność ich przyszłego wyładunku. Aplikacja od razu pokazuje dostępne metry ładunkowe m2 i m3 zajętych lub wolnych przestrzeni. Układa też w sposób automatyczny ładunki, w oparciu o największą efektywność zapełnienia przestrzeni

wyjaśnia Bogumił Paszkiewicz, prezes Goodloading
Goodloading wizualizuje wypełnienie standardowej naczepy
Standardowa naczepa wypełniona dzięki goodloading

Sztuczna inteligencja wsparciem człowieka

Cyfrowe narzędzia mają z założenia wspierać pracę człowieka, eliminując szereg prostych i powtarzalnych czynności. Pozwala to na uwolnienie czasu i kreatywności pracowników na inne, ważniejsze dla firmy zadania. Często praca współczesnego personelu przeobraża się w zarządzanie systemami.

Nowoczesne narzędzia cyfrowe oparte są coraz częściej o uczenie maszynowe. Przetwarzanie dużej liczby danych pozwala wypracowywać najbardziej optymalne standardy i daje nam predykcję. Są one wsparciem dla personelu. Co więcej, efektywne narzędzia, to są także takie, które stworzono w oparciu o UI/UX. Najprościej rzecz ujmując jest to pakiet doświadczeń użytkownika, optymalny interfejs, eliminujący zbędne klikanie. Takie narzędzia są przyjazne dla obsługujących je ludzi

wylicza Bogumił Paszkiewicz.

Załadunek efektywny i bezpieczny

Obecna wersja Goodloading posiada moduł załadunku i moduł pojazdu. Można w nim zapełniać przestrzenie o sześciu ścianach. Zaletą jest także automatyczne poszukiwanie najciaśniejszego ułożenia ładunku w dostępnej przestrzeni. Jednak to jest tylko przedsmakiem, tego co już za kilka miesięcy znajdzie się w rękach załadowcy.

Już w grudniu rozpoczną się oficjalne testy nowego oprogramowania. Goodloading 2.0 zrewolucjonizuje operacje ładunkowe. Znacząco rozszerzy dostępne w programie opcje. Warto nadmienić, że nowe użyteczności wynikają głównie z zebranych uwag użytkowników. My tylko odpowiadamy na potrzeby załadowców

wskazuje Bogumił Paszkiewicz.

Goodloading 2.0 wystartuje w 2023 roku

Załadowca już wkrótce otrzyma szereg nowych, przydatnych do pracy funkcji. Przede wszystkim zwiększy się oferta dostępnych przestrzeni ładunkowych. Zostaną wprowadzone przestrzenie nieregularne, z dołożeniem ewentualnych elementów zakłócających, np. wystających brył agregatów, czy wypukłości nadkoli. Powierzchnie trapezoidalne, czyli opcja wyboru kontenera lotniczego. Oprócz tego rozszerzy się obsługa ładunków o te, posiadające owalne kształty. Ułożenie rur, czy beczek będzie możliwe bez dodatkowego opakowania ich w sześcienny kształt. W przypadku niestandardowych kształtów możliwe stanie się też ułożenie ładunku pod różnym kątem wokół osi X, Y lub Z. Przykładowo załadowca będzie miał możliwość wstawienia rury dłuższej niż całkowita długość kontenera, ustawiając ją po przeciwnych narożnikach – na ukos.

Goodloading pozwala rozmieścić ładunki w niestandardowej powierzchni ładunkowej

Jednym z najważniejszych udogodnień goodloading 2.0 jest wyposażenie go w nowe algorytmy samouczące się z użytkownikiem. Będzie to pakiet kilkudziesięciu algorytmów, w którym nadrzędny „algorytm matka” wybierze ostatecznie optymalne rozwiązanie. Czas nawet najbardziej skomplikowanej operacji wyboru nie przekroczy 15 sekund, dając użytkownikowi sprawne narzędzie do pracy

wskazuje Bogumił Paszkiewicz.

Wspólny załadunek i planowanie trasy

Ważną innowacją jest rozbudowa możliwości ustalania dynamicznej trasy frachtu, w oparciu o kilka punktów rozładunku i załadunku. Już na wstępnym etapie załadowca otrzyma możliwość zaplanowania całej trasy.

Przygotowaliśmy funkcję „multistop”, określającą ile miejsc załadunku i rozładunku znajdzie się na trasie pojazdu. Do każdego postoju przypisane są określone ładunki oraz, co nowego zostanie dołożone. Algorytmy rozplanowują to w sposób efektywny. W celu troski o bezpieczeństwo wyznaczany jest też środek ciężkości kontenera oraz środki ciężkości ładunków. Aplikacja układa towary w oparciu o tolerowany nacisk na oś. W nowym goodloading rozbudowaliśmy możliwość układania ładunków jeden na drugim. Załadowca wyznaczy procent powierzchni danego ładunku, jaki może wystawać za ładunek umiejscowiony poniżej

zaznacza Bogumił Paszkiewicz.

Studenci mogą się uczyć na goodloading w trakcie zajęć

Twórcy aplikacji przygotowali program współpracy goodloading z uczelniami wyższymi. Załadowcy już w toku studiów mogą zdobywać doświadczenie na profesjonalnym narzędziu i łatwiej wejść w specyfikę swojej przyszłej pracy zawodowej. Prowadzący ćwiczenia, w ramach programu współpracy, może dodawać do systemu nowych użytkowników – studentów. W ramach partnerstwa przygotowano też cykl wykładów o problematyce załadunku oraz odpowiednie zestawy ćwiczeń wraz z odpowiedziami.

W Goodloading stale prowadzimy szkolenia wykładowców i trenerów, w ramach programu dla uczelni wyższych. Aktualnie uczestniczą w nim: Międzynarodowa Wyższa Szkoła Transportu i Logistyki we Wrocławiu; Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

wskazuje Bogumił Paszkiewicz.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt specjalny w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka.

Tekst o goodloading sfinansowany na podstawie dofinansowania z Unii Europejskiej
->  TRANSPORT 4.0 SUMMIT - PITD partnerem medialnym konferencji
Wizualizacja 3D załadunku różnych typów palet i skrzyń w przestrzeni ładunkowej pojazdu.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.