Autor: Kamil Zając

HBS BoxBay dokonuje globalnej ekspansji

System wysokiego składowania kontenerów HBS BoxBay znany z Dubaju ciągle się rozwija i wchodzi na nowe rynki. Praca przeładunkowa pierwszego działającego komercyjnie systemu HBS w porcie Jebel Ali w Dubaju, do końca 1 połowy 2022 roku, w oparciu o ok. 150 000 ruchów kontenerowych, wykazała większą wydajność terminalu, niż wskazywały założenie projektowe.[2;8] Z kolei 8 marca bieżącego roku podpisano kontrakt pomiędzy portem w Pusan w Korei Południowej (Pusan Newport Corporation) a BOXBAY FZCO na wykorzystanie terminalu BoxBay pod potrzeby koreańskiego partnera. Czy rozwiązanie HBS to przyszłość światowych portów? Na czym polega innowacyjność portu w Jebel Ali i atrakcyjność rozwiązania w innych miejscach globu?

HBS BoxBay w ujęciu codziennej pracy składowej
Źródło: boxbay.com

HBS Box Bay otwiera się na Azję

Sułtan Ahmed Bin Sulayem – Prezes DP World podpisał 8 marca porozumienie z Burkhardem Dahmeną – Prezesem i Dyrektorem Generalnym SMS group GmbH, który jest jednym z wykonawców systemu HBS. Podpisana umowa zakłada zainstalowanie systemu HBS BoxBay w porcie w Pusan w Korei Południowej. Jest to duży partner, ponieważ terminal kontenerowy w Pusan odpowiada za ponad 3/4 całego ruchu kontenerowego w Korei Południowej.[5] Według danych portalu Statista, zanotował on w latach 2012-2021 wzrost przeładunków o 5,6 mln TEU. Osiągnął on w 2021 roku 22,7 mln TEU.[6;7]

BoxBay podpisanie umowy z portem w Pusan w Korei Pd.
Źródło: Sultan Ahmed Bin Sulayem

HBS BoxBay oferuje trzy razy większą pojemność terminala

„Przyszłość jest w pionie” – brzmi hasło promujące terminal kontenerowy nr 4. Jest on zlokalizowany w północno – wschodnim fragmencie zespołu portowego portu Jebel Ali w Dubaju. Znajduje się w nim zautomatyzowany system obsługi kontenerów HBS (High Bay Storage), w pełni automatyzując załadunek, wyładunek i składowanie jednostek. BoxBay powstał dzięki zawiązaniu międzynarodowej spółki joint-venture pomiędzy DP World ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz przedsiębiorstwa z obrębu inżynierii przemysłowej SMS group z Niemiec. Opracowany przez nich system stanowi technologiczną odpowiedź na coraz to większy tłok w portach. Rozwiązuje także deficyt dostępnej powierzchni składowej. Jest też prognozą przyszłego trendu w segmencie kontenerowym. Porty w Dubaju i Pusan, gdzie zastosowanie mają już HBS BooxBay lub planują je dopiero wdrożyć (Korea Pd.), zajmowały odpowiednio 12 i 7 miejsce na świecie wśród najbardziej zapracowanych portów w 2021 roku.[7]

->  Logistyka w dobie niestabilnych łańcuchów dostaw

Praktyka okazała się wydajniejsza od teorii

Pierwsze oficjalne dane o realnych możliwościach operacyjnych HBS BoxBay, DP World podała po pierwszym półroczu od otwarcia terminalu w porcie Jebel Ali w styczniu 2021 roku. Pierwsze próby koncepcyjne, przeprowadzone na podstawie 63 000 ruchów kontenerowych wykazały większą wydajność terminalu HBS BoxBay, niż wskazywały planowane możliwości operacyjne. Aktualizacji danych dokonano po roku, w połowie 2022, zwiększając statystykę do 150 000 ruchów kontenerowych. Testy udowodniły, zwiększoną prędkość ich ruchu, a także lepszą wydajność energetyczną całego obiektu. Maksymalna pojemność istniejącego modułu terminalu wysokiego składowana wynosi 792 kontenery. Szybkość przeładunku przy nabrzeżu jest większa o 20% niż dla standardowego przeładunku kontenerów.[8]

System HBS z nagrodami

HBS BoxBay otrzymał w 2022 roku nagrodę za zarządzanie łańcuchem dostaw w konkursie „German Award for Supply Chain Management”. Nagrodę przyznano ze względu na to, że system HBS przyczynia się do złagodzenia wąskich gardeł logistycznych. Wykorzystuje powierzchnię w znacznie bardziej efektywny sposób niż klasyczny skład kontenerów. Co więcej, doceniono szybkość przeładunku.

Przeładunek kontenerów w portach światowych w latach 2020-2021
Odprawa kontenerów w światowych portach w latach 2020-2021. Źródło: 2021 Container Statistics of Busan Port, s. 4

Na czym polega sekret HBS BoxBay

HBS BoxBay umożliwia swobodny dostęp w czasie i przestrzeni do każdego kontenera. Dzieje się to bez względu na jego fizyczne ulokowanie w obrębie zespołu. Eliminuje tym samym konieczność tasowania jednostek, w przypadku potrzeby przeładunku najniżej ulokowanych jednostek. W przeciwieństwie do klasycznie stosowanych rozwiązań, w systemie HBS BoxBay nie składuje się kontenerów bezpośrednio, opierając je klasycznie jeden na drugim. Dotychczasową maksymalną wysokość 6 poziomów, ograniczała wytrzymałość, ulokowanej najniżej jednostki. Dzięki specjalnej konstrukcji szkieletowej, w którą wbudowano szereg suwnic i wózków, pozwalających na ruch poziomy i pionowy, umożliwiono składowanie kontenerów na 11 poziomach w pionie. Nie układa się w niej jednostek na siebie. Wprowadza się je do odpowiednio wyznaczonego slota, przypominającego regał, w którym masa kontenera rozkłada się na konstrukcji obiektu. Sloty przewidziano na jednostki o maksymalnej masie 36 ton.

Konstrukcja BoxBay pozwala na dobudowę nowych modułów

W chwili obecnej, pierwszy system magazynowy w Dubaju składa się z dwóch korytarzy, o maksymalnej wysokości 11 poziomów składowania z każdej strony. Projekt konstrukcji pozwala jednak na późniejszą rozbudowę do wielkogabarytowego obiektu układnic, wzdłuż i wszerz istniejącego budynku. Twórcy terminala założyli także pro-ekologiczny walor obiektu. Na jego dachu zainstalowano panele fotowoltaiczne, istnieje także możliwość pokrycia ścian panelami wygłuszającymi, z opcją osadzenia w nich roślinności. Zmniejszenie emisji CO2 osiągnięta poprzez produkcję własnej energii i potencjalną absorbcję z roślinności.

->  Minimalne wynagrodzenie dla kierowców ciężarówek w krajach Unii Europejskiej

Załadunek w systemie jednokierunkowym

Bezpośrednio przy obiekcie zlokalizowano 4 pasy drogi, niezbędne do przeładunku na pojazdy zewnętrzne. W dubajskim porcie dokonuje się tego na ciężarówki, aczkolwiek sama technologia umożliwia załadunek również na platformy kolejowe. W chwili obecnej od strony drogi wybudowano jedną suwnicę obsługującą ciężarówki, równolegle na 4 pasach drogi dojazdowej. Wraz z rozbudową obiektu wzdłuż jezdni, pojawią się kolejne punkty przeładunkowe.

Jak działa system HBS BoxBay?

Żuraw umieszcza kontener od strony lądu na paletach z szynami krążącymi. Dzięki konstrukcji podpodłogowej tego systemu palet, interfejsy mogą być rozmieszczone ze wszystkich czterech stronach systemu magazynowania. Łączy to poszczególne alejki terminala

BOXBAY Revolution in container storage.[2]
System wysokiego składu kontenerów HBS BoxBay w działaniu

Doprowadzają one kontener do odpowiedniej alejki, z której odbierany jest przez dedykowaną dla niego wewnętrzną suwnicę. Przemieszcza ona ładunek do wyznaczonego slota. W celu oszczędności czasu i minimalizacji operacji, suwnica jednocześnie dokonuje dwóch operacji. Przesuwając się w poziomie na swoich szynach w kierunku regału, podnosi skrzynię w pionie do pożądanej wysokości. Po osiągnięciu pozycji docelowego slota, wysuwa dodatkowe ramiona, w układzie teleskopowym, w bok i umieszcza kontener w bloku. Cały proces jest zautomatyzowany, w oparciu o wprowadzone wcześniej koordynaty. Może także funkcjonować 24 godziny na dobę.

Raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor [POBIERZ]

Przypisy

[1] Box Bay, Pusan terminal is world’s first to implement disruptive BOXBAY high-bay storage system, https://www.boxbay.com/news-media/news/news-detail/dp-world-counts-on-boxbay-technology [dostęp: 20.03.2023].
[2] BOXBAY Revolution in container storage, https://www.youtube.com/watch?v=gOew_3db8Xk
[3] Box Bay, Successful real-world trial of BOXBAY high bay storage system completed, https://www.boxbay.com/news-media/news/news-detail/successful-real-world-trial-of-boxbay-high-bay-storage-system-completed-1896 [dostęp: 20.03.2023].
[4] Kuś Ł., Terminal w Korei Płd. będzie korzystać z nowatorskiego systemu wysokiego składowania, Intermodal News,
https://intermodalnews.pl/2023/03/10/terminal-w-korei-pld-bedzie-korzystac-z-nowatorskiego-systemu-wysokiego-skladowania/ [dostęp: 20.03.2023].
[6] Container throughput at Busan port in South Korea from 2012 to 2021, https://www.statista.com/statistics/954655/busan-port-throughput-container-south-korea/ [dostęp: 20.03.2023].
[7] 2021 Container Statistics of Busan Port, Statistics Booklet: https://www.busanpa.com/eng/Board.do?mode=view&mCode=MN0043&idx=27776 [dostęp: 20.03.2023].
[8] Box Bay, BOXBAY high-bay storage system for containers named as winning concept for German Award for Supply Chain Management 2022, https://www.boxbay.com/news-media/news/news-detail/boxbay-high-bay-storage-system-for-containers-named-as-winning-concept-for-german-award-for-supply-chain-management-2022-1902 [dostęp: 20.03.2023].

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.