Autor: Anna Majowicz

Integracja globalnych łańcuchów dostaw – monitorowanie przesyłek e-commerce na Nowym Jedwabnym Szlaku – podsumowanie debaty PITD

Polski Instytut Transportu Drogowego zorganizował debatę online poświęconą identyfikacji potrzeb globalnych łańcuchów dostaw w zakresie e-commerce i możliwości ich rozwiązania w ramach prac międzynarodowego projektu badawczego PLANET.

Międzynarodowy projekt badawczy PLANET (Progress towards Federated Logistics Through The Integration Of TEN-T Into A Global Trade Network) obejmuje konsorcjum składające się z 32 partnerów z całego świata. W debacie udział wzięli przedstawiciele dwóch partnerów projektu – Poczty Polskiej oraz Sieci Badawczej Łukasiewicz – IliM

Globalizacja gospodarki ma ogromny wpływ na rozwój logistyki i łańcuchów dostaw. Jest elementem, który z perspektywy efektywności procesów logistycznych poprawia naszą organizację i umożliwia optymalizację procesów. Niestety jest również bardzo czuła na zakłócenia, co mogliśmy zauważyć w ubiegłym roku. Kryzys wywołany pandemią spowodował ogromne problemy z utrzymaniem łańcuchów dostaw w wielu branżach. – Pojawiało się wiele dyskusji na temat tego, w jaki sposób globalny łańcuch dostaw jest czuły na takie zakłócenia jak pandemia, którą w chwili obecnej doświadczamy. To jest zasadniczy minus globalizacji. Jesteśmy uzależnieni od partnerów biznesowych, znajdujących się tysiące kilometrów od nas  i nie mamy wpływu na to, co się u nich dzieje – zaznaczył Adam Koliński, starszy specjalista ds. rozwoju logistyki Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania. Wskazał, że dziś najważniejszym wyzwaniem dla branży logistycznej jest zapewnienie niezawodności dostaw. – Łukasiewicz – ILIM przeprowadzi badania w ramach tzw. Living Lab, którego celem jest usprawnienie procesów logistycznych w przepływach ładunków z Chin do Europy wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku. Odbędzie się to poprzez wdrożenie technologii IoT – sieci sensorycznej i zastosowanie standardu EPCIS – bazy wydarzeniowej, a także innych standardów GS1, które ułatwiają transfer danych między partnerami zaangażowanymi w operacje przesyłek w kanale e-commerce – podkreślił przedstawiciel Sieci Badawczej Łukasiewicz – IliM. 

Rozwój nowoczesnych technologii w transporcie wspiera Unia Europejska, której zależy na tym, by Europa była konkurencyjna wobec Azji i Ameryki. Komisja Europejska w ramach funduszy rozwoju udzieliła grantu na projekt badawczy PLANET.  

->  Jakie zmiany wejdą w życie po wprowadzeniu Pakietu Mobilności?

– W 2018 roku rozpoczęliśmy rozmowy z Pocztą Polską na temat ich potrzeb badawczych i usprawnieniach, które chcieliby wdrożyć. W tym samym czasie pojawiła się inicjatywa ze strony Komisji Europejskiej, aby przetestować konkretne rozwiązania na konkretnych procesach logistycznych, które usprawniłyby przewozy na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wspólnie udało nam się zgłosić projekt – przybliża genezę inicjatywy Małgorzata Kirchner, kierownik działu sprzedaży i komercjalizacji Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.

KE zależało na ocenie wpływu globalnych korytarzy na sieć korytarzy transportowych Unii Europejskiej pod dwoma aspektami: modelowaniu procesów transportowych, zbadaniu ich dynamiki i wpływu na infrastrukturę transportową oraz integracji sieci przy wykorzystaniu różnych technologii. – Chcemy przetestować technologię Internetu Rzeczy, czyli wykorzystać sieci sensoryczne. Szerzej definiujemy problem badawczy, bo monitorujemy nie tylko lokalizację, ale również inne parametry, jak wilgotność czy drgania – wedle oczekiwań naszych klientów biznesowych. Chcemy pokazać, że wykorzystanie tej technologii możemy zintegrować z innymi funkcjonalnościami dostępnymi online – dodaje Małgorzata Kirchner. 

Projekt PLANET w ramach polskiego Living Labu traktuje o wykorzystaniu standardów GS1 w przepływach z Chin do Europy. Poczta Polska kojarzy się z tradycyjnym listem i paczką, szczególnie gdy mówimy o obszarze międzynarodowym, tym bardziej w imporcie – dziś widzimy zupełnie nowy obszar, inną technologię, inne podejście do łańcucha dostaw. Patrząc z boku, te dwa światy wydają się zupełnie odrębne, a próba ich połączenia co najmniej karkołomna.

Maria Komorowska z Poczty Polskiej tłumaczy, że jest to możliwe. – Branie udziału w międzynarodowym konsorcjum, to dla Poczty Polskiej niezwykłe wyróżnienie. Aktywnie uczestniczymy w jednym z trzech Living Labów, współpracujemy z szeregiem specjalistów światowej klasy w dziedzinie logistyki, e-commerce, IoT, wykorzystania i zastosowania różnych technologii – podkreśla International Product Manager Poczty Polskiej. Zwraca również uwagę na to, że tradycyjny list, czy paczka pocztowa, to dla Poczty Polskiej jeden z ważniejszych kanałów międzynarodowych. – Warto zauważyć, że mamy olbrzymie doświadczenie w rozproszonych strukturach, zarówno w fazie nadawczej, jak i odbiorczej. Jesteśmy naturalnym partnerem dla platform azjatyckich. Na środkowej mili możemy wykorzystać transport kolejowy. Po tych pierwszych miesiącach uczestnictwa w projekcie PLANET widzimy potencjał wykorzystania standardów GS1 na nowe łańcuchy, na nowe kanały, które tak naprawdę pokazują nam nasi partnerzy zagraniczni – zaznacza.

->  Nowy Jedwabny Szlak zagrożony przez Białoruś

Z punktu widzenia celu realizowanego w projekcie PLANET istotnym elementem jest zapewnienie dostępu do danych operacyjnych i infrastruktury logistycznej, które będą przedmiotem prowadzonych badań w zakresie sieci TEN-T, w celu sprawdzenia dostępności i przepustowości europejskiej infrastruktury logistycznej w kontekście strumieni ładunków wchodzących do UE za pośrednictwem Nowego Jedwabnego Szlaku. Poczta Polska ma w tym przedsięwzięciu spory udział. 

Poczta Polska jest kluczowym graczem logistycznym, co może dla wielu nie wydawać się oczywiste. Przeszliśmy bardzo istotną transformację, z instytucji postrzeganej jako urząd do konkurującej firmy na rynku TSL. W obrocie międzynarodowym Poczta Polska pełni ważną rolę tranzytową – zapewnia Marek Wróbel, Process Manager Poczty Polskiej.

Rola operatora narodowego oraz podmiotu biznesowego jest dla Poczty Polskiej tak samo ważna. – Proces zmian wymaga dalszych inwestycji, m.in. właśnie w badania naukowe w obszarze wsparcia procesów logistycznych i powszechnego wykorzystania nowych technologii w dostępie do usług pocztowych. Projekt PLANET, tak naprawdę w mojej ocenie  wpisuje się w strategiczny kierunek rozwoju, który potencjalnie może zastąpić lub zintegrować wiele obecnie funkcjonujących podsystemów, w efekcie czego będzie można w odpowiedni sposób interpretować wielkości strumieni ładunków, ilości pojazdów, umożliwić planowanie i optymalizację wykorzystania przerobowości operacyjnej na podstawie dostępu do danych finalnie przekształcanych w scenariusz działań operacyjnych. Projekt PLANET pozwoli nam wykorzystać nowe technologie do oznakowania paczek i współdzielenia miejsca w kontenerach. Plusem zastosowania Internetu Rzeczy na Nowym Jedwabnym Szlaku jest również obniżenie emisji CO2. Korzyści są zatem wymierne  — ocenia Process Manager Poczty Polskiej.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.