Jak nie zasnąć za kierownicą?

Autor: Zespół Ekspertów PITD

Zmęczenie w czasie jazdy to zmora kierowców zawodowych i jednocześnie jedno z największych zagrożeń w tej pracy. Jak pokonać senność?

Wielogodzinna jazda może być naprawdę wyczerpująca – wie o tym każdy kierowca zawodowy, który jeździ w dłuższe trasy. Długa, monotonna droga, wygodny fotel i spokojna muzyka mogą skutecznie rozluźnić. Zbyt duża dawka relaksu może mieć tragiczne konsekwencje – pamiętaj, że dobry kierowca to przede wszystkim wypoczęty kierowca. 

Jeśli odczuwasz senność w trasie lub wiesz, że czeka Cię wyczerpująca podróż, wykorzystaj poniższe sprawdzone sposoby na zmęczenie: 

  • zdrzemnij się – jeśli czeka Cię dłuższa jazda, zażyj snu się tuż przed wyruszeniem w trasę. Już 20-minutowa drzemka pozwoli Twojemu organizmowi zregenerować się na tyle, byś w trakcie kilkugodzinnej jazdy nie znalazł się na skraju wyczerpania. Tuż przed drzemką możesz wypić filiżankę kawy.
  • włącz radio – głośna muzyka lub audycja radiowa pomogą Ci utrzymać koncentrację na właściwym poziomie. Jeśli zmęczenie doskwiera Ci wyjątkowo mocno, posłuchaj muzyki, której… nie lubisz. Pobudzenie gwarantowane. Byle nie za głośno – hałas powyżej 90 decybeli może spowodować uszkodzenie słuchu. 
  • otwórz okno – wprawdzie o świeże powietrze ostatnio trudno, ale otwarcie okna na kilka minut pomoże Ci przegonić zmęczenie. Pamiętaj też, by nie przegrzewać samochodu. 
  • odżywiaj się właściwie. Pamiętaj, że napoje energetyczne nie są najlepszym rozwiązaniem. Zdrową alternatywą dla energetyków będzie zielona herbata, yerba mate czy herbata z guarany.
  • wyjdź z samochodu – jeśli masz taką możliwość, zatrzymaj się na 15 minut i poruszaj się: pospaceruj, poskacz i porozciągaj się. 

Pamiętaj, że ogromna liczba wypadków ma miejsce tuż przed dojazdem na miejsce, kiedy kierowca myślami jest już poza samochodem – dlatego dbaj o utrzymanie koncentracji do ostatniej minuty jazdy. Bezpiecznej drogi!

->  Globalne wyzwania w transporcie intermodalnym


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.