Jak nie zasnąć za kierownicą?

0
Autor: Zespół Ekspertów PITD

Zmęczenie w czasie jazdy to zmora kierowców zawodowych i jednocześnie jedno z największych zagrożeń w tej pracy. Jak pokonać senność?

Wielogodzinna jazda może być naprawdę wyczerpująca – wie o tym każdy kierowca zawodowy, który jeździ w dłuższe trasy. Długa, monotonna droga, wygodny fotel i spokojna muzyka mogą skutecznie rozluźnić. Zbyt duża dawka relaksu może mieć tragiczne konsekwencje – pamiętaj, że dobry kierowca to przede wszystkim wypoczęty kierowca. 

Jeśli odczuwasz senność w trasie lub wiesz, że czeka Cię wyczerpująca podróż, wykorzystaj poniższe sprawdzone sposoby na zmęczenie: 

  • zdrzemnij się – jeśli czeka Cię dłuższa jazda, zażyj snu się tuż przed wyruszeniem w trasę. Już 20-minutowa drzemka pozwoli Twojemu organizmowi zregenerować się na tyle, byś w trakcie kilkugodzinnej jazdy nie znalazł się na skraju wyczerpania. Tuż przed drzemką możesz wypić filiżankę kawy.
  • włącz radio – głośna muzyka lub audycja radiowa pomogą Ci utrzymać koncentrację na właściwym poziomie. Jeśli zmęczenie doskwiera Ci wyjątkowo mocno, posłuchaj muzyki, której… nie lubisz. Pobudzenie gwarantowane. Byle nie za głośno – hałas powyżej 90 decybeli może spowodować uszkodzenie słuchu. 
  • otwórz okno – wprawdzie o świeże powietrze ostatnio trudno, ale otwarcie okna na kilka minut pomoże Ci przegonić zmęczenie. Pamiętaj też, by nie przegrzewać samochodu. 
  • odżywiaj się właściwie. Pamiętaj, że napoje energetyczne nie są najlepszym rozwiązaniem. Zdrową alternatywą dla energetyków będzie zielona herbata, yerba mate czy herbata z guarany.
  • wyjdź z samochodu – jeśli masz taką możliwość, zatrzymaj się na 15 minut i poruszaj się: pospaceruj, poskacz i porozciągaj się. 

Pamiętaj, że ogromna liczba wypadków ma miejsce tuż przed dojazdem na miejsce, kiedy kierowca myślami jest już poza samochodem – dlatego dbaj o utrzymanie koncentracji do ostatniej minuty jazdy. Bezpiecznej drogi!

->  Raport z badania: Analiza wynagrodzeń i satysfakcji kierowców zawodowych