Firma Webfleet Solutions przeprowadziła badanie ankietowe wśród 1050 osób zarządzających flotami dostawczymi w firmach europejskich, aby ocenić wpływ pandemii COVID-19 na digitalizację działalności związanej z funkcjonowaniem flot.
Jak wynika z badania, 74% flot od wybuchu pandemii wdrożyło nowe rozwiązania cyfrowe, z czego w Polsce ten odsetek wyniósł 69%. Z kolei prawie wszyscy badani (97%) zgodzili się, że ta inwestycja pomogła im w prowadzeniu działalności w trakcie pandemii.
Decyzje o przyspieszeniu procesu cyfryzacji przez floty w tych trudnych czasach są w pełni
zrozumiałe. Dzięki temu uzyskują one nie tylko większą efektywność, co jest istotne m.in. ze względu
na rosnącą konkurencję i zwiększające się wymagania klientów, ale również – poprzez ograniczenie
kontaktów fizycznych – pozwoliły na dostosowanie się do nowego reżimu sanitarnego i uniknięcie
zachorowań wśród pracowników – mówi Dariusz Terlecki, Sales Director Poland & EE w Webfleet
Solutions.
Głównym powodem, dla którego floty zdecydowały się na cyfryzację, była poprawa wydajności (51 proc.). Dwie pozostałe ważne kwestie to minimalizacja kontaktu fizycznego (48 proc.) i poprawa standardów bezpieczeństwa (41 proc.), co odzwierciedla środki ostrożności, podjęte przez menedżerów flot w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19.
3 GŁÓWNE PRZYCZYNY WDROŻENIA PRZEZ KIEROWNIKÓW FLOT WIĘKSZEJ LICZBY ROZWIĄZAŃ CYFROWYCH OD WYBUCHU PANDEMII COVID-19
Tezę, że bardzo istotnym impulsem do digitalizacji była minimalizacja kontaktów społecznych, zdają się potwierdzać również wyniki badania dotyczące wyboru konkretnych rozwiązań. Wśród najpopularniejszych z nich znalazł się podpis cyfrowy (57 proc.), dokumentacja cyfrowa (53 proc.) oraz aplikacje mobilne (52 proc.).
Potwierdza to zasadność digitalizacji, jako środka zabezpieczającego floty przed wirusem i
zwiększającego ich wydajność. Warto podkreślić, że telematyka ma tutaj dużo do zaoferowania
automatyzując wiele manualnych zadań, ale także umożliwiając zdalny monitoring i zarządzanie całą
flotą praktycznie z dowolnego miejsca czy urządzenia – wskazuje Dariusz Terlecki.
3 NAJPOPULARNIEJSZE ROZWIĄZANIA WDROŻONE OD WYBUCHU PANDEMII COVID-19
Badanie pokazuje, że digitalizacja pomaga w bezpośredni sposób zaradzić skutkom COVID-19. Wśród zaobserwowanych przez menedżerów flot zmian rzutujących na funkcjonowanie ich firm w czasie pandemii były min. wzrost kosztów paliwa (59 proc.), zwiększony poziom stresu u kierowców (58 proc.), ale także wzrost liczby klientów (57 proc.). Te zmiany korelują z benefitami, jakie zdaniem menedżerów przynosi cyfryzacja. Najważniejszą wymienianą przez nich korzyścią był wzrost satysfakcji klientów (82 proc.). Na drugim miejscu znalazła się poprawa samopoczucia kierowców (74 proc.), a na trzeciej pozycji – redukcja kosztów operacyjnych (68 proc.).
Duże firmy są bardziej świadome korzyści z cyfryzacji. Według danych z badania tylko 59 proc. firm z flotą liczącą 1-10 pojazdów zaimplementowało nowe rozwiązania cyfrowe, podczas gdy na takie działania zdecydowało się ponad 80 proc. firm z flotami liczącymi 51+ pojazdów.
Jako główne powody rezygnacji z tych inwestycji ankietowani podawali koszty (30 proc.), wystarczającą ilość
wdrożonych rozwiązań cyfrowych (28 proc.) oraz brak czasu i zasobów (24 proc.).
Absolutnie to nie oznacza, że digitalizacja jest nieodpowiednia dla mniejszych flot. Choć początkowy koszt inwestycji ma znaczenie, ważne jest również, aby rozważyć oszczędności i korzyści w dłuższej perspektywie. Biorąc za przykład rozwiązania telematyczne: pomagają flotom ograniczyć zużycie paliwa, obniżyć koszty konserwacji i utrzymać wysoką wydajność, a dzięki możliwościom dzierżawy sprzętu i stosunkowo niskim abonamentom, koszt inwestycji jest niewysoki i zwraca się w przeciągu 6-9 miesięcy. W ten sposób mniejsze firmy mogą znacząco poprawić swoją konkurencyjność – ocenia Dariusz Terlecki.