Handel elektroniczny nieustannie kształtuje nasze życie konsumenckie. W świetle rosnącej penetracji technologii cyfrowych, zakupów dokonanych za pośrednictwem internetu dokonuje się coraz sprawniej i intuicyjniej. Jednak za fasadą tej elektronicznej ekosfery, kryje się skomplikowany system logistyczny. To on odpowiada za transport i dostarczanie zamówionych produktów. W obliczu zmian technologicznych oraz preferencji konsumentów, logistyka e-commerce przechodzi obecnie okres intensywnego rozwoju. Ma przed sobą też liczne wyzwania.
E-commerce jako standard zakupowy
Wzrost popularności zakupów online przekłada się na zmianę nawyków konsumenckich. Według danych Gemiusa z 2023 roku, aż 79% użytkowników regularnie korzystających z Internetu zadeklarowało, że zakupy online stały się dla nich powszechną praktyką. W miarę jak oczekiwania konsumentów rosną, zdolność do szybkiej i bezproblemowej dostawy staje się kluczowym czynnikiem konkurencyjności dla sprzedawców e-commerce.
Wyzwania logistyczne
Raport „Logistyka E-commerce. Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być?” podkreśla istotne aspekty rozwoju sektora, biorąc pod uwagę sytuację na rynku Kurier-Express-Paczka (KEP) oraz wzrost liczby przesyłek kurierskich. W 2022 roku sektor ten obsłużył blisko 922 mln przesyłek i paczek pocztowych, zaś według szacunków PITD, w 2023 roku liczba ta wzrosła już do 1300 mln. Polska odgrywa istotną rolę w dostawach poza domem (OOH), posiadając rozbudowaną infrastrukturę automatów pocztowych, co odzwierciedla rosnący udział handlu internetowego. Jednakże, pytanie pozostaje czy logistyka jest gotowa obsłużyć rosnący wolumen zamówień.
Zwroty – kosztowna część logistyki
Wzrost sprzedaży online przynosi za sobą także wzrost liczby zwrotów produktów. Sklepy online konkurują nie tylko ceną, lecz również wygodą i elastycznością zwrotów.
Polityka zwrotów ma kluczowe znaczenie dla satysfakcji klientów, ale może stanowić również wyzwanie dla efektywności kosztowej przedsiębiorstwa. W szczególności branża modowa, której odsetek zwróconych zamówień będzie sięgać 17% , musi skutecznie zarządzać tym aspektem.
Zastosowanie zaawansowanych algorytmów optymalizacyjnych
W obliczu coraz większych oczekiwań konsumentów, wykorzystanie zaawansowanych algorytmów optymalizacyjnych staje się nieodzowne. W magazynach, metody takie jak single order picking, batch picking czy zone picking są analizowane pod kątem efektywności i optymalizacji. Algorytmy te również odgrywają istotną rolę w optymalizacji tras transportowych oraz w ostatniej mili, minimalizując koszty i puste przebiegi, a także dostosowując trasy do określonych ograniczeń.
Trend ekologiczny w e-commerce
W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa, dostawcy e-commerce coraz częściej stawiają na zrównoważone rozwiązania logistyczne.
Wprowadzenie hubów przeładunkowych czy zastosowanie ekologicznych metod dostawy może przyczynić się nie tylko do zmniejszenia wpływu na środowisko, lecz także poprawić wizerunek marki w oczach świadomych ekologicznie konsumentów.
(THE) BEST, czyli jaka jest polska logistyka?
Klienci oczekują coraz wyższych standardów usług logistycznych, a Polska wydaje się być liderem w tej dziedzinie. Różne innowacje i strategie uczyniły polski rynek logistyczny gotowym na dynamiczny wzrost oraz ekologiczną rewolucję w kontekście e-commerce.
Kluczowe elementy to między innymi niski Price Defect Rate (PDR), narzędzia i aplikacje zakupowe, rozległa sieć punktów odbioru oraz różnorodne sposoby dostawy, włączając w to ekologiczne metody. Polscy dostawcy oferują kompleksowe rozwiązania, które są bliskie, ekologiczne, szybkie i przystępne cenowo.
Podsumowanie
Zrozumienie i optymalizacja logistyki w e-commerce stanowią kluczowy czynnik dla dalszego rozwoju tego sektora w Polsce. Raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego zaprasza do refleksji nad bieżącymi wyzwaniami i innowacjami w logistyce, nie tylko tej e-commerce. Zapraszamy do lektury
Partnerzy wydania raportu: Otimo, LODZistics, 3LP, Alsendo.
Patroni medialni: eTransport, Eurologistics, Log24, Łukasiewicz PIT, LOGISTYKA, truck.pl, FleetLOG, TSL Media Group, Obserwator Logistyczny, Trans.INFO i Globkurier.