Jakie zmiany wejdą w życie po wprowadzeniu Pakietu Mobilności?

Autor: Anna Majowicz

O zmianach jakie wejdą w życie po wprowadzeniu Pakietu Mobilności na konferencji New Horizons’22 w Gdańsku mówił Łukasz Włoch, główny ekspert INELO

Wczoraj (16.12) opublikowaliśmy relację z pierwszej części prelekcji eksperta  – PRZECZYTAJ. Ale zmian będzie więcej. 

Obowiązek rejestracji 

Jedną ze zmian, która wejdzie w życie 2 lutego 2022 r. jest obowiązek rejestracji przy przekroczeniu granic w tachografach cyfrowych.

Kierowca przejeżdżając przez granicę musi znaleźć miejsce na postój na ok. 15 sek., bo tyle trwa procedura wprowadzenia kraju rozpoczęcia. I musi to zrobić po przekroczeniu każdej granicy. Jeśli np. kierowca przejeżdżać będzie przez 5 granic, w tachografie musi zarejestrować 6 państw rozpoczęcia i jeden kraj, w którym jego praca zostanie zakończona

– wyjaśnił Łukasz Włoch.  

Przekroczenie granic - obowiązek rejestracji
Źródło: INELO

Zwrócił uwagę, że ten problem zniknie w 2025 roku, bo do tego czasu przewoźnicy muszą wymienić wszystkie tachografy w ruchu międzynarodowym na inteligentne tachografy II generacji.

Za jednorazowy brak rejestracji wymierzona zostanie kara 100 zł. 

Jeśli mamy 100 kierowców, a każdy z nich nie zarejestruje tylko po jednym kraju rozpoczęcia, to za dzień pracy mamy maksymalną karę podczas kontroli w przedsiębiorstwie. Zatem uważajmy na to, jak szkolimy kierowców. Pomocne do tego są internetowe symulatory

– ostrzega główny ekspert INELO.

Rejestracja przekroczeń granic będzie służyć przewoźnikom do rozliczenia wirtualnych diet,  które obniżają podstawę opodatkowania i podstawę ozusowania. Prelegent zwrócił uwagę, że należy pamiętać o określeniu co jest kabotażem, co tranzytem, a co przewozem dwustronnym, i archiwizować informacje o każdym załadunku i rozładunku, aby system dobrze wyliczył należność płacy sektorowej. 

Muszą państwo przygotować sobie system, może być to nawet prosty Excel, gdzie na bieżąco wprowadzane będą dane, takie jak: imię i nazwisko kierowcy, data, godzina, czy to był załadunek czy rozładunek oraz identyfikator tego załadunku/rozładunku

– wyjaśnia Łukasz Włoch.  

Coś jeszcze? Pełne stawki za…

URLOPY

Istotną zmianą będzie również rozliczenie urlopów. Jeżeli kierowca ma 20 dni zaległego urlopu, to na dzień dzisiejszy należy mu wypłacić ok. 3,5 tys. zł. Od 2 lutego te same 20 dni urlopu ekwiwalentu będzie kosztować pracodawcę już 10 tys. zł. 

Warto sprawdzić ile zaległego urlopu posiada nasz kierowca, bo niestety bardzo często ta liczba przekracza 60 dni. Jeśli pracownik nie odbierze urlopu, to te same 60 dni, które teraz kosztują państwa ok. 10 tys. zł , po zmianach będą kosztować już 30 tys. zł

– podkreślił ekspert. 

CHOROBOWE 

Wynagrodzenia za urlopy chorobowe również wzrosną. Ponieważ liczone są ze średniej z 12 miesięcy wstecz, najbardziej dotkną pracodawców nie w lutym przyszłego roku, ale w lutym 2023 roku.

Z naszych wyliczeń opartych na przewozach po Polsce wynika, że do całego budżetu trzeba będzie doliczyć ok. 10 dni więcej zwolnienia lekarskiego w ciągu roku. Szczególnie trzeba tutaj zwrócić uwagę na kierowców ze wschodu, którym będzie się to dobrze opłacać

– zauważył prelegent.

Terminy wypłat wynagrodzenia

Przedstawiciel INELO ostrzegł także przed zmianami w terminach wypłat. Wypłaty za podróże służbowe w zasadzie wykonywane były w dowolnym terminie, tzn. w momencie gdy kierowca wrócił, albo z następnym miesięcznym wynagrodzeniem lub z miesięcznym opóźnieniem. Była pewna dowolność. Teraz należy to zrobić max. do 10 dnia następnego miesiąca.

Terminy wypłat wynagrodzenia
Źródło: INELO
->  E-commerce 2021 - ewolucja czy rewolucja?


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.