Autor: Kamil Zając

Kierowca zawodowy szanowanym operatorem technologii

Kierowca zawodowy trzeciej dekady XXI wieku, to osoba dobrze zarabiająca i zadowolona ze swojej pracy. Na co dzień posługuje się językiem obcym i kieruje nowoczesną ciężarówką. Co więcej, kierowca zawodowy operuje szeregiem technologii, poprawiających jego bezpieczeństwo i usprawniających jego pracę. Ułatwiają mu one zarządzanie powierzonymi zadaniami. Sztuczna inteligencja (AI), Chat GPT stają się codziennością. Jak nowe technologie zmieniają wizerunek całej profesji? Co może zachęcić młodych ludzi do podjęcia się pracy truckera, czy kuriera? Rozmawiali o tym: dr inż. Justyna Świeboda i Agnieszka Szwaj w podcaście „O technologii na głos”, w cyklu „Obok logistyki”, w 42 odcinku: „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”.

PITD wspiera zawód kierowcy zawodowego

Jedną z misji Polskiego Instytutu Transportu Drogowego jest wspieranie zawodu kierowcy zawodowego. PITD dostarcza szeregu danych, opartych o badania, na temat ich realnej sytuacji w Polsce. Zachęca do podjęcia pracy w zawodzie przez nowych adeptów, a także już od sześciu lat monitoruje wynagradzania kierowców zawodowych. Jednym ze sztandarowych opracowań jest coroczny raport: „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”.

Kierowca zawodowy to ważny i trudny zawód wskazuje Justyna Świeboda i Agnieszka Szwaj

Polski Instytut Transportu Drogowego wspiera zawód kierowcy od swojego powstania. Tegoroczny raport odnosi się do zarobków w 2022 roku. Przedstawiliśmy sytuację na rynku, zarówno z punktu widzenia samych kierowców, jak i pracodawców. Tegoroczna edycja została rozszerzona o analizę rynku pracy w całej branży TSL. Począwszy od stanowisk dyrektorów ds. logistyki, dyrektorów ds. transportu, czy spedytorów i innych stanowisk liniowych. Opisaliśmy także widełki wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach. W raporcie wskazaliśmy, jak doświadczenie wpływa na wynagrodzenia oraz przedstawiliśmy najpopularniejsze technologie i oferowane benefity. Jesteśmy w stanie podać jak Pakiet Mobilności realnie wpłynął na wynagrodzenia

wskazuje dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Pakiet Mobilności poprawił sytuację kierowców

Pakiet Mobilności zmienił strukturę wynagrodzeń kierowców. Zniknęły diety i ryczałty. Wzrosła także podstawa wynagrodzenia.

Na początku 2022 roku powszechnie mówiło się o zmierzchu umów o pracę. Co prawda, w 2022 więcej kierowców zawodowych pracowało na kontraktach typu B2B, ale dalej 91% spośród nich pracuje w oparciu o umowę o pracę. W 2022 roku o połowę wzrosła podstawa wynagrodzenia, w stosunku do 2021 roku. W tej chwili na pensję kierowcy mają wpływ podstawa plus dodatki: premie, bonusy za ecodriving, czy benefity

przedstawia dr inż. Justyna Świeboda.

Generalnie kierowcy się cieszą z rozwiązań, które wynikają z Pakietu Mobilności i są zadowoleni z wynagrodzeń. Dzięki wzrostowi podstawy wynagrodzenia mają więcej szans na uzyskanie kredytu. Wpływa to też na poczucie takiej stabilności życiowej. Do niedawna obserwowaliśmy, że z roku na rok kierowcy byli coraz bardziej sfrustrowani, ale teraz to się zmieniło. W tym roku wskaźnik zadowolenia zdecydowanie wzrósł. Kierowcy pozytywnie oceniają skutki Pakietu Mobilności. Jednocześnie zmienił się wizerunek kierowcy zawodowego. Zauważam większy szacunek oraz lepsze podejście, mające na celu utrzymanie personelu w firmie przez pracodawców. Co więcej, kierowcy dokształcają się w kwestii języków obcych i operują nowoczesnymi technologiami.

ocenia Agnieszka Szwaj, Regional Marketing Manager, Poland & EE, Webfleet.

Technologie zmieniają wizerunek kierowcy zawodowego

Nas, jako dostawców telematyki cieszy wzrost użycia nowoczesnych technologii, który według raportu kształtuje się już na poziomie 72%. Nowe technologie zmieniają wizerunek kierowcy zawodowego. Obecnie stają się oni operatorami systemów. Zadaniem nowoczesnych technologii jest zwiększenie wydajności, bezpieczeństwa i minimalizacja stresu za kółkiem. Telematyka i systemy do zarządzania flotą dają im duże wsparcie w codziennej pracy. Inteligentne wideorejestratory ostrzegają o niebezpiecznych wydarzeniach. Chronią też kierowców przed fałszywymi oskarżeniami. Sztuczna inteligencja (AI) jest coraz częściej stosowana. Alarmuje ona kierowcę, wykrywając jego zmęczenie, czy np. zaśnięcie za kółkiem. Z kolei, TPMS monitoruje i daje predykcję, aby nie doszło do awarii i zakłóceń. Popularne stają się aplikacje mobilne, pozwalające kierowcom usprawniać kontrole i przesyłać listy kontrolne pojazdów, wraz z ich szybką aktualizacją. Webfleet Vechicle Check pozwala na szybką reakcję firmy i wprowadzenie niezbędnych korekt

wylicza Agnieszka Szwaj.

Kobiety za kierownicą

W zeszłym roku ruszyliśmy z kampanią „Respect My Way”. Można dzięki niej zajrzeć do historii kierowców, także kobiet za kółkiem. Przykładowo jedna dziewczyna rzuciła posadę księgowej, bo miała dosyć rutyny i zmieniła pracę na kierowcę zawodowego. Jeździła na trasy do Włoch, a tam pewnego dnia poznała na parkingu mężczyznę. On też był kierowcą i oboje się w sobie zakochali. W końcu zatrudnili się w jednej firmie i obecnie jeżdżą w podwójnej obsadzie. Mamy już w branży kilka influencerek, które pokazują od kuchni, jak wygląda ta praca. Iwona Blecharczyk, czy Kate TruckDriverka, pokazują ten trudny zawód od kuchni. Jak kobiety sobie radzą? Dobrze! Największy problem jest z sanitariatami i brakiem miejsc parkingowych. Nie ma gdzie wieczorem zatrzymać się na pauzę. Brakuje też miejsc, aby wziąć prysznic. Generalnie jest problem z infrastrukturą. Kilka miesięcy temu fundacja Truckerslife wydała raport o sanitariatach

przedstawia dr inż. Justyna Świeboda.

Pracodawco doceń kierowcę za bezpieczną i ekologiczną jazdę

W dobie wysokich cen paliw i troski o środowisko naturalne, ecodriving staje się coraz ważniejszy. Cieszy mnie, że pracodawcy zaczynają dzielić się wygenerowanymi oszczędnościami dzięki oszczędnej jeździe. Potrzebne im dane odczytują z telematyki i wiedzą ile kto, i jak się przyczynił do oszczędności w firmie. Kierowca zawodowy może na tym wiele skorzystać, bo wiąże to interes firmy z jego własnym

stwierdza Agnieszka Szwaj.

Każdy pracodawca myśli jak zatrzymać kierowcę u siebe. Pracodawcy mają różne programy. Nie zawsze muszą się one opierać o finansowy aspekt. Przykładowo pracodawca posiadający kursy na Skandynawię, pozwala zabrać raz w roku partnerkę luba partnera życiowego w trasę do Norwegii na fiordy. Firma opłaca przeprawę promową. Coraz częściej przedsiębiorstwa otwierają się na podobne rozwiązania. Dzięki temu nie mają też rotacji kadry

ocenia dr inż. Justyna Świeboda.
Raport Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2022

Pobierz raport „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Rynek pracy w branży TSL

Więcej w podcaście

->  Etyka w branży transportowej
Kierowca zawodowy oczami Justyny Świebody i Agnieszki Szwaj

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.