PKP CARGO S.A. realizuje program największych w swojej historii taborowych inwestycji intermodalnych. Ich ostatnim elementem była umowa na zakup pięciu elektrycznych lokomotyw wielosystemowych.
Pojazdy dostarczy spółka Siemens Mobility i będą to użytkowane już przez PKP CARGO lokomotywy Vectron.
Za pięć lokomotyw Vectron MS PKP CARGO zapłaci około 139 mln zł netto. Jest to część szerokiego programu zakupu taboru intermodalnego, jaki PKP CARGO realizuje od 2019 roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i jego III osi -rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.
Projekt zakupu lokomotyw wielosystemowych jest połączony z nabyciem 220 platform intermodalnych. Ma on łączną wartość około 247 mln zł, z czego 92,3 mln zł stanowi unijne dofinansowanie. Natomiast za same lokomotywy PKP CARGO zapłaci około 139 mln zł netto.
Marek Olkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacyjnych PKP CARGO S.A., podkreśla, że nabycie lokomotyw Vectron ma związek z rozwijaniem kolejowych intermodalnych przewozów w relacjach międzynarodowych.
Większość przewozów intermodalnych na polskiej kolei stanowi tranzyt i dlatego potrzebny jest nowoczesny tabor do obsługi połączeń międzynarodowych
– argumentuje Marek Olkiewicz.
Lokomotywy wielosystemowe pozwalają na przekraczanie przez pociągi granic państwowych bez zatrzymywania się.
Inne są bowiem parametry elektrycznej sieci trakcyjnej w Polsce, inne w Niemczech, czy w Czechach. Polska lokomotywa jednosystemowa może poprowadzić pociąg tylko do naszej granicy i tam trzeba ją wymienić na lokomotywę mogącą poruszać się po torach w innym kraju, co wydłuża czas jazdy składu do miejsca docelowego. Lokomotywa wielosystemowa pozwala ten czas zaoszczędzić
– wyjaśnia Marek Olkiewicz.
Ponadto, umowa z Siemensem dotyczy dostarczenia przewoźnikowi nie tylko samych lokomotyw, gdyż zawiera w sobie także ośmioletnią usługę pełnego utrzymania do pierwszej naprawy okresowej na poziomie P4 (8 lat) wraz z opcją wykonania tej naprawy. Dodatkowo Siemens Mobility dostarczy oprogramowanie do obsługi eksploatacji lokomotyw oraz zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład tzw. zestawu antyawaryjnego.
Odrębna umowa dotyczy zakupu przez PKP CARGO 936 platform intermodalnych, których producentem jest Tatra Vagonka. Dostawy tych pojazdów są realizowane od 2019 roku i zakończa się w tym roku. Także 2022 rok to koniec dostaw wagonów wyprodukowanych przez Grupę Greenbrier, natomiast lokomotywy mają trafić do PKP CARGO w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Inwestycje PKP CARGO w segment przewozów intermodalnych mają związek z tym, że jest to najbardziej perspektywiczny segment rynku kolejowego w Polsce i Europie, gdyż zapewnia on obsługę międzynarodowej wymiany towarowej. Chodzi głównie o ładunki wożone do i z portów leżących nad Bałtykiem, Morzem Północnym oraz Adriatyckim. Intermodal zapewnia też obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku. Kolejowe przewozy intermodalne to także jeden z priorytetów dla UE, która dąży do tego, aby z powodów środowiskowych i troski bezpieczeństwo transportu, znacznie podnieść udział kolei w przewozach ładunków z obecnych 18% (średnia dla całej UE) do 30% w 2030 roku.