Kolejne lokomotywy zasilą tabor PKP CARGO S.A.

Autor: Zespół Ekspertów PITD

PKP CARGO S.A. realizuje program największych w swojej historii taborowych inwestycji intermodalnych. Ich ostatnim elementem była umowa na zakup pięciu elektrycznych lokomotyw wielosystemowych.

Pojazdy dostarczy spółka Siemens Mobility i będą to użytkowane już przez PKP CARGO lokomotywy Vectron.

elektryczna lokomotywa

Za pięć lokomotyw Vectron MS PKP CARGO zapłaci około 139 mln zł netto. Jest to część szerokiego programu zakupu taboru intermodalnego, jaki PKP CARGO realizuje od 2019 roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i jego III osi -rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.

Projekt zakupu lokomotyw wielosystemowych jest połączony z nabyciem 220 platform intermodalnych. Ma on łączną wartość około 247 mln zł, z czego 92,3 mln zł stanowi unijne dofinansowanie. Natomiast za same lokomotywy PKP CARGO zapłaci około 139 mln zł netto.

Marek Olkiewicz, Członek Zarządu ds. Operacyjnych PKP CARGO S.A., podkreśla, że nabycie lokomotyw Vectron ma związek z rozwijaniem kolejowych intermodalnych przewozów w relacjach międzynarodowych.

Większość przewozów intermodalnych na polskiej kolei stanowi tranzyt i dlatego potrzebny jest nowoczesny tabor do obsługi połączeń międzynarodowych

– argumentuje Marek Olkiewicz.

Lokomotywy wielosystemowe pozwalają na przekraczanie przez pociągi granic państwowych bez zatrzymywania się.

Inne są bowiem parametry elektrycznej sieci trakcyjnej w Polsce, inne w Niemczech, czy w Czechach. Polska lokomotywa jednosystemowa może poprowadzić pociąg tylko do naszej granicy i tam trzeba ją wymienić na lokomotywę mogącą poruszać się po torach w innym kraju, co wydłuża czas jazdy składu do miejsca docelowego. Lokomotywa wielosystemowa pozwala ten czas zaoszczędzić

– wyjaśnia Marek Olkiewicz.

Ponadto, umowa z Siemensem dotyczy dostarczenia przewoźnikowi nie tylko samych lokomotyw, gdyż zawiera w sobie także ośmioletnią usługę pełnego utrzymania do pierwszej naprawy okresowej na poziomie P4 (8 lat) wraz z opcją wykonania tej naprawy. Dodatkowo Siemens Mobility dostarczy oprogramowanie do obsługi eksploatacji lokomotyw oraz zestaw fabrycznie nowych części zamiennych i podzespołów wchodzących w skład tzw. zestawu antyawaryjnego.

->  Uwaga kierowcy! Są tymczasowe odstępstwa w zakresie czasu waszej pracy!

Odrębna umowa dotyczy zakupu przez PKP CARGO 936 platform intermodalnych, których producentem jest Tatra Vagonka. Dostawy tych pojazdów są realizowane od 2019 roku i zakończa się w tym roku. Także 2022 rok to koniec dostaw wagonów wyprodukowanych przez Grupę Greenbrier, natomiast lokomotywy mają trafić do PKP CARGO w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Inwestycje PKP CARGO w segment przewozów intermodalnych mają związek z tym, że jest to najbardziej perspektywiczny segment rynku kolejowego w Polsce i Europie, gdyż zapewnia on obsługę międzynarodowej wymiany towarowej. Chodzi głównie o ładunki wożone do i z portów leżących nad Bałtykiem, Morzem Północnym oraz Adriatyckim. Intermodal zapewnia też obsługę ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku. Kolejowe przewozy intermodalne to także jeden z priorytetów dla UE, która dąży do tego, aby z powodów środowiskowych i troski bezpieczeństwo transportu, znacznie podnieść udział kolei w przewozach ładunków z obecnych 18% (średnia dla całej UE) do 30% w 2030 roku.



TAGI:#NJS

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.