Autor: Zespół Ekspertów PITD

Konsolidacja czy rywalizacja? Szwedzkie lekcje współpracy dla polskiego TSL

Branża TSL to dynamicznie rozwijający się sektor, który jako krwioobieg każdej gospodarki, od lat jest świadkiem nieustannych zmian, wymagających adaptacji i innowacyjności. W Polsce, podobnie jak na innych rynkach, firmy TSL stają w obliczu wyzwań globalizacji, wymagań dotyczących zrównoważonego rozwoju, potrzeby ciągłego wdrażania nowych technologii.

Autorem tekstu jest Łukasz Grajcar – prezes grupy spółek Imex Logistics Sp. z o. o.

Rozdrobnienie polskich przewoźników ogromną słabością

W Polsce branża mierzy się również ze znacznym rozdrobnieniem tego sektora (ponad 50% firm ze 127 tysięcy zarejestrowanych to samozatrudnienia), czego konsekwencją jest dużo większa konkurencja i niemal krwiożercza walka o zdobycie jak największej części przysłowiowego „tortu”. Małe firmy nie są w stanie osiągnąć zbyt wiele w pojedynkę.  Niestety nie chcą podjąć współpracy, by razem powalczyć o coś więcej. Często nie rozumieją, że sojusz może się opłacić.

W tym kontekście szczególnie wartościowa wydaje się kultura pracy panująca w Szwecji, gdzie współpraca, transparentność i równość to wartości promowane na co dzień. Firmy TSL w Szwecji wykorzystują te zasady do budowania długotrwałych relacji biznesowych i wspólnych projektów, co przekłada się na tworzenie silnych, stabilnych łańcuchów dostaw i otwartości na dzielenie się wiedzą oraz zasobami. W tym układzie każdy może wygrać.

Mając 20-letnie doświadczenie w pracy z rynkami skandynawskimi, doskonale rozumiem, jak duże znaczenie ma współpraca i wzajemne zaufanie w tworzeniu trwałej wartości biznesowej. Polskie przedsiębiorstwa działające w branży TSL mogą czerpać z doświadczeń Szwecji w tym zakresie, co jest kluczowe dla zwiększenia stabilności i przewidywalności w łańcuchach dostaw.

Budowanie zaufania i długoterminowych relacji

Współpraca w branży TSL nie polega wyłącznie na wymianie usług czy produktów, lecz na tworzeniu wzajemnych relacji, które opierają się na głębokim zaufaniu i zrozumieniu. Takie podejście umożliwia wypracowanie modelu biznesowego, który jest odporny na zmiany rynkowe i który potrafi przetrwać nawet największe kryzysy. Polskie firmy, inspirując się szwedzkim modelem, mogą dążyć do konsolidacji rynku, a tym samym do zwiększenia swojej konkurencyjności na arenie międzynarodowej.

Współpraca nad innowacjami

Szwedzkie firmy TSL zdają sobie sprawę, że innowacje są kluczem do rozwoju i utrzymania przewagi konkurencyjnej. To powód, dla którego często inwestują we wspólne inicjatywy badawczo-rozwojowe i skupiają się na wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą przynieść korzyści całemu sektorowi, a nie tylko pojedynczym przedsiębiorstwom.

Współpraca nad innowacjami to nie tylko praca nad nowymi produktami, ale także tworzenie nowatorskich modeli biznesowych i podejść logistycznych, które mogą znacznie poprawić wydajność i zadowolenie klienta. Polskie firmy mogą się uczyć od swoich szwedzkich partnerów, jak efektywnie połączyć siły z uczelniami wyższymi, instytutami badawczymi i innymi firmami, aby wspólnie pracować nad nowymi rozwiązaniami dla branży.

Odpowiedzialność społeczna i ekologiczna

Jako lider w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, Szwecja może być inspiracją dla polskich przedsiębiorstw chcących dążyć do zwiększenia swojej odpowiedzialności społecznej i ekologicznej. Te kwestie to już nie tylko wymogi prawne, ale także oczekiwania klientów i partnerów biznesowych. Polskie firmy mogą podpatrywać szwedzkie praktyki związane z redukcją emisji, recyklingiem oraz efektywnością energetyczną, które nie tylko wpływają pozytywnie na środowisko, ale również budują mocną markę i pozytywny wizerunek firmy.

Zarządzanie przez konsensus

W Szwecji decyzje w firmach często są podejmowane przez konsensus, co sprzyja zaangażowaniu i satysfakcji pracowników, a także prowadzi do lepszego zarządzania. Polskie firmy mogą spróbować przejąć tę metodę, aby poprawić komunikację wewnętrzną, zwiększyć motywację personelu i w konsekwencji – usprawnić realizację celów biznesowych.

Adaptacja szwedzkiego modelu współpracy w polskiej branży TSL może przynieść wiele korzyści. Nie chodzi tu tylko o zwiększenie efektywności operacyjnej, ale o głębszą zmianę kultury korporacyjnej, która może pomóc polskim firmom nie tylko przetrwać trudne czasy w jakich niewątpliwie żyjemy, ale również dynamicznie odpowiadać na przyszłe wyzwania rynkowe. Przez lata pracy z partnerami w Skandynawii, zdobyłem przekonanie, że taka zmiana jest nie tylko możliwa, ale może okazać się konieczna dla dalszego rozwoju i konkurencyjności polskich firm na globalnym rynku TSL.

->  Zaproszenie na debatę
Zdjęcie przedstawia prelegenta oraz temat dyskusji "Rywalizacja czy współpraca?" organizowanej przez Polski Instytut Transportu Drogowego. W tle zdjęcie przedstawiające uścisk dłoni symbolizujący współpracę.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.