Autor: Kamil Zając

Korytarz Arktyczny alternatywą dla Kanału Sueskiego?

Rosja zapowiedziała, że w 2025 roku żegluga przez Korytarz Arktyczny ma być całoroczna! W związku z konfliktem na Bliskim Wschodzie najwięksi armatorzy na świecie zawiesili rejsy swoich kontenerowców przez Kanał Sueski. Przymusowe opłynięcie Afryki wokół Przylądka Dobrej Nadziei wydłuża drogę z Szanghaju do Rotterdamu aż o ok. 3,2 tys. mil morskich. Krótszą o 24% długości, alternatywą może być Korytarz Arktyczny. Już w połowie 2023 roku chiński przewoźnik morski Newnew Shipping Line wprowadził stałą linię kontenerowców przez Ocean Arktyczny, pomiędzy Chinami a Archangielskiem, którą kontenerowce pokonują jedynie w 25 dni. [6] Co więcej, DP World, zarządzający terminalem w Dubaju i NSR Rosatom podpisali umowę o rozwoju przewozów przez Korytarz Arktyczny. [7] Czy szlak północny stanie się popularną alternatywą dla innych odnóg Nowego Jedwabnego Szlaku i całego handlu między Europą a Azją czy tylko Rosyjskim sposobem na ominięcie sankcji?

Mapa – Euroazjatyckie korytarze transportowe

Nowy Jedwabny Szlak składa się z sześciu głównych korytarzy transportowych

Źródło: [1]

Korytarz Arktyczny – co to jest?

Korytarz Arktyczny jest morskim szlakiem transportowym, liczącym 7 tys. mil morskich, przebiegającym przez Ocean Arktyczny od Cieśniny Beringa do Morza Barentsa, wzdłuż północnych rubieży Euroazji. Biorąc pod uwagę odległości pomiędzy portami Azjatyckimi a Rotterdamem, Korytarz Arktyczny jest jednocześnie najkrótszą drogą morską do Europy. Na trasie Rotterdam – Szanghaj jest o 24% krótszy w stosunku do dystansu pokonywanego Kanałem Sueskim. Z kolei, w związku z koniecznością opłynięcia Przylądka Dobrej Nadziei, skraca on dystans dla okrętów aż o 71%. Jego zaletą jest także możliwość transportu LNG na całym odcinku. W związku z ekstremalnymi warunkami klimatycznymi posiada jednak oczywiste wady.

Potrzeba eskorty lodołamaczy, ponieważ trasa wykazuje się dużym zalodzeniem. Co więcej, potrzeba specjalnego przygotowania ekipy do pracy w warunkach arktycznych, a także Korytarz Arktyczny charakteryzuje się krótkim okresem nawigacji (w okresie letnim)

wskazują autorzy raportu „Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku”. [1]

Korytarz Arktyczny stanowi jedną z odnóg Pasa Szlaku i Drogi (Polarny Jedwabny Szlak).

Porównanie odległości w milach morskich między portami w Azji i Rotterdamie Szlakiem Polarnym i przez Kanał Sueski

Źródło: Świeboda J., Lysionok A., Majowicz A. i inni, Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku, Polski Instytut Transportu Drogowego, Wrocław, grudzień 2020, s. 158.[1]

Kontenerowce i gazowce na Korytarzu Arktycznym

Według Instytutu Arktycznego (The Arctic Institute) na Korytarzu Arktycznym do niedawna dominowało COSCO. W latach 2013-2021 zorganizowało 42 rejsy z wykorzystaniem 33 statków. W 2021 roku odbyło się aż 14 takich rejsów. Jednakże wybuch wojny na Ukrainie doprowadził do zawiedzenia w 2022 roku żeglugi przez COSCO na Oceanie Północnym. [2] Eksperci przyjmują, że wskazany wcześniej przewoźnik posiada najwięcej statków zdolnych do żeglugi Korytarzem Arktycznym. Rok 2023 przyniósł jednak kilka przełomowych decyzji armatorów. W połowie roku chiński operator „Hainan Yangpu Newnew Shipping Line Co.” rozpoczął stałe rejsy kontenerowców między Chinami a portem Archangielsk. [6]

Firma planuje rozmieścić pięć statków, łączących Chiny z rosyjskimi portami w Kaliningradzie, Sankt Petersburgu i Archangielsku poprzez Północny Szlak Morski

informuje The Arctic Institute. [2]

Jednym ze statków obsługujących Korytarz Arktyczny we flocie Newnew Shipping Line jest kontenerowiec NewNew Polar Bear o pojemności 1638 TEU. [7]

->  Porty morskie stają przed wyzwaniem automatyzacji
Polarny Jedwabny Szlak przebiegający przez Korytarz Arktyczny

Źródło: Statista [9]

Zjednoczone Emiraty Arabskie zainteresowane Korytarzem Arktycznym

W październiku 2023 roku DP World i NSR Rosatom podpisali porozumienie o rozwoju przewozów kontenerowych Korytarzem Arktycznym. Powstała spółka International Container Logistics z kapitałem zakładowym w wysokości 960 milionów rubli – ok. 10,9 mln USD [według średniego kursu z dnia publikacji tekstu]. Rosatom objął 51% udziałów, a DP World 49%.

Rosja zapowiada całoroczną żeglugę po Korytarzu Arktycznym do 2025 roku

Współpraca między Rosją a Chinami zacieśnia się coraz bardziej, co przekłada się na zainteresowanie Korytarzem Arktycznym i dalszymi inwestycjami w optymalizację żeglugi. Na szczycie inicjatywy Pasa i Drogi, 19 października 2023 roku Władimir Putin zapowiedział inwestycje i wzrost przewozów przez Ocean Arktyczny.

Począwszy od przyszłego roku, żegluga dla statków towarowych klasy lodowej na całej długości NSR stanie się całoroczna

cytował Władimira Putina portal Trade Winds. [7]

Warto nadmienić, że odnotowano już rejsy Korytarzem Arktycznym niektórych masowców capesize (jednostek, które nie mogą ze względu na swoją wielkość wpłynąć do kanału Sueskiego lub Panamskiego) oraz tankowców bez klasy lodowej. W bieżącym roku Rosja zapowiedziała rejsy gazowców przy eskorcie lodołamaczy nawet w takich miesiącach, jak marzec, kwiecień i maj. Z kolei na rok 2025 zapowiedziano otwarcie okienka dla całorocznej żeglugi po Oceanie Arktycznym.

Korytarz Arktyczny wymaga asysty floty lodołamaczy

W celu utrzymania całorocznej żeglugi Korytarzem Arktycznym niezbędna jest flota lodołamaczy o dużej mocy, eskortujących jednostki handlowe. Rosyjski Rosatomflot posiada największe na świecie tego typu okręty o napędzie atomowym. Jednym z nowocześniejszych jest lodołamacz „Ural”, oddany do użytku pod koniec 2022 roku, należący do klasy Arktika. Okręty tego typu posiadają ok. 33,5 tys. ton wyporności. Dwa reaktory, dają im moc 81 tys. KM, rozpędzając lodołamacz do maksymalnie 22 węzłów. Żywotność reaktora atomowego szacowana jest na 40 lat. W chwili obecnej w służbie pozostają trzy lodołamacze wskazanej klasy: „Arktika”, „Sibir” i „Ural”. Aktualnie w budowie są dwie jednostki: „Jakucja”, mająca wejść do służby w 2025 oraz „Czukotka” w 2027. [5] Ze względu na wojnę spowolniły się prace nad lodołamaczem Rossija, pierwszym z nowej klasy Lidier.

Lodołamacz Ural

Lodołamacz atomowy klasy Arktika: Ural. Źródło: [4], fot.: Baltic Yard

->  ANKIETA

Polarny Jedwabny Szlak melodią przyszłości

Zamknięcie Kanału Sueskiego przedłużyło transittime statków z Azji do Europy o ok. 10 dni. Co więcej, droga wokół Afryki także usiana jest przeszkodami, ponieważ na wschodnim jej wybrzeżu cały czas grasują piraci. Być może nie będzie dla Chin odwrotu od wykorzystania Polarnego Jedwabnego Szlaku. Co więcej, Rosja zapowiedziała, że od 2025 roku żegluga przez Ocean Arktyczny będzie całoroczna. Moskwa zapowiedziała też, że od 2023 roku, ok. 150 mln ton ładunków, w tym surowców energetycznych, będzie przewożona Korytarzem Arktycznym. Problemem mogą jednak się okazać opóźnienia w oddaniu do użytku planowanych lodołamaczy. Nie zmienia to jednak, że zainteresowanie Chin Arktyką rośnie i zwiększenie udziału w ruchu towarowym w tym rejonie świata to tylko kwestia czasu.

Raport Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku [POBIERZ]

Przypisy:

[1] Świeboda J., Lysionok A., Majowicz A. i inni, Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku, Polski Instytut Transportu Drogowego, Wrocław, grudzień 2020.
[2] Lamazhapov E., Stensdal I., and Heggelund G., China’s Polar Silk Road: Long Game or Failed Strategy?, The Arctic Institute, 14.11.2023: https://www.thearcticinstitute.org/china-polar-silk-road-long-game-failed-strategy/ [dostęp: 15.01.2024].
[3] Nitka A., Lodołamacz atomowy Urał rozpoczął próby morskie, Zespół Badań i Analiz Militarnych: https://zbiam.pl/lodolamacz-atomowy-ural-rozpoczal-proby-morskie/ [dostęp: 15.01.2024].
[4] Nilsen T., Less than a year after launch, Russia’s newest nuclear icebreaker sails back to St. Petersburg yard, The Barents Observer: https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2023/07/less-year-after-launch-nuclear-icebreaker-ural-sails-back-st-petersburg-yard [dostęp: 15.01.2024].
[5] Ciszak P., Chiny znalazły nową drogę do Europy. Kluczem współpraca z Rosją, Money.pl: https://www.money.pl/gospodarka/chiny-znalazly-nowa-droge-do-europy-kluczem-wspolpraca-z-rosja-6975332322421568a.html [dostęp: 15.01.2024].
[7] Papachristou H., Russia and DP World forge venture to send container ships through the Arctic, TradeWinds: https://www.tradewindsnews.com/containerships/russia-and-dp-world-forge-venture-to-send-container-ships-through-the-arctic/2-1-1542809 [dostęp: 15.01.2024].
[8] Alphaliner TOP 100, https://alphaliner.axsmarine.com/PublicTop100/ [dostęp: 15.01.2024].
[9] Fleck A., The Polar Silk Road, Statista: https://www.statista.com/chart/30201/major-maritime-routes-opening-up-in-the-arctic/ [dostęp: 15.01.2024].

Ilustracja przedstawia trasę Polarnego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy, stylizowaną na tle czerwonej mapy świata z wizerunkiem smoka.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.