Autor: Kamil Zając

Liczba kierowców z Ukrainy maleje

Według danych GITD, w 2023 roku w Polsce liczba aktywnych świadectw kierowcy wzrosła do 162,4 tys. i była większa o niecałe 2 tys. w stosunku do poprzedniego roku. Kierowców z Ukrainy rokrocznie przybywało od 2019 roku. Jednakże, opuścili oni polskie firmy. Odnotowano aż 30% spadek ich liczby. W przewozach międzynarodowych widać już też kryzys. Liczba aktywnych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika międzynarodowego w transporcie towarów spadła o ponad 2 tys. Jaka wygląda polski transport w świetle najnowszych danych GITD?

Liczba aktywnych świadectw kierowcy w latach 2019-2023

Liczba kierowców z Ukrainy spadła o 30% w stosunku do 2022 roku. Infografika - liczba aktywnych świadectw kierowcy.

Coraz mniej kierowców z Ukrainy

Powszechnie powtarzana opinia w polskim transporcie mówiąca, że na skutek wojny na Ukrainie kierowcy z tego kraju masowo wyjechali bronić swojej ojczyzny ma odzwierciedlenie w danych statystycznych. W latach 2019-2022 wzrastała liczba kierowców z Ukrainy, osiągając w szczytowym okresie 127,4 tys. aktywnych świadectw. W 2023 roku nastąpił ich 30% odpływ. Według danych GITD sporządzonych na 31 grudnia 2023 roku, liczba aktywnych świadectw kierowców z Ukrainy wyniosła zaledwie 88,8 tys. Ich miejsce w dużej części zajęli Białorusini. Z prawie 28,5 tys. przybyło ich do 56,2 tys. Był to wzrost aż o 97%. Ukraińcy i Białorusini stanowią łącznie aż 90% wszystkich kierowców zza granicy, pracujących w polskich firmach transportowych.

Liczba aktywnych świadectw kierowcy w latach 2019-2023 (stany na 31 grudnia)

Źródło: opracowanie własne na podstawie rocznych sprawozdań GITD. *W kategorii inne, w danym roku mogli się pojawić przedstawiciele oznaczonej nacji.

Kierowcy z Azji zastępują kierowców z Ukrainy

Po raz pierwszy w zestawieniach GITD odnotowano tak dużą liczbę świadectw dla kierowców z Azji. Ze względu na śladową obecność klasyfikowano ich w grupie „inni”. W najnowszym zestawieniu pojawili się przedstawiciele Indii (1,4 tys.) i Filipin (1,3 tys.). Zauważalny jest także przyrost truckerów z Uzbekistanu, Gruzji – odpowiednio ponad 2 tys. osób, a także Kirgistanu i Kazachstanu – odpowiednio ponad 1 tys. osób. Niezmiennie reprezentowani są Rosjanie, których liczba także uległa zwiększeniu w stosunku do 2022 roku.

->  Strajk w obronie polskiego rynku

Na horyzoncie kryzys w transporcie międzynarodowym

Dobrze obrazuje to liczba wydawanych zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego w międzynarodowym przewozie rzeczy. W 2022 roku wydano 9 659 nowych zezwoleń. Z kolei już w 2023 dynamika spadła aż o 56%, do zaledwie 4 203. Kryzys widoczny jest na podstawie analizy aktywnych zezwoleń. W latach 2019-2022 ich liczba rosła, dochodząc do poziomu 33,2 tys. Niestety w 2023 spadła o 2 305‬ do poziomu 30,9 tys. (-7%). Podobnie ma się sytuacja na podstawie analizy dynamiki przyznawania nowych uprawnieniń. W 2022 roku przyznano ok. 10,2 tys. nowych licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. W minionym roku jedynie 4 tys.

Mniejsza liczba rejestracji to pokłosie trudnej sytuacji na rynku w minionym roku. Spadki w globalnym handlu szacowane są nawet na 20-30%. Wpłynęły one na rynek transportowy, skutkując zmniejszeniem popytu na usługi przewozowe, zwłaszcza na długich trasach międzynarodowych. Z tego względu firmy transportowe mogą zmagać się z niedoborem zleceń, obniżeniem dochodów oraz brakiem stabilności finansowej – a w skrajnych przypadkach, nawet i bankructwem

– wskazuje Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Liczba zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika w transporcie drogowym rzeczy w latach 2019-2023

Infografika PITD - liczba zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika w transporcie drogowym rzeczy

Niestety, zgodnie z przewidywaniami, rok 2023 był okresem negatywnej weryfikacji wielu firm transportowych. Wzrost kosztów prowadzenia działalności, przy jednoczesnym spadku zapotrzebowania na usługi przewozowe był nie do udźwignięcia, szczególnie dla mniejszych przedsiębiorstw. Obecna sytuacja gospodarcza w UE nie napawa szczególnym optymizmem. I raczej nie możemy oczekiwać nagłej poprawy koniunktury w ciągu kolejny 12 miesięcy

dodaje Jakub Szałek, ekspert Trans.eu.

Przewoźnicy z busami także mają problemy

Przewoźnicy operujący pojazdami o dmc 2,5-3,5 tony także nie mają powodów do optymizmu. Potwierdzają to statystyki GITD. W 2022 roku przyznano prawie 18,5 tys. nowych licencji. Z kolei w 2023 dynamika spadła do zaledwie 1,5 tys. W wartościach bezwzględnych busiarze jeszcze się trzymają, gdyż liczba ważnych licencji na przestrzeni dwóch ostatnich lat nieznacznie wzrosła z ok. 31,4 tys. do 36,1 tys. Najbliższe miesiące pokażą, jak ten sektor transportu będzie sobie radził ze spowolnieniem.

Realia gospodarcze w 2023 r. nie sprzyjały więc zakładaniu działalności transportowej. W minionym roku branża doświadczyła szeregu trudności, na czele ze wzrostem kosztów związanych z rosnącymi cenami paliwa, utrzymaniem pojazdów, opłatami drogowymi, czy wynagrodzeniami pracowników. A wszystko to w realiach długich terminów płatności i zatorów płatniczych, z którymi firmy transportowe zmagają się na co dzień. Działalność przewozowa daje szansę na duże zyski, ale jest obarczona sporym ryzykiem, wynikającym również z sytuacji geopolitycznej. Wojna w Ukrainie, ataki rebeliantów w rejonie Morza Czerwonego, czy fala protestów i blokad dróg, które w ostatnich miesiącach przetoczyły się przez Europę, to zdarzenia brzemienne w skutkach dla branży i równocześnie niemożliwe do przewidzenia

ocenia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Perspektywy na 2024 rok

Obecne spowolnienie w handlu i zmniejszenie popytu na usługi transportowe, to dobry moment, żeby zastanowić się jak rozwiązać problemy, które mogą być blokerami działalności firm transportowych w kolejnych latach.

Należy przede wszystkim skupić się na likwidacji zjawiska nieuczciwej konkurencji, poprawie konkurencyjności w obliczu wymogów dot. zmniejszenia emisji CO2, pracą w obszarze zmian legislacyjnych, czy podniesieniu możliwości operacyjnych służb kontrolnych. Bez podjęcia tych działań, będziemy musieli powoli żegnać się z rolą hegemona transportu drogowego w UE, i przyzwyczajać się do coraz słabszych wyników statystycznych

reasumuje Jakub Szałek, ekspert Trans.eu.

Sprawozdanie GITD za 2023 rok [POBIERZ]

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.