Autor: Magdalena Puzyniak

LNG vs CNG – dążenie do zrównoważonej mobilności

Nastały czasy, kiedy kierowcy rozglądają się za alternatywami paliwowymi dla benzyny i oleju napędowego. Niestabilność warunków na rynku ropy naftowej wyłoniła kilka nowych rozwiązań, których zalety dopiero są eksplorowane. Niewiele właścicieli pojazdów wie o istnieniu innych źródeł napędzania, takich jak LNG i CNG. Trzy, na pozór tajemnicze litery. Czym się od siebie różnią i jak wiele korzyści może przynieść zmiana na tę energię?

LNG vs CNG - dlaczego warto zwrócić uwagę na alternatywy paliwowe
LNG vs CNG – dlaczego warto zwrócić uwagę na alternatywy paliwowe

LNG, czyli skroplony gaz ziemny

Liquefied Natural Gas (LNG) jest to skroplony, naturalny gaz ziemny, który został schłodzony do temperatury poniżej –162 °C. LNG pozyskuje się z oczyszczenia ropy naftowej i składa się prawie wyłącznie z metanu. Zmiana stanu skupienia sprawia, że objętość gazu pomniejsza się aż 630 razy. LNG stosuje się w transporcie długodystansowym, ponieważ jego ciekły stan pozwala na zminimalizowanie ilości miejsca niezbędnego do przechowywania.

Zastosowanie LNG

LNG wykorzystuje się głównie w przemyśle, w znacznie mniejszym stopniu napędza pojazdy typu ciągniki siodłowe, samochody ciężarowe i autobusy (w tym szczególnie komunikacji miejskiej). Używa się go także jako paliwo do transportu śródlądowego i morskiego, gdzie napędzane są nim statki i barki. Czas tankowania nie różni się od tankowania oleju napędowego czy benzyny.

CNG zapewnia bezpieczeństwo

Nazwa CNG pochodzi od angielskiego „Compressed Natural Gas”, co oznacza sprężony gaz ziemny. Jest to naturalny gaz ziemny składający się głównie z metanu, pozostający pod ciśnieniem 20-25 MPa. CNG nie pochodzi od ropy naftowej. Jego pochodzenie może być kopalne lub odnawialne – pozyskiwany z biomasy. Charakteryzuje się odrobinę dłuższym czasem tankowania niż w przypadku innych paliw. W przypadku wycieku CNG ulega natychmiastowemu rozproszeniu, co znacznie ogranicza ryzyko zapłonu i poprawia bezpieczeństwo. Napęd paliwem CNG stosuje się w pojazdach o silnikach iskrowych i samoczynnych.

->  Optymalizacja logistyki dzięki mechanizmowi uczenia maszynowego Postis

LNG tańszą alternatywą?

Głównym plusem stosowania LNG jest małe zużycie paliwa, które można oszacować na 23 – 24 kg/100 km. Zasięg przejazdu na pełnym zbiorniku sięga nawet do 1500 km. LNG cechuje się dużą gęstością i własnościami energetycznymi, które można przyrównać do paliwa ON. Zaletę stanowi również prosta konstrukcja silnika i mniejsza awaryjność. Stosowanie LNG uważa się za bezpieczniejsze ze względu na lotność. Dzięki tej właściwości pojazdy napędzane tym paliwem mogą wjeżdżać do garażów podziemnych, w odróżnieniu od silników na LPG. W 2021 roku firmy transportowe poczyniły wiele inwestycji związanych z LNG, czemu sprzyjała rozbudowa terminalu w Świnoujściu, a w roku 2022 odnotowano rekordowe ilości odbioru tego paliwa i wielkie skoki cen.

W ubiegłym roku ceny LNG poszybowały ostro w górę, co przyniosło wiele strat dla firm transportowych. Obecnie, po wielu trudnych miesiącach, ceny spadają. Znów można powiedzieć, że ciągniki, które są napędzane LNG stanowią tańszą alternatywę dla transportu. Niestety ciężko będzie odbudować zaufanie wśród firm transportowych, które w minionym okresie poniosły szkodę.

wskazuje Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu Duon Logistyka sp. z o.o.

CNG – rozwiązanie wspierające ekologię

Podobnie jak w przypadku LNG – jest to wydajne paliwo i równie tanie w zakupie i wydobyciu. Pojazdy napędzane CNG wydzielają niewielką ilość dwutlenku węgla i nie wydzielają sadzy w procesie spalania, co daje wielką nadzieję w kontekście ekologii. Co więcej, nowoczesne instalacje CNG umożliwiają rozruch na gazie również zimą. Obniżenie poziomu hałasu wydawanego przez silnik podczas pracy to kolejna zaleta, która znacznie poprawia komfort pracy kierowcy i przyczynia się do umożliwienia nocnej jazdy oraz wjazdu do miejskich stref pojazdom ciężarowym. Dostawcami CNG w Polsce są m.in. PGNiG, PGK czy Crypgas, a największym polskim odbiorcą CNG są operatorzy komunikacji miejskiej.

->  Zaproszenie na debatę

Europa inwestuje w stacje CNG

Pomimo wielu podobieństw, LNG i CNG różnią się od siebie między innymi właściwościami, które determinują ich przeznaczenie. CNG na tle LNG wyróżnia się między innymi łatwością dostawy i wymienności butli biorąc pod uwagę różne warunki eksploatacji. W Polsce niestety nie możemy się pochwalić gęstą siecią stacji, ale Europa jest już nieźle zaopatrzona w możliwości tankowania CNG – tutaj prym wiodą północne Włochy. Stacje są zaprojektowane tak, aby odległość pomiędzy nimi nie wynosiła więcej niż 150 km.

LNG na długie dystanse

LNG prześciga sprężony gaz ziemny między innymi w przebiegu. W przypadku CNG jest to około 300 – 500 km, co znacznie ogranicza możliwość eksploatacji na długich dystansach. Ponadto LNG jest wygodniejsze pod względem wymiany butli – są lżejsze i nie jest konieczna tak częsta ich rotacja. Z kolei podczas dłuższego przestoju, LNG może stracić energię, wówczas konieczna jest wymiana w zbiorniku. Na ten moment LNG jest jedyną dostępną propozycją zamiennika diesla, jeśli chodzi o transport na długie dystanse. Najświeższe informacje, które płyną z rynku paliw w Niemczech, obiecują spore obniżki już w lutym 2023. W połączeniu ze zwolnieniem z opłat drogowych, LNG może wkrótce stać się sposobem na oszczędności na długich dystansach.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.