Autor: Zespół Ekspertów PITD

Logistyka a rynek pracy w 2022 roku

Zaczynając 2022 rok, logistyka mierzyła się jeszcze z wyzwaniami lat poprzednich, spowodowanymi m.in. pandemią. Początek roku przyniósł Pakiet Mobilności, choć większość firm była na niego przygotowana już wcześniej. W pierwszych miesiącach mimo wszystko pojawił się spadek ilości ofert pracy w transporcie, zmieniając dotychczasowy rynek.

Spadek liczby ofert w transporcie

Na spadek liczby ofert w transporcie wpływ miała duża niepewność, jak przepisy będą wyglądały w praktyce. Również determinowały ją wyższe koszty prowadzenia działalności, co w wielu przypadkach doprowadziło do konieczności szukania oszczędności. Logistyka magazynowa w obszarze e-commerce odnotowała stabilny początek roku po zeszłorocznym peaku. W logistyce produkcyjnej zauważyć można było zwiększenie ilości ofert pracy w branży FMCG, czy medycznej. Dla sektora budowlanego początek roku był intensywny, ale wraz ze wzrostem stóp procentowych branża spowolniła i dzisiaj jest w trudnej sytuacji. W tym okresie widać było duży wzrost zapotrzebowania na doświadczonych planistów produkcji, logistyków i kupców. Mniej ofert można było zobaczyć w branży automotive. Choć i tu były firmy, które rozpoczynały swoją działalność w Polsce i potrzebowały zbudować swoje zespoły. W pierwszej kolejności firmy te szukały kadry managerskiej, wśród której można było zaobserwować większą gotowość do relokacji.

Niż demograficzny wpływa na rynek pracy

Przełom lutego i marca przyniósł kolejne złe wieści dla branży transportowej. Wojna w Ukrainie spowodowała, że ceny paliw poszybowały w górę o kilkadziesiąt procent. Przełożyło się to na duże problemy finansowe przewoźników. Należy pamiętać, że ten konflikt zbrojny miał wpływ nie tylko na ceny paliw, ale również na zmniejszony eksport i przede wszystkim ograniczenia wjazdu unijnych ciężarówek do Rosji. I choć wiele firm musiało redukować etaty, to zaskakująco bezrobocie nie wzrosło. Wpływ na to ma niż demograficzny, którego wynikiem jest ogromne zapotrzebowanie na pracowników oraz odpływ kierowców z Ukrainy. Osoby, które straciły pracę bardzo szybko znalazły nowe zajęcie.

->  AI w logistyce: kariera, etyka i wyzwania

Rynek poszukuje trenerów ecodrivingu

W 2022 roku można było odnotować wzrost ilości ofert pracy na stanowiska trenerów ecodrivingu, którzy mieli znacząco przyczynić się do ograniczenia kosztów prowadzenia działalności. I choć problemy wynikające z wojny miały negatywny wpływ na niemal wszystkie obszary logistyki, to były firmy, które musiały dynamicznie zwiększyć zatrudnienie w związku z koniecznością przeniesienia produkcji ze wschodu do Polski. W połowie roku rynek transportu odżył, a firmy ochoczo zaczęły zatrudniać kierowców, agentów celnych, logistyków, spedytorów, czy handlowców. Mimo to, trudniej było wejść do branży. Firmy licząc każdą złotówkę, wolały postawić na doświadczonych pracowników, którzy będą w stanie w krótkim czasie wygenerować ROI. Rozpoczęła się walka o pracownika, co doprowadziło do wzrostu wynagrodzeń.

Rotacje na stanowiskach w logistyce

Druga połowa roku to również sporo zmian w obszarze stanowisk kierowniczych. W związku z dynamicznym wzrostem, ale czasem koniecznością zamknięcia oddziałów, pojawiły się rotacje na stanowiskach branch managerów oraz kierowników transportu. W logistyce magazynowej można było zaobserwować zapotrzebowanie na managerów centrów dystrybucyjnych, wśród operatorów logistycznych, pracujących z klientami z branży e-commerce. Wynikało to głównie z dynamicznego wzrostu ilości otwieranych projektów w Polsce. W logistyce produkcyjnej pomimo dobrego początku roku i ogromnego zapotrzebowania na rynku, branża budowlana wyhamowała ze względu na ograniczoną ilość udzielanych kredytów hipotecznych. Spowodowało to konieczność ograniczenia mocy produkcyjnych.

Wykwalifikowany specjalista znajdzie pracę

Końcówka roku jest zawsze dynamiczna w transporcie i dziś głównie wykwalifikowani specjaliści mogą przebierać w ofertach pracy. Logistyka e-commerce, jak co roku stanęła przed wyzwaniem związanym z Black Friday oraz okresem świątecznym, stąd zwiększenie zapotrzebowania na magazynierów. W każdym z przypadków widać, że jeszcze mocniej zwiększyła się rola ekspertów w ramach organizacji. Ich zadaniem jest pomóc firmie pozytywnie wyróżnić się na mocno konkurencyjnym rynku, zarówno pod kątem handlowym, jak i kadrowym. Na przestrzeni 2022 roku zmieniło się jednak podejście rekrutacyjne. Obecnie przedsiębiorcy z rezerwą podchodzą do zatrudniania nowych osób i starają się jeszcze bardziej weryfikować osoby starające się o pracę. Pomocne dla pracowników mogą okazać się referencje oraz kontakty w branży.

->  Transport intermodalny w 2022 roku odczuł wojnę

Patryk​ Grygiel
Ekspert PITD

Dwóch mężczyzn – jeden w kasku ochronnym i koszuli z tabletem, drugi w roboczym stroju – na tle czerwonego obrazu symbolizującego logistykę i rynek pracy.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.