Najbliższe 10 lat w transporcie będą kształtowały trzy główne trendy: dekarbonizacja, cyfryzacja dokumentacji i telematyka. Coraz trudniejszy rynek będzie także wymagał u przewoźników większej elastyczności i efektywności. Przykładowo, wymieniając flotę co około 3 lata, na bardziej efektywną oraz stosując telematykę możliwe jest zaoszczędzenie nawet 8 litrów paliwa dziennie. Przy średniej liczbie 300 km dziennie, i cenie ponad 7 zł/l ON, to jeden samochód mógłby zaoszczędzić nawet ok. 3 tys. zł miesięcznie. Przeglądu trendów w branży TSL i oceny wyników badań dokonali eksperci, podczas webinaru prezentującego najnowszy raport opracowany przez Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z Webfleet Solutions: ,,Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”.
Kogo zbadano w raporcie Mobility 2032?
Raport ,,Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?” powstał w oparciu o badania przeprowadzone między marcem a kwietniem 2022 roku na próbie 110 respondentów. Najliczniejsza, bo 53% grupa badanych, wywodziła się z branży transportowej. W próbie znaleźli się także przedstawiciele sektora spedycyjno-transportowego, handlowego, produkcyjnego, czy usług kurierskich.
Raport Mobility 2032 pokazał różnice między poszczególnymi przedsiębiorstwami. Główną cechą polskiego sektora TSL pozostaje nadal jego rozdrobnienie. Najliczniejsi respondenci wywodzili się z firm zatrudniających do 10 pracowników. Kolejną grupę stanowi zatrudniający między 10-50 osób. Warto nadmienić, że 60% badanych zatrudniało kierowców zawodowych. Raport podzielono na dwie części, badawczą oraz ekspercką. W drugiej, eksperckiej, części zaprezentowano wypowiedzi specjalistów, managerów, zarządców floty oraz dyrektorów reprezentujących 10 największych firm transportowych i kurierskich w Polsce. Określili oni w jakim kierunku podążą ich firmy, a także jakie działania podejmują już dzisiaj. Co najważniejsze, opowiedzieli o tym, w co zainwestować w przyszłości.
wskazuje dr inż. Justyna Świeboda, Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego
Dekarbonizacja, digitalizacja i telematyka to mobility 2032 roku
Pandemia i wymuszone obostrzeniami działania w sferze zdalnej, spowodowały, że wszelkie procesy cyfryzacji przyspieszyły i upowszechniły się w gospodarce. Dokumentacja elektroniczna – polityka paperless, czy aplikacje mobilne, z poziomu smartfona kierowcy. Coraz trudniej wyobrazić sobie efektywnie działającą firmę, która nie szuka oszczędności oferowanych przez zastosowanie nowoczesnych technologii.
Raport „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?” tworzony był pod patronatem Webfleet Solutions. Jest to także swoista kontynuacja globalnego wydarzenia „Webfleet Mobility Conference”, zorganizowanego w kwietniu, w 21 krajach. Wyniki badań potwierdzają nasze obserwacja, że dekarbonizacja, digitalizacja to główne trendy w nadchodzących latach. Pozytywnym zjawiskiem jest, że polskie firmy patrzą w przyszłość i chcą się dostosować do trendów, których nie da się zignorować.
zaznacza Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet Solutions
Nowoczesne technologie a priorytety firm
W toku badań ustalono, że najważniejsze priorytety firm w nadchodzących latach to: automatyzacja procesów, cyberbezpieczenstwo, posiadanie przeszkolonego personelu w zakresie umiejętności cyfrowych, a także integracja z giełdami i platformami cyfrowymi. Celem jest optymalizacja procesów i redukcja kosztów dla biznesu.
Cieszy nas, że telematyka już jest szeroko stosowana w branży. Nowe technologie mają upraszczać i ułatwiać pracę. Dzięki nawigacji, informacji o ruchu drogowym, eliminuje się czasochłonne zadania, a kierowca może się koncentrować na jeździe. Widać pole do rozwoju, np. dla: telematyki video, obsługi sekwencji zleceń, TPMS. Powolne wycieki ciśnienia w oponach to generator kosztów. 20% spadek ciśnienia, to wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Inne elementy systemu także mają potencjał wzrostowy.
wskazuje Agnieszka Szwaj
Nie wyobrażam już sobie firmy bez telematyki. Topomaty, czy aktywne światła mijania, zoptymalizowane do warunków jazdy. Dodatkowo TPMS służy do badania stanu ogumienia. Znacząco zwiększa to bezpieczeństwo, minimalizując potencjalne wystrzały. W konsekwencji to brak przestojów i lepsza terminowość. Co więcej, dobre ciśnienie w oponach, to optymalne spalanie. Stosujemy płyty do diagnostyki opon, przez którą każdy kierowca musi przejechać. Kierowca dostaje wydruk o stanie opon a informacja idzie zdalnie do działu serwisowego. Telematyka to też szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo, np. zabezpieczenie kierowców przed zaśnięciem. Dzisiejsza telematyka, to ekran smartfona, połączonego z aplikacjami. W Omega Pilzno wdrożyliśmy szereg autorskich rozwiązań optymalizujących trasy i likwidujących puste przebiegi.
wyjaśnia Łukasz Serafin, Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości i Ekologii w OMEGA Pilzno ITiS Godawski & Godawski Sp z o. o.
Elektryfikacja flot w segmencie lekkim
W badaniu okazało się, że 60% przepytanych respondentów rozumie, że nadchodzi koniec ery aut spalinowych. Nie oznacza to jednak wielkiego entuzjazmu wobec alternatywnych napędów pojazdów, w szczególności w transporcie ciężkim i dalekobieżnym.
Spośród zaprezentowanych w raporcie wyników badań zaskakujące wydaje się ograniczone zainteresowanie zastosowaniem napędów alternatywnych wobec trakcji spalinowej. Samochody elektryczne są najpopularniejsze w firmach kurierskich, które operują przede wszystkim pojazdami o dmc do 3,5 tony. Co prawda, firmy kurierskie posiadają także cięższe zestawy. Małe zainteresowanie przedsiębiorców elektrycznymi ciężkimi zestawami może wynikać z ubogiej oferty takowych pojazdów na rynku. Jest też wyraźny problem z ładowarkami. Zaskoczony jestem, że firmy nie szukają opcji wdrażania napędów alternatywnych.
wskazuje Sebastian Anioł, Wiceprezes Zarządu InPost S.A.
Dane inaczej się rozkładają się w segmencie flot lekkich i dostawczych, niż w przypadku transportu dalekobieżnego. Nie ma się co dziwić, ponieważ respondenci czekają aż rynek bardziej dojrzeje. W bazie Webfleeta jest ok 1 mln aut. Robiliśmy własne badania na próbie 100 tys. pojazdów w Europie. Większość już dziś mogłaby być przełączona na napęd elektryczny. Elektryfikacja się dzieje, ale w segmencie flot lekkich.
uzupełnia Agnieszka Szwaj
Pobierz BEZPŁATNY RAPORT „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”
Technologia w służbie ekologii
Na redukcję zużycia paliwa duży wpływ ma styl jazdy kierowcy. Telematyka dostarcza narzędzi pozwalających poprawiać ten czynnik. Jak zatem najczęściej jest to wdrażane?
Firmy widzą wpływ stylu jazdy na koszty. Mniejsze zużycie to też mniejsza emisja CO2. Mamy kalkulator, wyliczający ile flota emituje CO2 i od razu przelicza to na zużycie energii w innych działaniach. Firmy coraz częściej robią konkursy wśród załogi, kto zużyje mniej paliwa. To się nazywa grywalizacja. Oszczędności mogą opiewać nawet na 8l/100 km.
dodaje Agnieszka Szwaj
Ekodriving i grywalizacja pomagają w oszczędzaniu. Dodatkowo częsta wymiana floty na nową, spełniającą wymogi ekologiczności. Jestem zwolennikiem paliw alternatywnych i elektrycznej floty. Jestem też za wprowadzaniem algorytmów wspomagających planowanie tras logistycznych, wspomagających pracę kurierów, tworzących optymalne maszruty. Celem InPost-u jest osiągnięcie do roku 2040 zerowej emisyjności. Wspieramy też gospodarkę cyrkularną. Ograniczenie emisji CO2 realizujemy przez system paczkomatów. Ograniczają one zbędne operacje kurierskie. Jeden paczkomat to nawet 150/160 skrytek, które kurier może obsłużyć w jednym miejscu. Realizując mniej doręczeń do domów. Dbałość o środowisko jest procesem nieuniknionym.
zaznacza Sebastian Anioł
Stosujemy ekologiczną flotę i ekodriving i to na prawdę przynosi efekty. Poprawa jakości silników spalinowych też jeszcze przez kilka lat będzie działała. Wykorzystujmy potencjał ekologiczny obecnych pojazdów. Można w nich znacząco ograniczyć spalanie. Omega Pilzno ograniczyło w swojej flocie prędkość do 85 km/h. Stosujemy system „odpal i jedź”. W tym samym momencie kierowca wchodzi do ciągnika i nie musi go nagrzewać, zanim wyruszy w trasę. Wymieniamy regularnie ciągniki na podstawie ich wieku lub przejechanych kilometrów. Wycieki, awarie, wypadki są uważnie analizowane i też przeszkalamy kierowców pod kątem procedur, jak mają się zachować w konkretnej sytuacji.
wyjaśnia Łukasz Serafin