Mobility 2032 – jaka przyszłość transportu rysuje się w raporcie?

Autor: Kamil Zając

Najbliższe 10 lat w transporcie będą kształtowały trzy główne trendy: dekarbonizacja, cyfryzacja dokumentacji i telematyka. Coraz trudniejszy rynek będzie także wymagał u przewoźników większej elastyczności i efektywności. Przykładowo, wymieniając flotę co około 3 lata, na bardziej efektywną oraz stosując telematykę możliwe jest zaoszczędzenie nawet 8 litrów paliwa dziennie. Przy średniej liczbie 300 km dziennie, i cenie ponad 7 zł/l ON, to jeden samochód mógłby zaoszczędzić nawet ok. 3 tys. zł miesięcznie. Przeglądu trendów w branży TSL i oceny wyników badań dokonali eksperci, podczas webinaru prezentującego najnowszy raport opracowany przez Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z Webfleet Solutions: ,,Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”.

Uczestnicy debaty Mobility 2032, promującej najnowszy raport PITD
Uczestnicy debaty Moblility 2032: Anna Majowicz, Agnieszka Szwaj, Justyna Świeboda, Łukasz Serafin, Sebastian Anioł

Kogo zbadano w raporcie Mobility 2032?

Raport ,,Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?” powstał w oparciu o badania przeprowadzone między marcem a kwietniem 2022 roku na próbie 110 respondentów. Najliczniejsza, bo 53% grupa badanych, wywodziła się z branży transportowej. W próbie znaleźli się także przedstawiciele sektora spedycyjno-transportowego, handlowego, produkcyjnego, czy usług kurierskich.

Raport Mobility 2032 pokazał różnice między poszczególnymi przedsiębiorstwami. Główną cechą polskiego sektora TSL pozostaje nadal jego rozdrobnienie. Najliczniejsi respondenci wywodzili się z firm zatrudniających do 10 pracowników. Kolejną grupę stanowi zatrudniający między 10-50 osób. Warto nadmienić, że 60% badanych zatrudniało kierowców zawodowych. Raport podzielono na dwie części, badawczą oraz ekspercką. W drugiej, eksperckiej, części zaprezentowano wypowiedzi specjalistów, managerów, zarządców floty oraz dyrektorów reprezentujących 10 największych firm transportowych i kurierskich w Polsce. Określili oni w jakim kierunku podążą ich firmy, a także jakie działania podejmują już dzisiaj. Co najważniejsze, opowiedzieli o tym, w co zainwestować w przyszłości.

wskazuje dr inż. Justyna Świeboda, Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego

Dekarbonizacja, digitalizacja i telematyka to mobility 2032 roku

Pandemia i wymuszone obostrzeniami działania w sferze zdalnej, spowodowały, że wszelkie procesy cyfryzacji przyspieszyły i upowszechniły się w gospodarce. Dokumentacja elektroniczna – polityka paperless, czy aplikacje mobilne, z poziomu smartfona kierowcy. Coraz trudniej wyobrazić sobie efektywnie działającą firmę, która nie szuka oszczędności oferowanych przez zastosowanie nowoczesnych technologii.

Raport „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?” tworzony był pod patronatem Webfleet Solutions. Jest to także swoista kontynuacja globalnego wydarzeniaWebfleet Mobility Conference”, zorganizowanego w kwietniu, w 21 krajach. Wyniki badań potwierdzają nasze obserwacja, że dekarbonizacja, digitalizacja to główne trendy w nadchodzących latach. Pozytywnym zjawiskiem jest, że polskie firmy patrzą w przyszłość i chcą się dostosować do trendów, których nie da się zignorować.

zaznacza Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet Solutions

Nowoczesne technologie a priorytety firm

W toku badań ustalono, że najważniejsze priorytety firm w nadchodzących latach to: automatyzacja procesów, cyberbezpieczenstwo, posiadanie przeszkolonego personelu w zakresie umiejętności cyfrowych, a także integracja z giełdami i platformami cyfrowymi. Celem jest optymalizacja procesów i redukcja kosztów dla biznesu.

Cieszy nas, że telematyka już jest szeroko stosowana w branży. Nowe technologie mają upraszczać i ułatwiać pracę. Dzięki nawigacji, informacji o ruchu drogowym, eliminuje się czasochłonne zadania, a kierowca może się koncentrować na jeździe. Widać pole do rozwoju, np. dla: telematyki video, obsługi sekwencji zleceń, TPMS. Powolne wycieki ciśnienia w oponach to generator kosztów. 20% spadek ciśnienia, to wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Inne elementy systemu także mają potencjał wzrostowy.

wskazuje Agnieszka Szwaj

Nie wyobrażam już sobie firmy bez telematyki. Topomaty, czy aktywne światła mijania, zoptymalizowane do warunków jazdy. Dodatkowo TPMS służy do badania stanu ogumienia. Znacząco zwiększa to bezpieczeństwo, minimalizując potencjalne wystrzały. W konsekwencji to brak przestojów i lepsza terminowość. Co więcej, dobre ciśnienie w oponach, to optymalne spalanie. Stosujemy płyty do diagnostyki opon, przez którą każdy kierowca musi przejechać. Kierowca dostaje wydruk o stanie opon a informacja idzie zdalnie do działu serwisowego. Telematyka to też szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo, np. zabezpieczenie kierowców przed zaśnięciem. Dzisiejsza telematyka, to ekran smartfona, połączonego z aplikacjami. W Omega Pilzno wdrożyliśmy szereg autorskich rozwiązań optymalizujących trasy i likwidujących puste przebiegi.

wyjaśnia Łukasz Serafin, Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości i Ekologii w OMEGA Pilzno ITiS Godawski & Godawski Sp z o. o.

Elektryfikacja flot w segmencie lekkim

W badaniu okazało się, że 60% przepytanych respondentów rozumie, że nadchodzi koniec ery aut spalinowych. Nie oznacza to jednak wielkiego entuzjazmu wobec alternatywnych napędów pojazdów, w szczególności w transporcie ciężkim i dalekobieżnym.

Spośród zaprezentowanych w raporcie wyników badań zaskakujące wydaje się ograniczone zainteresowanie zastosowaniem napędów alternatywnych wobec trakcji spalinowej. Samochody elektryczne są najpopularniejsze w firmach kurierskich, które operują przede wszystkim pojazdami o dmc do 3,5 tony. Co prawda, firmy kurierskie posiadają także cięższe zestawy. Małe zainteresowanie przedsiębiorców elektrycznymi ciężkimi zestawami może wynikać z ubogiej oferty takowych pojazdów na rynku. Jest też wyraźny problem z ładowarkami. Zaskoczony jestem, że firmy nie szukają opcji wdrażania napędów alternatywnych.

wskazuje Sebastian Anioł, Wiceprezes Zarządu InPost S.A.

Dane inaczej się rozkładają się w segmencie flot lekkich i dostawczych, niż w przypadku transportu dalekobieżnego. Nie ma się co dziwić, ponieważ respondenci czekają aż rynek bardziej dojrzeje. W bazie Webfleeta jest ok 1 mln aut. Robiliśmy własne badania na próbie 100 tys. pojazdów w Europie. Większość już dziś mogłaby być przełączona na napęd elektryczny. Elektryfikacja się dzieje, ale w segmencie flot lekkich.

uzupełnia Agnieszka Szwaj

Pobierz BEZPŁATNY RAPORT „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”

Technologia w służbie ekologii

Na redukcję zużycia paliwa duży wpływ ma styl jazdy kierowcy. Telematyka dostarcza narzędzi pozwalających poprawiać ten czynnik. Jak zatem najczęściej jest to wdrażane?

Firmy widzą wpływ stylu jazdy na koszty. Mniejsze zużycie to też mniejsza emisja CO2. Mamy kalkulator, wyliczający ile flota emituje CO2 i od razu przelicza to na zużycie energii w innych działaniach. Firmy coraz częściej robią konkursy wśród załogi, kto zużyje mniej paliwa. To się nazywa grywalizacja. Oszczędności mogą opiewać nawet na 8l/100 km.

dodaje Agnieszka Szwaj

Ekodriving i grywalizacja pomagają w oszczędzaniu. Dodatkowo częsta wymiana floty na nową, spełniającą wymogi ekologiczności. Jestem zwolennikiem paliw alternatywnych i elektrycznej floty. Jestem też za wprowadzaniem algorytmów wspomagających planowanie tras logistycznych, wspomagających pracę kurierów, tworzących optymalne maszruty. Celem InPost-u jest osiągnięcie do roku 2040 zerowej emisyjności. Wspieramy też gospodarkę cyrkularną. Ograniczenie emisji CO2 realizujemy przez system paczkomatów. Ograniczają one zbędne operacje kurierskie. Jeden paczkomat to nawet 150/160 skrytek, które kurier może obsłużyć w jednym miejscu. Realizując mniej doręczeń do domów. Dbałość o środowisko jest procesem nieuniknionym.

zaznacza Sebastian Anioł

Stosujemy ekologiczną flotę i ekodriving i to na prawdę przynosi efekty. Poprawa jakości silników spalinowych też jeszcze przez kilka lat będzie działała. Wykorzystujmy potencjał ekologiczny obecnych pojazdów. Można w nich znacząco ograniczyć spalanie. Omega Pilzno ograniczyło w swojej flocie prędkość do 85 km/h. Stosujemy system „odpal i jedź”. W tym samym momencie kierowca wchodzi do ciągnika i nie musi go nagrzewać, zanim wyruszy w trasę. Wymieniamy regularnie ciągniki na podstawie ich wieku lub przejechanych kilometrów. Wycieki, awarie, wypadki są uważnie analizowane i też przeszkalamy kierowców pod kątem procedur, jak mają się zachować w konkretnej sytuacji.

wyjaśnia Łukasz Serafin

Zachęcamy do wysłuchania całej debaty „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”

Zapraszamy do wysłuchania pełnej debaty z ekspertami na temat: „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”
->  Koniec obowiązkowych diet w transporcie międzynarodowym – Senat dał zielone światło


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.