Autor: Kamil Zając

Mobilność 2032 pod znakiem inwestycji w nowe technologie

Transport, wypracowujący około 6% polskiego PKB, przeżywa trudne chwile. Wpierw pandemia, późnej Pakiet Mobilności i Polski Ład, a teraz wojna na Ukrainie, zwiększają niepewność prowadzenia interesów. Ceny paliw kopalnych zmieniają się jak w karuzeli. Jednocześnie ewolucja przepisów będzie dalej podążała w kierunku administracyjnych przywilejów dla pojazdów z napędem elektrycznym. Czy inwestycje w technologie, poprawiające wydajność operacji i zużywające mniej energii, pozwolą branży TSL na ponowne wejście na ścieżkę szybkiego wzrostu? O perspektywach zastosowania nowoczesnych technologii i rynku w perspektywie następnych 10 lat, dyskutowali eksperci, podczas panelu: „Mobilność 2032 – czy jesteśmy gotowi?”, w ramach „Webfleet Mobility Conference 2022”.

Mobilność w 2032 roku będzie opierała się o elektryczność
Eksperci podczas panelu: „Mobilność 2032 – czy jesteśmy gotowi?” w ramach konferencji „Webfleet Mobility Conference 2022”

Odpływ kierowców martwi branżę TSL

Deficyt kierowców zawodowych jest odczuwalny od wielu lat. Sytuację na rynku do tej pory ratowali kierowcy zza wschodniej granicy.

Przed wybuchem wojny 35% kierowców pochodziło z Ukrainy. Znaczna część firm straciła ich już w pierwszych dniach, ponieważ pojechali bronić swojej ojczyzny. Z dnia na dzień ubyło kilkadziesiąt tysięcy osób. Braki kadrowe w transporcie, to jeden z najbardziej bolących problemów w Unii Europejskiej. W chwili obecnej w Europie brakuje ok. 400 tys. kierowców.

wskazuje Michał Koralewski, Redaktor Naczelny Magazynu Logistyka

Dodatkowo ogólna sytuacja na rynku nie napawa optymizmem. Dotyczy to głównie szalejących cen paliw.

Zaczyna się trudny okres dla przewoźników. Pakiet Mobilności i wojna wywindowały ceny paliw. Ceny potrafiły nawet dojść do 12 zł, nie na stacjach benzynowych, ale w obrocie dla firm, działających w systemie kart paliwowych. Na dodatek, przez chwilę były poważne ograniczenia w dostępie do paliw, więc to wszystko wprowadziło firmy w zupełnie nowy świat. Dodatkowo Polski Ład wprowadził niepokój w administrowaniu firmą.

wymienia Robert Przybylski, redaktor Rzeczpospolitej

Elektryfikacja floty wpłynie na mobilność 2032 roku

Według licznika elektromobilności Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, w marcu 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych ok. 45 tys. samochodów z napędem elektrycznym. Samych tylko pojazdów dostawczych i ciężarowych odnotowano 1877. Zauważalna jest dynamika, gdyż liczba rejestracji jednostek dostawczych, zarówno nowych, jak i używanych wzrosła o 228% w stosunku do analogicznego okresu z 2021 roku.

Licznik elektromobilności, stan na marzec 2022
Źródło: Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W perspektywie najbliższych 10 lat postawiłbym na elektryfikację floty. W szczególności tej wykorzystywanej w pracy kurierskiej. Na krótszych dystansach jest ona efektywna i wydajniejsza od tradycyjnego napędu. Nasili się też trend wprowadzania ograniczeń w poruszaniu się pojazdów nieelektrycznych w całych miastach, czy wybranych strefach.

wylicza Michał Koralewski

Agnieszka Szwaj wskazuje, że z badań Webfleet Solutions wynika, że 70% przewoźników mogłoby już dzisiaj korzystać z floty elektrycznej. W czym zatem leży problem?

Do 2032 roku rynek aut spalinowych z pewnością nadal będzie istniał. Nie zmienia to faktu, że czeka nas elektryfikacja transportu na szeroką skalę. Dużą rolę w tym procesie odegrają świadomi zarządcy flot, gdyż to oni generują zakupy pojazdów. Wyznaczą trendy, wskazując, że elektryfikacji nie należy się bać. Obecnie głównym hamulcowym rozwoju rynku jest brak infrastruktury, stałości w jej rozwoju oraz niepewność, co do kosztów jej użytkowania. Zasilanie pojazdów elektrycznych cechuje duża liczba zmiennych. Systemy szybkiego lub wolniejszego ładowania, wallbox, prąd stały bądź zmienny, itp. Cieszy mnie to, że firmy coraz odważniej zmuszają pracowników do przesiadki na auta elektryczne. Daje to możliwość przekonania się w praktyce, że pojazdy elektryczne są wydajne i przyjazne użytkownikowi.

zaznacza Tomasz Siwiński, Redaktor Naczelny Magazynu Fleet

Transport intermodalny szansą na konkurencyjność

W kontekście wdrażania rozwiązań zmniejszających ślad węglowy i realizujących założenia pakietu „Fit for 55” w transporcie, perspektywicznie przedstawia się transport intermodalny. Według wyliczeń Niemieckiego Federalnego Urzędu Ochrony Środowiska, jeden pociąg kontenerowy emituje 18 gramów CO2 na tonokilometr, a samochody transportujące tę samą ilość ładunków emitują 112 gramów na tonokilometr. Przy pokonaniu 600 km emisja CO2 dla pociągu wynosi 7,3 t, a dla samochodów 37,9 t. Kolej już dzisiaj posiada wysoki wskaźnik elektryfikacji.

Najprawdopodobniej to właśnie transport kombinowany będzie przyszłością. Około 2032 roku najbardziej konkurencyjne mogą być firmy, które zainwestują w systemy poprawiające zarządzanie i kompatybilność pomiędzy tymi dwoma rodzajami transportu.

wskazuje Robert Przybylski

Elektryfikacja pojazdów dostawczych na krótkich odcinkach miejskich oraz na tzw. ostatniej mili ma przyszłość. W transporcie międzynarodowym, długodystansowym, rzeczywiście nie przewiduję wielkiej popularności napędu elektrycznego. Perspektywiczny wydaje się wzrost udziału komponentu kolejowego na dłuższych odcinkach, realizowanych na dystansie powyżej 300 km. Za 10 lat będzie funkcjonowało więcej mniejszych terminali intermodalnych. Dodatkowo technologie, platformizacja infrastruktury cyfrowej, pozwolą na wymianę danych o przewożonych ładunkach. Wydaje się, że jest możliwe zejście do poziomu rejestracji pojedynczego ładunku.

wskazuje Marcin Wolak, ekspert branży TSL, Polski Instytut Transportu Drogowego

Kryzys to czas na inwestycje

Eksperci wskazują, że póki co nie ma mowy o recesji, a jedynie o spowolnieniu wzrostu gospodarczego w Polsce. Zważywszy na znaczenie branży TSL dla całej gospodarki, jej kryzys oznaczałby duże kłopoty dla całego kraju.

Dane NBP pokazują że oszczędności sektorów niefinansowych, na koniec ubiegłego roku w naszym kraju, to 417 mld złotych i są wyższe o ok. 12% niż na koniec 2020 roku. Ile z tego to środki z branży TSL?

pyta Marcin Wolak

Niektóre wyliczenia wskazują jednak, że branża TSL nie ma tak dużych rezerw, jak pozostałe sektory gospodarki.

Branża transportowa należy do jednej z najbardziej zadłużonych. W co zatem inwestować środku, jeśli już przedsiębiorstwo posiada oszczędności?

obawia się Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland & EE, Webfleet Solutions

Obecna sytuacja wiąże się z rekordową inflacją, powodującą wzrost cen w transporcie. Nie opłaca się dalej trzymać oszczędności na kontach. Może warto teraz je uruchomić i rozpocząć inwestycje, pozwalające wygenerować nowe zyski w przyszłości? Można szukać tych innowacji w technologiach IT.

dodaje Marcin Wolak

Mobilność 2032, czyli co?

Nowoczesne technologie mogą być remedium na problemy. Cyfryzacja, telematyka i automatyzacja, to potencjał pozwalający zniwelować negatywne skutki pandemii, czy wojny. Obawiam się, że najmniejsze firmy będą miały problemy. Dla nich kryzys może oznaczać koniec działalności. Mają wysokie koszty stałe i charakteryzuje je duża konkurencja pomiędzy nimi.

dodaje Michał Koralewski

Radziłbym, aby posiadane rezerwy kapitałowe zainwestować w nowe technologie, służące głównie do diagnozy, w celu znalezienia miejsca ucieczki pieniędzy. Często, długo prowadząc biznes, zatraca się perspektywę, ulegając pewnej rutynie. Świat się zbyt szybko zmienia i okazuje się, że coś, co kiedyś się sprawdzało przestaje działać. Rozwiązania technologiczne powinny diagnozować wewnętrzne procesy firmy, optymalizując je. Wydajność pracy kierowcy, oszczędność floty, właściwa częstotliwość wymiany floty, czy wreszcie badanie opłacalności konkretnych tras. Ci, co pierwsi zainwestują we właściwe narzędzia, będą mieli większe szanse na przetrwanie na rynku.

prognozuje Tomasz Siwiński

Cała konferencja dostępna jest tutaj

->  Działania branży TSL w obliczu nowych wyzwań pandemii
Ciężarówka elektryczna na autostradzie z napisem "Mobility 2032: Czy jesteś gotowy?"

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.