Od 15 do 17 czerwca w Warszawie miał miejsce Blockathon. W trakcie wydarzenia eksperci w dziedzinie nowych technologii mierzyli się z prawdziwym wyzwaniem branży transportowej. Jest nim przeniesienie rewolucji blockchainowej do branży transportowej: czas na elektroniczny list CMR. Marcin Wolak z Polskiego Instytut Transportu Drogowego wziął udział w wydarzeniu w roli mentora, który zachęcał do podjęcia wyzwania związanego właśnie z eCMR i odpowiadał na wszelkie pytania uczestników w tej kwestii.
Blockchain kojarzy się z nowoczesną bankowością, kryptowalutami i ma stać się rewolucyjnym systemem przechowywania danych. Technologia ta wprowadza ułatwienia, których oczekuje także nowoczesna branża transportowa. Kiedy mówimy o autonomicznych ciężarówkach, internecie rzeczy w branży wciąż reliktem przeszłości są niezliczone pliki papierowych dokumentów. Dlatego właśnie temat elektronicznych listów CMR doskonale wpisał się w koncepcję wydarzenia Blockathon – maratonu projektowania rozwiązań technologicznych.
Podczas wydarzenia po prezentacji 4 tematów-wyzwań, uformowało się 9 drużyn. Co ciekawe, aż 4 z nich podjęły się zadania związanego z elektronicznym listem przewozowym. Dwie spośród nich zostało nagrodzonych przez jury, z czego jedna zdobyła aż 4 z 7 przygotowanych nagród. W tym 15.000 zł ufundowane przez sponsora głównego Platformę Trans.eu.
e-CMR zmieni rzeczywistość
Mamy XXI w., wiele mówi się o czwartej rewolucji technologicznej, także w branży TSL. Coraz głośniej jest o autonomicznej flocie, logistyce 4.0, a jednocześnie dzisiejszy list przewozowy CMR jest jak historyczna pamiątka w tym nowoczesnym świecie. Konwencja międzynarodowa CMR powstała w latach 50. XX w., a wzór dokumentu, który w wielu plikach codziennie jest rozsyłany pocztą, w latach 70. Dlaczego elektroniczna wersja listu przewozowego nie weszła jeszcze w życie?
– Jak najszybsze ratyfikowanie protokołu dodatkowego do konwencji CMR jest szczególnie ważne dla Polski, która ma szansę wyróżnić się w Europie. Możemy zainicjować dobrą zmianę w międzynarodowej branży transportowej. Już ponad 27% przewozów międzynarodowych w Unii Europejskiej obsługują polskie firmy transportowe. Polacy mogą stać się w pewnym sensie inspiracją i narzucić własne rozwiązania technologiczne – komentuje Marcin Wolak z Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Czekamy na rozwiązania, które opracują uczestnicy hackathonu Blockathon. Dzięki temu, że na wydarzeniu pojawią się specjaliści wyróżniający się wiedzą, różnych branż, wielu języków programowania, operujący wieloma technologiami szanse na zaskakujące rozwiązania rosną – dzięki połączeniu ich talentów.