Autor: Kamil Zając

Niebezpieczne ładunki w 2023 roku

Baterii litowo-jonowych nie wolno składować w sąsiedztwie z rzeczami palnymi. Dodatkowo przewóz takich ogniw powinien mieć wymagany raport testów. W przypadku magazynów, rodzaj substancji składowanych należy określić już na etapie planowania rodzaju i wielkości obiektów, aby dostosować do nich niezbędną infrastrukturę. Kiedy magazyn zostaje zakwalifikowany do kategorii zakładu zwiększonego ryzyka wystąpienia awarii przemysłowej? Co to jest cross-docking? Szczegółowe wytyczne i zmiany w przepisach dotyczących niebezpiecznych ładunków przedstawili eksperci, podczas dziewiątej odsłony Warsztatów dla managerów transportu i logistyki – „Niebezpieczne ładunki – nowe zasady w 2023 r.”.

Niebezpieczne ładunki w 2023 roku w ujęciu ekspertów
Prelegenci debaty.

Cross-docking szansą na szybszy dowóz niebezpiecznych ładunków

Cross-docking polega na eliminacji procesu magazynowania podczas dostawy towaru. Dostarczony ładunek jest zaraz po przyjęciu do danego magazynu przygotowywany i kierowany do dalszej wysyłki.

W przypadku przewozów ładunków niebezpiecznych typu cross-docking mamy tylko 48h na trzymanie takiego towaru bez wymaganych w normalnej sytuacji zabezpieczeń. Należy też pamiętać, że przy uszkodzeniu towaru niebezpiecznego nie wolno wypuścić go dalej na drogę. Trzeba go wtedy przyjąć i odpowiednio zabezpieczyć, dopiero po tym może wyruszyć dalej

ostrzega Frederic Kowalski, Manager Battery Warehouse w Adecon.

Problemem jest często magazyn działający na zasadzie cross-dockingu. Zapakowanie kontenera podlega przepisom IMDG Code, są tabele segregacji i 18 grup segregacyjnych. Trzeba ich pilnować i odpowiednio ładować towar w magazynie. Oznaczenie kontenera też jest po stronie załadowcy. Pakujący, załadowca i nadawca mają określone obowiązki

dodaje Bartek Kowalczykowski, CBTA specjalista ds. projektu w DGM Polska.

Transport lotniczy z rygorystycznymi wymaganiami

W transporcie lotniczym „IATA DGR” (International Air Transport Association – Dangerous Goods Regulations) dokładnie określa sposoby przewozu, pakowania ładunków niebezpiecznych. Dokumet opisuje wszystko w najmniejszych detalach. Dodatkowo reguluje to ustawa o materiałach niebezpiecznych transportowanych drogą lotniczą.

W lotniczym transporcie ładunków niebezpiecznych jest sporo restrykcji. Znacznie więcej niż choćby w transporcie drogowym. Często towar wyłączony z tej kategorii na drodze, jest w transporcie lotniczym kwalifikowany, jako niebezpieczny. Dzieje się tak, ponieważ w powietrzu nie jest możliwe działanie w razie usterki opakowania, czy wycieku. Dopiero po wylądowaniu można podjąć jakąś neutralizację. Generalnie w przewozie drogowym akceptuje się wszystkie wymagane oznaczenia dla lotniczego, ale odwrotnie już tak nie jest

wskazuje Anna Pytel, spedytor lotniczy w Adecon.

Według nowej ustawy z 17.08.2022 wszyscy spedytorzy w transporcie lotniczym muszą być przeszkoleni.

Urząd Lotnictwa Cywilnego przerzucił odpowiedzialność na spedytorów (Dangerous Goods Declaration DGD). ULC może wydawać specjalne pozwolenia na przewóz towarów niebezpiecznych oraz ma możliwość karania nadawców za niezarejestrowany towar niebezpieczny. Nadawcą jest w tym świetle osoba fizyczna i ona zapłaci karę nałożoną przez urząd

dodaje Anna Pytel.

Niebezpieczne ładunki, czyli jakie?

Towary niebezpieczne dzielą się na 9 głównych klas według umowy ADR [więcej w artykule: Ładunki specjalne pod specjalnym nadzorem]. Przykładowo sztuczne ognie zaliczane są do klasy 1, a nawozy do 5. Ciekawym przykładem jest miąższ kokosa, który znajduje się w kategorii 4 (materiały podatne na samozapalenie). Baterie liotowo-jonowe zakwalifikowano do kategorii 9.

W kategorii 9 znajdują się materiały różne, określone jako wiele zagrożeń lub zagrożeń niezdefiniowanych w czasie. Zalicza się do nich takie towary jak: suchy lód, mączka rybna, kulki polimerowe, ale co ważne także baterie litowo-jonowe

wskazuje Bartek Kowalczykowski.
Oznaczenia klas ładunków niebezpiecznych, zgodne z Zgodnie z umową ADR

Niebezpieczne ładunki w bezpiecznym magazynie

Karta charakterystyki potrzeba jest przy składowaniu towarów niebezpiecznych. Budując magazyn pod takowe towary należy wiedzieć co i ile będziemy składować. Jest to istotne pod konkretne zabezpieczenia. Należy rozdzielać różne towary. Nie wolno składować baterii litowo-jonowych przy rzeczach palnych. Należy przeprowadzić cenę ryzyka wybuchu. Przykładowo największa ilość, jaka się zmieści na magazynie powiązana z największą baterią, która jest produkowana. Dla chemikaliów niezbędne są otwory spływowe. Chodzi też o świadomość zagrożenia dla straży pożarnej. Informujmy ją ile i jakiego typu niebezpieczne towary posiadamy, aby wiedzieli jak się przygotować. Nawet ważne są informacje, jakie są trasy przewozu materiałów niebezpiecznych

wylicza Frederic Kowalski

Zakład zwiększonego ryzyka awarii przemysłowej

Istotne jest określenie ryzyka pożarowego. Trzeba informować jednostki straży pożarnej. Pilnujmy warunków magazynowych, kwestii PPOŻ, opcji składowania, reaktywności, wpływu na środowisko, informacji transportowych, np.: nr UN, wszystkich danych i rodzajów wyłączenia. Dodatkowo należy kontrolować ilości towarów niebezpiecznych. Określone są maksymalne ilości składowania przewidziane na 1 magazyn. Po ich przekroczeniu (ilości krytycznej) magazyn zostaje zakwalifikowany do kategorii zakładu zwiększonego ryzyka wystąpienia awarii przemysłowej. Będzie wtedy podlegał dodatkowym, bardziej rygorystycznym przepisom

podkreśla Bartek Kowalczykowski.

Baterie litowo-jonowe mogą być zagrożeniem

Znam przykład z Francji, gdzie baterie litowo-jonowe zaczęły się palić, a obok było składowisko opon. Okazało się, że zabezpieczenia generalnie były zgodne z wymogami. Tutaj zawiodła droga komunikacji. Nie zawiadomiono straży pożarnej w odpowiednim czasie. Pożar baterii nie był możliwy do ugaszenia. Można się zabezpieczać prewencyjnie. Wiedza straży pożarnej i poinformowanie sąsiednich magazynów jest bardzo kluczowe

dodaje Frederic Kowalski.

Towary strategiczne z wymogiem WSK

Zgodnie z definicją Wewnętrzny System Kontroli (WSK):

jest to system dla utrzymania bezpieczeństwa transakcji, który nie nadzoruje jakości dostarczonych wyrobów i świadczonych usług, lecz jest ukierunkowany na zapobieganie transakcjom naruszającym prawo w międzynarodowym obrocie wyrobami o znaczeniu strategicznym. Do wyrobów o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa należą produkty podwójnego zastosowania oraz uzbrojenie

definiuje Polskie Centrum Badań i Certyfikacji.

Do artykułów strategicznych zalicza się [szczegółowy wykaz w załączniku odnoszącym się do art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1334/2000 – POBIERZ]:

->  Interwencja Rzecznika MŚP w sprawie ustawy SENT

0) materiały, instalacje i urządzenia jądrowe;
1) materiały, substancje chemiczne, „mikroorganizmy” i „toksyny”;
2) przetwarzanie materiałów;
3) elektronika;
4) komputery;
5) telekomunikacja i „ochrona informacji”;
6) czujniki i lasery;
7) nawigacja i awionika;
8) urządzenia okrętowe;
9) kosmonautyka, aeronautyka, napęd.

Do każdej kategorii od 0-9 stosowane są klasyfikacje towarów podwójnego zastosowania / towary strategiczne. Uzbrojenie podlega Wewnętrznemu Systemowi Kontroli i koncesjom MSW do celów policyjnych i wojskowych. W przypadku WSK to ustawodawca nakłada obowiązek oddzielna strefy przechowywania. Musimy oznaczyć poszczególne regały lub pomalować je na inny kolor niż reszta magazynu. Dotyczy to: uzbrojenia obronnego lub zaczepnego, amunicji, materiałów wybuchowych, produktów z ustawy o broni i amunicji

wylicza Bartłomiej Sporysz, Rohlig Suus

Zmiany w zasadach ADR

Od tego roku weszły nowe przepisy dotyczące przewozu ładunków ADR.

Najważniejsze zmiany dotyczą baterii litowo-jonowych. Wprowadzono ułatwienia przewozu towarów toksycznych. Obecnie szacowanie ich ilości może opierać się na podstawie nośnika ilości. Kolejna zmiana dotyczy maszyn i sprzętu zawierające towary niebezpieczne, jeżeli zawartość przekracza poziom LQ, to należy nadać im nr UN. Na skutek nowelizacji wygasł okres przejściowy dotyczący pełnomocników dengerous goods. Należy też powiedzieć o dopuszczeniu pojazdów hybrydowych do przewozu cystern. Stoi to w duchu tego, że w ADR drogowym będzie rosło znaczenie hybryd i samochodów elektrycznych. Wraz ze wzrostem braku wybuchowości, ciągniki elektryczne będą sukcesywnie woziły cysterny inne niż AT

wylicza Bartłomiej Sporysz.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.