Nowy Jedwabny Szlak funkcjonuje bez zakłóceń

Autor: Kamil Zając

Konflikt zbrojny na Ukrainie jest ogromnym wyzwaniem dla podtrzymania łańcuchów dostaw i funkcjonowania transportu. Każdego dnia zwiększana jest liczba sankcji nakładana na produkty i podmioty gospodarcze z Federacji Rosyjskiej oraz Białorusi. Dwa wymienione kraje są kluczowe dla głównej nitki tranzytowej na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jak w chwili obecnej wygląda transport kontenerów z Chin? Czy istnieje realne zagrożenie przerwania przepływu towarów? Czy Nowy Jedwabny Szlak będzie dalej przebiegał przez Polskę?

Nowy Jedwabny Szlak nie jest zagrożony. Pociągi przez Białoruś przejeżdżają bez przeszkód

Główni gracze na rynku wycofują się z Rosji

Na początku miesiąca Maersk i MSC wstrzymali nadawanie przesyłek z Chin do Europy koleją. Co więcej, Maersk rozpoczął proces sprzedaży swoich udziałów w portach w Rosji. Dodatkowo zaczęły obowiązywać ograniczenia w lotach z, i do Rosji. Oprócz wydłużenia długości tras lotniczych, wzrosły czasy lotów. Od 6 godzin, w przypadku połączeń Paryż – Pekin; do 4,5h między Londynem a Tokyo.

Czasy lotów po wprowadzeniu ograniczeń w dostępie do strefy powietrznej. Źródło: Bloomberg

Sankcje na rosyjską kolej, ale nie na tranzyt

W skutek międzynarodowego wykluczenia, koleje rosyjskie, będące jednym z kluczowych operatorów na Nowym Jedwabnym Szlaku zostały objęte sankcjami.

Co prawda koleje rosyjskie zostały objęte sankcjami, ale sam tranzyt towarowy przez Rosję już nie. Działając na Nowym Jedwabnym Szlaku, korzystamy z Małaszewicz, albo towary bezpośrednio dowożone są do Łodzi.

wskazuje Tomasz Gawrylczuk, Marketing Manager Langowski Logistics

Kontenery z Chin jadą koleją 10-14 dni

Na początku marca część operatorów w obawie o zakres sankcji i możliwe zatory na szlakach kolejowych, przekierowała swoje ładunki na transport morski. Z jednej strony zmniejszył się ruch w Małaszewiczach. Dzięki temu odblokowały się sloty w przewozach kolejowych, które pozytywnie odbiły się na bezpośrednie przewozy z Chinami.

W tej chwili obserwujemy nawet poprawę transit time na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wszystkie zakontraktowane ładunki przewożone są terminowo. Co więcej, operatorzy w Chinach nie boją się dawać gwarancji na terminowość dostaw, które realizowane są zgodnie z zawartymi wcześniej umowami. Składy z Chin docierają w czasie 10-14 dni, czyli dokładnie tak samo, jak działo się przed rozpoczęciem konfliktu zbrojnego.

dodaje Tomasz Gawrylczuk

Kolejowy Nowy Jedwabny Szlak dalej oferuje transport w 2 tygodnie

W związku z reemisją koronawirusa w Chinach ograniczenia dotknęły kilka ważnych ośrodków przemysłowych i portowych w Chinach. Szanghaj – największy port w kraju oraz Shenzhen, na który przypada około 10% kontenerów wysyłanych z Państwa Środka, wprowadziły restrykcje w swojej działalności. Zamknięto niektóre parki magazynowe. Problemy portów są szansą dla transportu kontenerów koleją. Według wyliczeń portalu Shiphub, zaledwie 1,8% połączeń kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku było realizowane przez Ukrainę. Ten kierunek, z oczywistych względów został ograniczony lub zamknięty. Natomiast ruch przez Białoruś odbywa się bez zakłóceń.

->  Logistyka 4.0 - Co to jest?


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.