Szykują się zmiany dla przewoźników organizujących transport pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony. Wykonywanie przewozów międzynarodowych na obszarze Unii Europejskiej, w związku z przepisami Pakietu Mobilności, będzie się wiązało z obowiązkowym posiadaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej. Za brak tych dokumentów grożą kary.
Licencja wspólnotowa tylko do przewozów międzynarodowych
Pakiet Mobilności coraz bardziej zrównuje ze sobą wykonywanie przewozów mniejszymi pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, z tymi większymi. Choć nowelizacja przepisów weszła w życie w lutym 2022 roku, to dopiero od 21 maja obejmie ona tzw. busy. Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencja wspólnotowa będą niezbędne w przewozach na obszarze UE. Ustawodawca nie nakazał posiadania licencji wspólnotowej przewoźnikom, realizującym transport jedynie na obszarze Polski.
Jak uzyskać zezwolenie i licencję?
Ustawodawca upoważnił dwa organy publiczne do wydawania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Pierwszą ścieżką jest złożenie wniosku do starosty, właściwego dla siedziby przedsiębiorcy. W przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną należy się udać do starostwa, właściwego dla adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Kolejnym upoważnionym organem jest Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dotyczy to sytuacji, jeżeli przedsiębiorca nie występował do starosty z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Licencji wspólnotowej udziela jedynie Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Złożenie wniosku LR1 lub LM8
W przypadku ubiegania się o stosowne zezwolenia w GITD, należy złożyć wniosek LR1. Jest to „wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej dotyczącej międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy”, wraz ze stosownymi załącznikami. Formularz dostępny jest na stronie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Wiąże się to także z dokonaniem opłat, wynoszących: 9000 euro – na pierwszy pojazd, a także 5000 euro na każdy następny. Przewoźnicy posiadający już licencję wspólnotową na międzynarodowy przewóz rzeczy dla pojazdów o dmc powyżej 3,5; chcący rozszerzyć je o flotę w przedziale 2,5-3,5 t muszą dokonać tego na druku LM8. Ustanowiono opłaty na poziomie: 1800 euro – na pierwszy pojazd, 900 euro na każdy następny pojazd.
W przypadku gdy przedsiębiorca posiada już wypisy z licencji wspólnotowej rzeczy dla pojazdów powyżej 3,5t: 900 euro na każdy pojazd poniżej 3,5t.
GITD
Surowe kary za brak licencji skutkiem Pakietu Mobilności
Dokonywanie przewozów na terenie Unii Europejskiej bez wymaganej licencji wspólnotowej wiąże się z surowymi karami. Wykonywanie przewozu bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika lub bez wymaganej licencji innej niż licencja wspólnotowa będzie w Polsce zagrożone karą w wysokości 12 000 zł.