Od 21 maja kolejne restrykcje Pakietu Mobilności – dla pojazdów do 3,5 t

Autor: Kamil Zając

Szykują się zmiany dla przewoźników organizujących transport pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5 tony. Wykonywanie przewozów międzynarodowych na obszarze Unii Europejskiej, w związku z przepisami Pakietu Mobilności, będzie się wiązało z obowiązkowym posiadaniem zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej. Za brak tych dokumentów grożą kary.

Licencja wspólnotowa tylko do przewozów międzynarodowych

Pakiet Mobilności coraz bardziej zrównuje ze sobą wykonywanie przewozów mniejszymi pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, z tymi większymi. Choć nowelizacja przepisów weszła w życie w lutym 2022 roku, to dopiero od 21 maja obejmie ona tzw. busy. Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencja wspólnotowa będą niezbędne w przewozach na obszarze UE. Ustawodawca nie nakazał posiadania licencji wspólnotowej przewoźnikom, realizującym transport jedynie na obszarze Polski.

Jak uzyskać zezwolenie i licencję?

Ustawodawca upoważnił dwa organy publiczne do wydawania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Pierwszą ścieżką jest złożenie wniosku do starosty, właściwego dla siedziby przedsiębiorcy. W przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną należy się udać do starostwa, właściwego dla adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Kolejnym upoważnionym organem jest Główny Inspektor Transportu Drogowego. Dotyczy to sytuacji, jeżeli przedsiębiorca nie występował do starosty z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Licencji wspólnotowej udziela jedynie Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Kolejny element Pakietu Mobilności to wniosek o licencję
Wniosek LR1 o udzielenie udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej dotyczącej międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy – strona 1z3. Źródło: Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Złożenie wniosku LR1 lub LM8

W przypadku ubiegania się o stosowne zezwolenia w GITD, należy złożyć wniosek LR1. Jest to „wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej dotyczącej międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy”, wraz ze stosownymi załącznikami. Formularz dostępny jest na stronie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Wiąże się to także z dokonaniem opłat, wynoszących: 9000 euro – na pierwszy pojazd, a także 5000 euro na każdy następny. Przewoźnicy posiadający już licencję wspólnotową na międzynarodowy przewóz rzeczy dla pojazdów o dmc powyżej 3,5; chcący rozszerzyć je o flotę w przedziale 2,5-3,5 t muszą dokonać tego na druku LM8. Ustanowiono opłaty na poziomie: 1800 euro – na pierwszy pojazd, 900 euro na każdy następny pojazd.

W przypadku gdy przedsiębiorca posiada już wypisy z licencji wspólnotowej rzeczy dla pojazdów powyżej 3,5t: 900 euro na każdy pojazd poniżej 3,5t.

GITD

Surowe kary za brak licencji skutkiem Pakietu Mobilności

Dokonywanie przewozów na terenie Unii Europejskiej bez wymaganej licencji wspólnotowej wiąże się z surowymi karami. Wykonywanie przewozu bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika lub bez wymaganej licencji innej niż licencja wspólnotowa będzie w Polsce zagrożone karą w wysokości 12 000 zł.

->  Nowe technologie a cyberbezpieczeństwo w branży TSL


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.