22 lutego br. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.
Od jutra przywóz do Polski oraz tranzyt przez teren Polski wszystkich rodzajów odpadów podlega rejestracji w Systemie Elektronicznej Notyfikacji Transportów (SENT) prowadzonym przez Krajową Administrację Skarbową. Wyjątkiem od obowiązku rejestracji jest przywóz lub tranzyt odpadów z zielonej listy o masie nieprzekraczającej 20 kg.
Nowe przepisy rozszerzają listę towarów podlegających obowiązkowemu zgłoszeniu. Od wtorku system obejmie także rozpuszczalniki i rozcieńczalniki z kodem CN 3814 zawierających więcej niż 70% masy olejów ropy naftowej, innych niż towary objęte tym kodem zawierające alkohol etylowy, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów. Z obowiązku zgłaszania zwolnione będą przewozy towarów objęte procedurami celnymi oraz powrotnym wywozem, a także towary w opakowaniach jednostkowych o objętości do 11 litrów.
Ponadto od jutra system SENT obejmie też odpady w rozumieniu ustawy o odpadach, inne niż wymienione w ustawie o SENT, które są przywożone do Polski lub przewożone „w tranzycie” z jednego państwa członkowskiego UE do drugiego państwa członkowskiego UE, przez Polskę, oraz przemieszczane na podstawie przepisów rozporządzenia nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów. Z obowiązku zgłaszania będą zwolnione przewozy odpadów, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 1013/2006, jeżeli ich ilość w przesyłce nie przekracza 20 kg.
Nie zmienia się obsługa zgłoszeń SENT oraz działanie samego systemu. Należy jednak pamiętać, że środek transportu odpadów do Polski musi posiadać zainstalowane urządzenie do monitorowania przebiegu trasy, może być to urządzenie stosowane na potrzeby e-TOLL.
Branża miała zaledwie trzy tygodnie na dostosowanie się, zgłoszenie, rejestrację i uwierzytelnienie w systemie SENT. Jak podkreśla Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS, poprzednie zmiany dawały okres 3 miesięcy i w jego ocenie taki okres powinien mieć zastosowanie również w tym przypadku.
Wprawdzie zarejestrowanie w systemie SENT zajmuje aktualnie ok. 7-8 dni, ale nie wiadomo czy ten okres nie wydłuży się tuż przed 22 lutym br.
– zauważa Adam Małyszko.
Niedostosowanie się grozi wysokimi karami.
Podmiot odbierający może być ukarany kwotą 46% wartości przewożonego towaru, nie mniejszą niż 20 tys. zł, a firma transportowa kwotą od 10 tys. zł do 100 tys. zł w zależności od naruszenia
– wskazuje prezes FORS.
Na najmniejsze kary narażony jest kierowca. Mandaty opiewać będą na kwoty od 5 tys. zł do 7, 5 tys. zł za rozpoczęcie przewozu bez numeru referencyjnego lub niewłączenie/wyłączenie lokalizatora.