Autor: Anna Majowicz

Od jutra zmiany w systemie SENT!

22 lutego br. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

SENT

Od jutra przywóz do Polski oraz tranzyt przez teren Polski wszystkich rodzajów odpadów podlega rejestracji w Systemie Elektronicznej Notyfikacji Transportów (SENT) prowadzonym przez Krajową Administrację Skarbową. Wyjątkiem od obowiązku rejestracji jest przywóz lub tranzyt odpadów z zielonej listy o masie nieprzekraczającej 20 kg.

Nowe przepisy rozszerzają listę towarów podlegających obowiązkowemu zgłoszeniu. Od wtorku system obejmie także rozpuszczalniki i rozcieńczalniki z kodem CN 3814 zawierających więcej niż 70% masy olejów ropy naftowej, innych niż towary objęte tym kodem zawierające alkohol etylowy, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 500 kg lub jej objętość przekracza 500 litrów. Z obowiązku zgłaszania zwolnione będą przewozy towarów objęte procedurami celnymi oraz powrotnym wywozem, a także towary w opakowaniach jednostkowych o objętości do 11 litrów.

Ponadto od jutra system SENT obejmie też odpady w rozumieniu ustawy o odpadach, inne niż wymienione w ustawie o SENT, które są przywożone do Polski lub przewożone „w tranzycie” z jednego państwa członkowskiego UE do drugiego państwa członkowskiego UE, przez Polskę, oraz przemieszczane na podstawie przepisów rozporządzenia nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przemieszczania odpadów. Z obowiązku zgłaszania będą zwolnione przewozy odpadów, o których mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia 1013/2006, jeżeli ich ilość w przesyłce nie przekracza 20 kg.

Nie zmienia się obsługa zgłoszeń SENT oraz działanie samego systemu. Należy jednak pamiętać, że środek transportu odpadów do Polski musi posiadać zainstalowane urządzenie do monitorowania przebiegu trasy, może być to urządzenie stosowane na potrzeby e-TOLL.

Branża miała zaledwie trzy tygodnie na dostosowanie się, zgłoszenie, rejestrację i uwierzytelnienie w systemie SENT. Jak podkreśla Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS, poprzednie zmiany dawały okres 3 miesięcy i w jego ocenie taki okres powinien mieć zastosowanie również w tym przypadku.

Wprawdzie zarejestrowanie w systemie SENT zajmuje aktualnie ok. 7-8 dni, ale nie wiadomo czy ten okres nie wydłuży się tuż przed 22 lutym br.

– zauważa Adam Małyszko.

Niedostosowanie się grozi wysokimi karami.

Podmiot odbierający może być ukarany kwotą 46% wartości przewożonego towaru, nie mniejszą niż 20 tys. zł, a firma transportowa kwotą od 10 tys. zł do 100 tys. zł w zależności od naruszenia

– wskazuje prezes FORS.

Na najmniejsze kary narażony jest kierowca. Mandaty opiewać będą na kwoty od 5 tys. zł do 7, 5 tys. zł za rozpoczęcie przewozu bez numeru referencyjnego lub niewłączenie/wyłączenie lokalizatora.

->  Czy zarobki kierowców rosną? Czy trakerzy są zadowoleni z pracy?

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.