Branża e-commerce stale się rozwija, w ostatnich latach poszerzając wolumeny obrotów. Konkurencja wymusza optymalizację kolejnych elementów składowych łańcucha zakupowego, począwszy od etapu dokonania transakcji, za pośrednictwem aplikacji, a skończywszy na efektywniejszym transporcie i logistyce. Niezbędne staje się przekształcanie pozyskiwanych danych i ich analiza w czasie rzeczywistym. Platforma Postis stworzyła autorską aplikację, opartą o uczenie maszynowe, pozwalającą menedżerom na efektywniejsze podejmowanie decyzji i wsparcie w przewidywaniu trendów na rynku oraz postaw konsumenckich.
Pogłębione badania postaw konsumenckich
W Rumunii, Postis wraz z InsightOut Analytics przeprowadzili badania postaw konsumenckich na rynku e-commerce. Twórcy raportu przeanalizowali dane, obejmujące ponad 15 milionów kliknięć, u 35 sprzedawców detalicznych. Przełożyło się to na obserwację ponad pół miliona zamówień, w okresie trwania badania. Na ich podstawie ustalono 5 głównych trendów. Nadal 70% zamówień jest opłacanych w momencie dostawy. Popularne są wpłaty za pobraniem, dokonywane w momencie odbioru zamówienia. Niestety wiąże się to także ze zwiększoną liczbą odmów przez klientów, w przypadku wystąpienia czynników, generujących u nich niezadowolenie. Dzięki zastosowaniu przewidywania, na podstawie algorytmów, możliwe staje się określenie, które produkty mają większą podatność na odmowy.
Wysokie prawdopodobieństwo odmowy powiązane jest kilkoma wskaźnikami: określony rodzaj produktu, płatność przy odbiorze, ruch PPC lub geografia. Dzięki modelowaniu możliwe staje się wcześniejsze skontaktowanie się z wybranym typem klientów, w celu potwierdzenia zamówienia przed jego wysłaniem. Umożliwia to kurierom, zwiększenie szans na udaną transakcję.
Postis & InsightOut Analytics, „CLICK-TO-DOOR: Using data to optimize the customer journey and supercharge e-commerce sales in 2022 and beyond”, s. 5
Klient z ruchu organicznego bardziej przewidywalny
Poziom odmów różni się w zależności od źródła ruchu. Zakupy dokonane przez klientów przybywających na stronę internetową z reklam typu pay-per-click (PPC) są bardziej impulsywne niż te, które pochodzą z ruchu organicznego.
Analiza ruchu wykazała również, że klienci przybywający z portali społecznościowych wolą płacić w czasie dostawy. Jednakże dane, nie wykazały bezpośredniej korelacji między ruchem w mediach społecznościowych, a zwiększonym wskaźnikiem odmów. Stawiamy hipotezę, że detaliści powinni faworyzować ruch, pochodzący z mediów społecznościowych, nad wygenerowanym z kampanii typu PPC.
Postis & InsightOut Analytics, „CLICK-TO-DOOR: Using data to optimize the customer journey and supercharge e-commerce sales in 2022 and beyond”, s. 6
Wysoka jakość dostawy to mniej odmów
Optymalizacja jakości dostaw obniża wskaźniki odmów, zwiększa też terminowość dostaw, a tym samym wpływa na ogólną poprawę satysfakcji konsumenta. Badani zwracający uwagę na jakość dostaw, przy wyborze kurierów, wykazują średnio o 28% mniej odmów i o 6% częściej otrzymują terminowe dostawy, w porównaniu do tych, którzy uwzględniają jedynie koszty wysyłki.
Postis & InsightOut Analytics, „CLICK-TO-DOOR: Using data to optimize the customer journey and supercharge e-commerce sales in 2022 and beyond”, s. 7
Twórcy raportu zauważyli także, że kampanie mejlingowe i ruch organiczny jest powiązany z wyższym AOV. Dodatkowo powracający klienci z kampanii mejlingowych, mają tendencję do robienia droższych zakupów. Ostatnim czynnikiem wpływającym na zakupy była rekomendacja. Jakość mechanizmu rekomendacji wpływa na liczbę odwiedzin strony internetowej, ruchu bezpośredniego i wielkość zamówień.
Sprzedawcy wyświetlający zarówno pozycje uzupełniające, jak i alternatywne na swoich stronach szczegółowych, rejestrują średnio 78% więcej konwersji, niż inni sprzedawcy, którzy wyświetlają tylko przedmioty uzupełniające, tylko przedmioty alternatywne lub wcale.
Postis & InsightOut Analytics, „CLICK-TO-DOOR: Using data to optimize the customer journey and supercharge e-commerce sales in 2022 and beyond”, s. 9
Uczenie maszynowe to podstawa planowania
W oparciu o analizę rynku i szereg badań, Postis stworzył algorytm, użyteczny dla przedsiębiorstw z branży e-commerce. Generuje on optymalną ścieżkę działania, pomagającą w podejmowaniu decyzji biznesowych. Opiera się on na trzech głównych filarach: analizie kosztu w czasie rzeczywistym, jakości dostawy, a także tzw. custommer expirience.
Rozwój oprogramowania i budowa platformy została wykonana przez nas od podstaw. Nowość w przestrzeni logistycznej polega na wykorzystaniu algorytmów, opierających się na uczeniu maszynowym. Mamy dostępnych około 150 opcji. Głównym kryterium jest podjęcie decyzji w oparciu o najlepszy wariant. Kryteriów wyboru jest kilka, podzielonych na trzy główne kategorie – filary. Jednym z nich jest koszt, który obliczamy w czasie rzeczywistym. Jaki byłby koszt opcji A, B i C. Następnym kryterium jest jakość oferowanej dostawy. Mierzymy parametry czasu i terminowości dostawy, stopę zwrotów towarów, itp. Ostatecznie wyliczana jest jakość, związana z prawdopodobieństwem.
wskazuje Mircea Stan, Founder & CEO Postis
Doświadczenie klienta końcowego
Trzecia główna kategoria, algorytmu Postis, wiąże się z doświadczeniem klienta końcowego. Mierzy się nią również wrażenia klienta z zakupów, a także z ocenę procesu dostawy zamówionych produktów bezpośrednio do niego.
W systemie chodzi o całe doświadczenie. Jest to obliczane lub mierzone za pomocą wyniku promotora netto. Oznacza to, że bierze również pod uwagę, kiedy podejmie on decyzję i w oparciu o te trzy główne filary. Nasze algorytmy uczenia maszynowego zadecydują, która opcja modelu e-commerce będzie dla danej grupy klientów firmy najlepsza. Dodatkowo pozwala to na wybór optymalnej ścieżki i całego łańcucha dostawy, podobnie jak w przykładzie, kiedy klient był gotów zapłacić więcej, ale za terminową dostawę. System pozwala na agregację tych wszystkich danych.
dodaje Mircea Stan
Optymalizacja o 20%
Zastosowanie modelu decyzyjnego, wspartego systemem uczenia maszynowego aplikacji Postis, pozwala w okresie średnioterminowym, na zwiększenie wydajności o około 20%. Co więcej, decyzje poszczególnych szczebli łańcucha zamówienia mają większe oparcie w twardych danych, a mniej na intuicji, czy losowości. Od razu wybiera się najlepszą opcję dla klienta. Dodatkowe oszczędności generuje mniejsza liczba niezbędnych operacji z klientem, typu rozmowy wyjaśniające, korygowanie fragmentów zamówienia, itp.
Zwiększa się średnia wartość zamówienia. Sprawność i dopasowanie usługi do odbiorcy oznacza, że klienci e-commerce będą częściej robić zakupy z tej konkretnej marki. Nie tylko kładziemy nacisk na same zakupy. Algorytmy to przyszłość, operacje stają się bardziej wydajne, ale w międzyczasie mogą również zwiększyć przychody firmy.
podsumowuje Mircea Stan
Algorytmy Postis dostępne dla biznesu Polsce
Zapotrzebowanie na optymalizację procesów w e-commerce nie maleje. Postis postanowił także działać na terenie naszego kraju. We Wrocławiu powstał oddział firmy, wraz ze wsparciem dla naszego rynku.