Pakiet Mobilności – odpowiadamy na Wasze pytania

Autor: Anna Majowicz

Na naszej marcowej debacie podsumowującej pierwszy miesiąc obowiązywania Pakietu Mobilności otrzymaliśmy kilkadziesiąt pytań, na które nie byliśmy w stanie w ciągu godzinnego spotkania odpowiedzieć.

Pakiet Mobilności miesiąc od wprowadzenia przepisów
Prelegenci debaty ,,Skutki Pakietu Mobilności – podsumowanie pierwszego miesiąca”

Zebraliśmy Wasze pytania i poprosiliśmy o odpowiedź Pana Łukasza Włocha, Głównego Eksperta ds. Analiz i Rozliczeń INELO.

Pracownik ma wyjazd 3-dniowy, co jeśli pracodawca nie zapewni noclegu, czy można stosować ryczałt?

Jeżeli wyjazd wynikał z wykonania międzynarodowego zadania transportowego ryczałt za nocleg będący zwrotem nieudokumentowanego kosztu nie przysługuje. Z kolei jeśli kierowca wykonywał krajowe przewozy to pracodawca zobowiązany jest w takim wypadku do naliczenia 45 zł ryczałtu noclegowego (jeżeli nie zapewnił pracownikowi miejsca do spania).

Czy prawo do obniżenia przychodu opodatkowania o wartość 30% diet jest niezależne od wysokości wynagrodzenia, mam sprzeczne informacje od firm rozliczających, iż nie można stosować tej ulgi poniżej 5922 brutto.

Dla ulga dotyczącej podstawy opodatkowania nie stosuje się ograniczania dotyczącego minimalnej wysokości wynagrodzenia. Wskazane w pytaniu ograniczenie dotyczy ulgi ZUS.

Czy do wyliczenia hipotetycznej diety bierzemy pod uwagę tylko wartość diety z ustawy, czy również ryczałty za nocleg?

Jedynie kwoty diet.

Kierowca wyjeżdża z bazy 1 dnia o godz. 8:00 – ładuje i rozładowuje towar na terenie kraju tego 1 dnia, 2 dnia ładuje ładunek zagraniczny (cały czas jest w trasie) i drugiego dnia o godz. 13:00 wjeżdża do Niemiec (przekroczenie granicy). Czy do momentu przekroczenia granicy tj. tego 2 dnia godz. 13:00 naliczenie delegacji krajowej jest w porządku? Bo standardowo przy pracy w kraju wiem, że obowiązuje „podróż służbowa”. Ale czy taki przypadek również się wpisuje?

Jest to sytuacja która wymaga doprecyzowania przez Ministerstwo w formie wytycznych jednak do tego momentu zalecamy aby dieta krajowa była naliczana do momentu rozładunku towaru w przewozie krajowym czyli w dniu nr 1.

Jak interpretować rozliczenie kierowcy z tachografu  i wyliczonej ulgi diety w płacach mając składniki płacowe: wynagrodzenie zasadnicze, premia uznaniową, ryczałt godziny nocne, ryczałt godziny nadliczbowe, zaliczka za dyżury i to jest problem z wirtualną dietą i podstawą ZUS?

Od łącznego wynagrodzenia brutto (składniki wymienione w pytaniu) należy odjąć wartości diet wg. zasad wynikających z ustawy o PIT oraz ustawy „składkowej”.

->  Ile zarabia kierowca zawodowy? Czy lubi swoją pracę? O tym w najnowszym raporcie PITD.
Kierowcy jeżdżący po Skandynawii okazuje się że dostają dużo mniejszą stawkę niż jak były delegacje. Pytanie jak rozliczyć kierowców, żeby kwoty były zbliżone do stycznia 2021. Nie ma określonej płacy minimalnej w SE i NO?

Należy w jakiś sposób podnieść wynagrodzenie brutto pracownika tak aby wyliczona kwota netto dawała oczekiwaną przez kierowcę stawkę. Jedną z takich metod będzie wprowadzenie premii np. „za dzień pobytu w trasie” która to zastąpi nienależne od 2 lutego kwoty wynikające z delegacji.

Czy w rozliczenie z płacą sektorową wliczony jest urlop i chorobowe? Czy traktujemy to osobno?

Wynagrodzenie sektorowe należy się za wykonaną pracę zatem wynagrodzenie za czas urlopy czy też choroby nie będzie jego częścią.

Czy kierowcy, który jeździł jeden tydzień i załapał się na płace sektorową i resztę miesiąca był na chorobowym i urlopie w rozliczeniu 5922 zł zawieram chorobowe i urlop?

Wynagrodzenie urlopowe – TAK , wynagrodzenie za czas choroby – NIE.

Jakie składniki wchodzą do wyliczenia podstawy chorobowego po nowemu? Jak wyliczyć chorobowe dla kierowcy?

Składniki pozostają niezmienne jednak, podstawa wynagrodzenia chorobowego zostaje pomniejszona o „wirtualne diety” do kwoty 5922zł w roku 2022.

Na kilku webinarach była mowa o dwóch listach płac. Pierwsza na 10go z umowy a druga na te dodatkowe rzeczy. Mam pytanie jak zatem poprawnie powinno to wyglądać?

Wynagrodzenie za pracę powinno zostać wypłacone najpóźniej do 10 dnia następnego miesiąca. Premie w terminie ustalonym przez pracodawcę, a składniki wynikające z płac zagranicznych w terminach obowiązujących w Państwie oddelegowania. Czekamy na szczegółowe wytyczne PIP gdyż termin wypłaty płac zagranicznych może zostać skrócony również do 10 dnia następnego miesiąca.

Co zrobić z krajami, które nie podały stawek minimalnych?

W takim wypadku przedsiębiorca powinien sam dokonać analizy płac zagranicznych w krajach w których jego pracownicy wykonują przewozy cross-rade oraz kabotaże.

Jeżeli kierowca wykonuje cross-trade i na tym odcinku wykonuje pauzę tygodniową, to zaliczamy ten dzień czy tylko do odcinka liczymy czas pracy?

Do płacy zagranicznej zaliczamy czas pracy pomijając czas odpoczynku tygodniowego.

->  Report: Technological Revolution. Directions in the development of the transport-forwarding-logistics sector.
Czy we Włoszech naliczamy płace tylko do przewozów kabotażowych, tak jak było to dotychczas? Czy jednak przepisy we Włoszech się zmieniły zgodnie z wytycznymi KE i liczymy kabotaż i cross-trade?

Od 2 lutego włoscy kontrolujący jak i sami kierowcy mogą wymagać płacy zagranicznej w obu przypadkach czyli kabotaż i cross-trade.

Jeśli kierowca ma sumę brutto płacy minimalnej i sektorowej poniżej 5922 pln na przykład 5400 pln, czy mogę płacić składki od 5400 pln?

Tak, takie naliczenie będzie poprawne. Wskazane ograniczenie dotyczy sytuacji gdy wynagrodzenie brutto przekracza kwotę 5922zł w roku 2022.

Jak zmienić warunki na umowie o pracę? Co powinno być teraz wpisane?

Treść umowy o prace ustala pracodawca wraz z pracownikiem jednak od 2 lutego umowa nie powinna obejmować zwrotu kosztów (dieta, ryczałt noclegowy) w transporcie międzynarodowym.

A co jak kierowca ma zapewniony nocleg w hotelu na koszt pracodawcy – trzeba kierowcy rozpoznać przychód z nieodpłatnych świadczeń?

Wskazana kwota będzie kosztem pracodawcy.

Na jakiej podstawie chorobowe nie obniża podstawę ZUS? Dlaczego tak? Z czego to wynika?

Wytyczne ZUS w tej sprawie: CZYTAJ.

Jeśli kierowca jest zatrudniony na pół etatu to dzielimy kwotę 5922 na pół?

Kwota nie ulega zmianie ze względu na zastosowany wymiar czasu pracy.

Wyliczając płacę sektorową porównujemy wynagrodzenie minimalne wynikające z umowy o pracę czy bierzemy brutto z nadgodzinami?

Również dodatkowe składniki tj. Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe są częścią płacy zagranicznej, oczywiście zaliczone w sposób proporcjonalny do przepracowanych godzin.

W jaki sposób wypłacić kierowcy większą kwotę niż tą, która wychodzi z wyrównania z płacy sektorowej ? Czyli np. potrzebuje 10 000 netto a mam tylko 6500 obliczeń.

Jednym z takich rozwiązań może być premia np. za dzień pobytu w trasie pracownika.

Gdzie znajdę stawki minimalne do rozliczenia cross-trade w Hiszpanii?

Oficjalna strona na której poszczególne państwa powinny publikować stawki: CZYTAJ.

Czy można poprosić o wyliczenie wynagrodzenia kierowcy, który ma wyższą podstawę ZUS niż 5922?

Odsyłam do publikacji w której zamieściłem rozliczenie: CZYTAJ.

Kalkulator Inelo jest płatny?

Nie, można korzystać z bezpłatnie na stronie kalkulator.inelo.pl.



Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.