– Rozwój społeczny, gospodarczy, finansowy i ekonomiczny – to cele, które dzięki budowie dróg szybkiego ruchu chcemy zrealizować – podkreślił minister Rafał Weber, podczas zdalnego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku.
Tematem spotkania było podsumowanie zadań realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w roku 2020 oraz plany na rok 2021. W posiedzeniu, którego przewodniczącym jest poseł Paweł Hreniak, udział wzięli: minister Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Mikołaj Wild – prezes CPK, parlamentarzyści oraz przedstawiciele GDDKiA i GDDKiA/Oddział Wrocław.
Dolny Śląsk jest bardzo ważnym regionem na mapie transportowej Polski – z jednej strony komunikuje autostradą A4 na osi wschód-zachód, z drugiej drogą ekspresową S3 na osi północ- południe. Do Wrocławia docierają również drogi szybkiego ruchu, jak S5 i S8.
Jak podkreślił minister Weber, Ministerstwu Infrastruktury zależy na tym, aby tą dostępność transportową województwa dolnośląskiego rozwijać. Wskazał, że priorytetem są drogi szybkiego ruchu. – W przeciągu najbliższych kilku tygodni oddamy ostatni odcinek S3 w województwie dolnośląskim. To bardzo ważna droga ekspresowa łącząca południe naszego kraju z zespołem portów w Świnoujściu, Szczecinie i Policach. Myślę, że z tej artylerii będzie również korzystał nasz południowy sąsiad, czyli Czechy. Bardzo dużą uwagę koncentrujemy na tym, aby drogę ekspresową S3 zakończyć po to, aby komunikować naszą ojczyznę, ale też kraje Europy Południowej z zespołem portów Pomorza Zachodniego – zaznaczył. Dodał, że dzięki decyzjom rządu PIS-u, sieć dróg szybkiego ruchu poszerzona zostanie o kolejne odcinki drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka, oraz S5 z Sobótki do Bolkowa. – Na budowę odcinka drogi ekspresowej S5 między Sobótką a Bolkowem mamy zapewnione blisko 3 mld zł, natomiast na budowę odcinka drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka mamy zabezpieczone 3, 9 mld zł. – zaznaczył.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury zwrócił także uwagę na rozbudowę głównej drogi województwa dolnośląskiego – autostrady A4. – Widzimy, że A4 wyczerpuje swoją przepustowość, jak z roku na rok rośnie natężenie ruchu, które powoduje coraz większe niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Chcemy to zmienić – mówił.
Innym ważnym programem, który jest realizowany również na sieci dróg krajowych Dolnego Śląska jest program budowy 100 obwodnic. – Ten program został zapowiedziany przez premiera Mateusza Morawieckiego na jesieni 2019 r. i od razu przystąpiliśmy do realizacji. W województwie dolnośląskim powstanie 7 obwodnic: w Legnicy, Głogowie, Kaczorowie, Oławie, Złotym Stoku, Międzyborzu i Miliczu. Chcemy obciążyć zwartą zabudowę mniejszych miast od ruchu tranzytowego – podkreślił minister Rafał Weber.
Polityk wskazał, że dzięki rządowemu funduszowi rozwoju dróg, w ciągu ostatnich dwóch lat na Dolnym Śląsku wsparto 317 zadań inwestycyjnych. – Chcemy poszerzać ten fundusz, a w ramach nowego narzędzia będą możliwe do pozyskania środki na budowę obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich. Nabór będzie prowadziło Ministerstwo Infrastruktury, a beneficjentami będą zarządcy dróg wojewódzkich, zarówno urzędy marszałkowskie, jak i miasta na prawach powiatu. Nabór ogłoszony zostanie jeszcze w pierwszym kwartale 2021 r. – zapowiedział minister Weber.
Dyrektor wrocławskiego oddziału GDDKiA Lidia Markowska wskazała, że jednym z największych wyzwań, które już się rozpoczęły i będą trwały przez najbliższe lata, było przygotowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno-ekonomiczno-logistyczną rozbudowy A4 na odcinku Wrocław – Krzyżowa uwzględniające drogę ekspresową S5 pomiędzy Sobótką, Świdnicą a Bolkowem. – W ramach analizy możliwości rozbudowy autostrady A4 przewidywany jest nowy przebieg drogi – od węzła Kostomłoty do nowego węzła pomiędzy Wrocławiem Wschodnim a Brzezimierzem. To 234 km dróg w przygotowaniu – zaznaczyła. Wspomniała, że istniejąca sieć Dolnego Śląska wymaga przebudowy ok. 530 km dróg klasy GP+G z dostosowaniem do 11,5 t./oś. W 2020 roku na przebudowy, remonty dróg i mostów wydano 20, 5 mln zł. Markowska podkreśliła, że wrocławski oddział GDDKiA jako pierwszy podpisał umowę na krajowy system zarządzania ruchem. – Udało nam się wybrać wykonawcę. Krajowy system zarządzania ruchem będzie opracowany dla AOW i odcinka autostrady A4 od Wrocławia, łącznie z odcinkiem opolskim tej autostrady. Ponadto rozbudowane zostanie nasze Centrum Zarządzania Ruchem, przy węźle Wrocław Północ – zaznaczyła.
Na koniec głos zabrał Mikołaj Wild, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wskazał na wzorcową współpracę CPK z GDDKiA i podkreślił, że województwo dolnośląskie jest jednym z pierwszych beneficjentów programu CPK. – Z naszej analizy sieciowej wynika, że potoki ruchu idące z Łodzi do Wrocławia będą naprawdę bardzo atrakcyjne. Rozszerzyliśmy projekt o nowe odcinki – zapowiedział. Kwestiom związanym z infrastrukturą CPK na Dolnym Śląsku poświęcone zostanie kolejne posiedzenie Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku, które zaplanowano w przyszłym miesiącu.