Podlaskie magazyny na zapleczu Nowego Jedwabnego Szlaku

Autor: Kamil Zając

W województwie podlaskim aktualnie istnieją dwa duże parki magazynowe klasy A. Jednym z nich jest Centrum Logistyczne Kontrast Intermodal w Łapach [1] oraz Panattoni Park Białystok [2]. Magazyny w regionie charakteryzują się jednym z najniższych wskaźników pustostanów w Polsce, podobnie jak w lubelskiem, wynoszącym obecnie zero metrów kwadratowych. Świadczy to o wysokim stopniu zagospodarowania istniejących powierzchni, a także wyczerpywaniu się rezerw. Dokładną charakterystykę podlaskiego rynku magazynowego zaprezentowano w raporcie: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”.

Magazyny w województwie podlaskim - mapa lokalizacji
Magazyny w: Łapach [1], Białymstoku [2]; źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 45

Pandemia wywołała popyt na magazyny

Przerwanie łańcuchów dostaw, wywołane globalną pandemią, skutkuje zerwaniem dotychczasowych łańcuchów dostaw. Przedsiębiorstwa w większym stopniu niż miało to miejsce w przeszłości zaczęły przechodzić z modelu JIT (just in time) na JIC (just in case). Wiąże się to jednak nierozerwalnie z rosnącym zapotrzebowaniem na nowe powierzchnie magazynowe, dla przechowywania swoich zapasów, niezbędnych dla ciągłości produkcyjnej. Za najważniejsze czynniki wzrostu popytu na powierzchnie magazynowe eksperci wskazują:

  1. ciągłe zapotrzebowanie ze strony firm 3PL, przemysłu lekkiego, firm kurierskich i dystrybutorów detalicznych,
  2. odbicie poziomu konsumpcji prywatnej po zniesieniu obostrzeń,
  3. silny i trwały popyt ze strony inwestorów instytucjonalnych na aktywa przemysłowe i logistyczne,
  4. dalsze usprawnienia polskiej infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej i morskiej,
  5. spodziewany ,,nearshoring” produkcji i logistyki z Azji do krajów bliżej rynku zbytu,
  6. dobrą dostępność terenów inwestycyjnych i nowych lokalizacji.

Podlaskie magazyny są atrakcyjne cenowo

Aktualne zasoby magazynowe klasy A, województwa podlaskiego wynoszą 50,2 tys. m2. Stanowią je dwa parki magazynowe. Jeden zlokalizowany w Białymstoku, oraz drugi w Łapach.

Dotychczasowe powierzchnie zostały skomercjalizowane tak szybko, że wskaźnik pustostanów utrzymał się na minimalnym poziomie. Obecne zasoby magazynowe regionu oscylują na poziomie ponad 40,5 tys. m2, a podaż wynosi 0 tys. m2.

raport: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”, s. 43.
Rynek magazynów w wojwództwie podlaskim
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 44

Istotną zaletą rynku magazynowego w regionie są atrakcyjne ceny najmu.

Według platformy magazynowej Wareh.com, w województwie podlaskim przedział cenowy za m2 wynosił od 14 do 29 PLN netto, a przedział cenowy za miejsce paletowe od 0,54 do 2,50 PLN netto. Wolumen popytu osiągnął poziom 130,5 tys. m2 (w ramach 19 transakcji). Wynik ten był bardzo zbliżony do roku poprzedniego (130,6 tys. m2). W strukturze dominowały nowe umowy, którymi objęte zostało 85% wynajętej powierzchni.

raport: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”, s. 43, 45

Białystok liderem magazynowym w regionie

Największy park magazynowy w podlaskiem zlokalizowany jest w Białymstoku. Panattoni Park Białystok legitymuje się łącznie 40,6 tys. m2, powierzchni klasy A do wynajęcia. Kompleks składa się z trzech budynków o parametrach, odpowiednio: 3,8 tys. m2; 22,3 tys. m2; 14,5 tys. m2. Co więcej, znajduje się w pobliżu przyszłej drogi ekspresowej S19 (Via Carpiatia). W chwili obecnej, nieopodal w Choroszczy, przy drodze S8, budowany jest drugi park magazynowy tego samego operatora. Docelowo, powstaną tam dwie hale, oferujące ponad 35 tys. m2, powierzchni klasy A do wynajęcia, wyposażone w: doki rozładunkowe oraz bramy umożliwiające dostęp z poziomu „0”.

->  Rozmowy o Trójporcie i Brexicie

Łapy oferują park magazynowy i terminal intermodalny

Centrum logistyczne Terminal Kontenerowy Łapy – Białystok posiada 9,6 tys. m2, powierzchni klasy A, wyposażonej w 14 doków rozładunkowych z hydrauliczną rampą oraz bramami, umożliwiającymi dostęp z poziomu „0”. Zdolności magazynowe parku wynoszą łącznie na ok. 12 tys. palet. Co więcej, zaletą opisywanego kompleksu jest możliwość obsługi kontenerów, dostarczanych drogą kolejową, poprzez terminal intermodalny. Według zestawienia UTK, powierzchnia składowa terminala intermodalnego w Łapach wynosi 1,05 tys. TEU, a jego roczna przepustowość określona jest na 54 750 TEU. Co więcej, wyposażony jest on też w 2 reachstackery o udźwigu 46 t.

Województwo Podlaskie na Nowym Jedwabnym Szlaku

Jednym z atutów regionu na logistycznej mapie Polski jest możliwość włączenia się w obsługę towarów przepływających Nowym Jedwabnym Szlakiem.

Centra logistyczne – na przykład w Łapach i Łosośnej, oferujące możliwość obsługi towarów, transportowanych korytarzami Nowego Jedwabnego Szlaku.

raport: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”, s. 12

Przyszłość to nowe centra magazynowe

Parki magazynowe, zlokalizowane w województwie podlaskim, pokrywają w chwili obecnej zaledwie 4,85% krajowego zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe. Jednakże, duże inwestycje infrastrukturalne, takie jak Via Carpatia, Via Baltica, Rail Baltica, zwiększą dostępność komunikacyjną regionu.

Wskaźnik zainteresowania magazynami w Polsce, w ujęciu wojewódzkim.
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 44

Województwo podlaskie ma duży potencjał rozwoju powierzchni logistyczno – magazynowej ze względu na wysoką liczbę nieużytków rolnych, które mogą zostać zagospodarowane pod projekty logistyczne.

raport: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”, s. 124

Do tego należy też dodać relatywnie niskie ceny najmu i wyczerpanie się wolnych powierzchni magazynowych, o czym świadczy obserwowana zerowa podaż. Należy zatem spodziewać się, o ile nie pogorszy się koniunktura gospodarcza, nowych inwestycji w najbliższych latach.



Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.