Szansą rozwojową województwa podlaskiego jest korzystne położenie geograficzne, niemal dokładnie w centrum Europy. Współcześnie na sukces gospodarczy istotny wpływ ma dostępność transportowa, przygotowanie zasobów ludzkich oraz baza atrakcyjnych i uzbrojonych terenów inwestycyjnych. Czym może pochwalić się woj. podlaskie? Przeglądu potencjału regionu, dokonali eksperci z branży, podczas webinaru poświęconemu najnowszemu raportowi Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: ,,Województwo podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”.
Infrastruktura staje się atutem
Do niedawna problemem woj. podlaskiego była słabo rozwinięta sieć infrastrukturalna, wzmacniająca peryferyjność regionu. Dzięki dużym projektom inwestycyjnym, realizowanym w ostatnich latach, zmienił się ten obraz. Należy też dodać bliskość i dobre skomunikowanie z Warszawą.
Do roku 2030 możemy mieć w regionie nawet 500 km dróg ekspresowych. Dzięki takim projektom infrastrukturalnym, jak: Via Baltica, Via Carpatia, Rail Baltica Podlasie nie będzie już regionem peryferyjnym, tylko miejscem krzyżowania się szlaków. Na odcinku Białystok – Kuźnice brakuje ostatniego fragmentu drogi, spinającego Berlin z Moskwą autostradami lub ekspresówkami. W przypadku Via Carpatia dyskutowany jest już tylko dokładny przebieg między Białymstokiem a Suwałkami. O szansie Podlasia niech świadczy fakt, że w ujęciu transkontynentalnym, jest tylko jedna granica celna, właśnie na szerokości geograficznej naszego regionu. Granica Polski z Białorusią oddziela Unię Europejską od Euroazjatyckiej Unii Celnej
zaznacza dr Mariusz Dąbrowski, Dyrektor Biura Obsługi Inwestorów i Promocji Gospodarczej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.
Sieć TEN-T należy poszerzyć poza UE
Aktualizacja sieci bazowej ma istotne znaczenie dla Polska. Nasz kraj postuluje rozszerzenie sieci. Należy efektywnie włączyć w ten proces strategie rozwoju podlaskiego, najlepiej poprzez grupowe negocjowanie z innymi państwami. Rozszerzenie sieci o państwa spoza UE: Ukrainę, kraje bałkańskie, Mołdawię, itd., stanowi instrument pogłębiający współpracę z sąsiadami
wylicza Jakub Jakóbowski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich.
Nowy Jedwabny Szlak także dla Podlasia
Wbrew początkowym obawom, kryzys na granicy Polsko – Białoruskiej nie zagroził ruchowi towarowemu na Nowym Jedwabnym Szlaku. Obserwuje się ciągły wzrost liczby odprawianych pociągów. Eksperci przyznają, że terminale intermodalne w Małaszewiczach są bliskie osiągnięcia swoich maksymalnych możliwości przeładunkowych. Przyszły terminal w Sokółce w województwie podlaskim, z racji swojego położenia, mogłoby przejąć część ruchu, na tym ważnym dla Polski szlaku.
Przewozy kolejowe z Chin poszukują w tej chwili alternatyw. Możliwości Małaszewicz zasadniczo zostały już wyczerpane. Co więcej, Kaliningradu także. W tej chwili zaczyna się wyścig, które z mniejszych terminali przejmą część ruchu, dotyczy to w szczególności obiektów konkurencyjnych dla Polski, zlokalizowanych na granicy z Ukrainą, czy przejściach Węgiersko – Słowackich. Najważniejsza jest duża przepustowość na terminalach i możliwość żonglowania strumieniem ruchu pomiędzy polskimi przejściami granicznymi. Firmy operujące terminalami, współpracując ze sobą, muszą regulować potok kontenerów, uzupełniając się nawzajem. Obserwujemy to w Małaszewiczach, gdzie jest współpraca kilku terminali różnych operatorów. Region musi zabiegać o status huba na przecięciu szlaków – przekonuje Jakub Jakóbowski. – Już dzisiaj na przejściu granicznym Siemianówka – Swisłocz wjeżdżają pociągi z Chin do Francji, odciążając Małaszewicze
dodaje dr Mariusz Dąbrowski.
Pandemia ożywiła rynek magazynowy
Zerwanie łańcuchów dostaw wymusiło na firmach tworzenie rezerw strategicznych komponentów. Przejście z modelu JIT na JIC (just in case) znacząco wpłynęło na ożywienie w sektorze magazynowym.
Rynek rozwija się z dnia na dzień. Aktualnie w Polsce powierzchnia magazynowo – produkcyjna dobrej klasy, do wynajęcia, szacowana jest na 23 mln m2. Kolejne 3 mln m2 jest w budowie. Województwo podlaskie musi zwiększyć powierzchnię magazynów klasy A. W tej chwili w regionie znajdują się 2 duże parki logistyczne o potencjale kilkudziesięciu tys. m2. Firmy oczekują powierzchni dostępnych „od ręki”
wylicza Sylwia Jagódka, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Magazyny123.
Motorem rozwoju rynku magazynowego może stać się ożywienie kontaktów z Białorusią.
W odległości 300 km od Białegostoku znajduje się 20 mln potencjalnych konsumentów. Zależy nam na otwarciu Białorusi, bogacenie się jej mieszkańców, to więcej magazynów i interesów. Dla przykładu Sokółka, miejsce przyszłego terminala, leży pomiędzy Białymstokiem liczącym ponad 300 tys. mieszkańców a 400 tysięcznym Grodnem. Operatorzy dwóch parków magazynowych w Białymstoku i Łapach myślą o budowie oraz rozbudowują istniejące magazyny, ponieważ zaczyna brakować miejsca
wskazuje dr Mariusz Dąbrowski.
Pakiet Mobilności szansą dla woj. Podlaskiego
Odkąd zaczęto wdrażać pakiet mobilności polscy przewoźnicy otwierają swoje siedziby w krajach Unii Europejskiej. Podobnie może być z Litwą, gdzie tamtejsze podmioty mogą chcieć otworzyć swoje siedziby na terenie województwa podlaskiego
zaznacza dr inż. Justyna Świeboda, Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Klimat dla inwestycji i transport intermodalny motorem wzrostu
Region musi zabiegać o większych inwestorów. Deweloperzy rozpoczynając swoje inwestycje w danym miejscu, często przyciągają tam swoich klientów. Pobudza to lokalny rynek, stanowiąc coś w rodzaju darmowego marketingu. Ważny jest też klimat współpracy i wzajemna życzliwość. Inwestor, działający w sferze ryzyka potrzebuje wyraźnego oparcia w lokalnych instytucjach i władzach. Przygotowanie terenów, uzbrojonych w media lub pewność daty ich podłączenia ma kluczowe znaczenia dla przebiegu procesu inwestycyjnego. Cykl budowy trwa 8-9 miesięcy, a inwestor nie może czekać dłużej niż ten okres na podłączenie do mediów
wyjaśnia Sylwia Jagódka.
Korzystne stawki czynszów i cen najmu powierzchni przemysłowych to przewaga woj. podlaskiego w konkurencyjności. Władze naciskają na wprowadzenie większej liczby ulg, w regionach Polski wschodniej. Wskazane elementy mogą wzmocnić rozwój sektora intermodalnego, zwłaszcza terminala w Sokółce
konkluduje dr inż. Justyna Świeboda.