Autor: Kamil Zając

Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków

Szansą rozwojową województwa podlaskiego jest korzystne położenie geograficzne, niemal dokładnie w centrum Europy. Współcześnie na sukces gospodarczy istotny wpływ ma dostępność transportowa, przygotowanie zasobów ludzkich oraz baza atrakcyjnych i uzbrojonych terenów inwestycyjnych. Czym może pochwalić się woj. podlaskie? Przeglądu potencjału regionu, dokonali eksperci z branży, podczas webinaru poświęconemu najnowszemu raportowi Polskiego Instytutu Transportu Drogowego: ,,Województwo podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”.

Mapa infrastruktury drogowej Podlasia z podziałem na drogi istniejące i w budowie
Źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 29

Infrastruktura staje się atutem

Do niedawna problemem woj. podlaskiego była słabo rozwinięta sieć infrastrukturalna, wzmacniająca peryferyjność regionu. Dzięki dużym projektom inwestycyjnym, realizowanym w ostatnich latach, zmienił się ten obraz. Należy też dodać bliskość i dobre skomunikowanie z Warszawą.

Do roku 2030 możemy mieć w regionie nawet 500 km dróg ekspresowych. Dzięki takim projektom infrastrukturalnym, jak: Via Baltica, Via Carpatia, Rail Baltica Podlasie nie będzie już regionem peryferyjnym, tylko miejscem krzyżowania się szlaków. Na odcinku Białystok – Kuźnice brakuje ostatniego fragmentu drogi, spinającego Berlin z Moskwą autostradami lub ekspresówkami. W przypadku Via Carpatia dyskutowany jest już tylko dokładny przebieg między Białymstokiem a Suwałkami. O szansie Podlasia niech świadczy fakt, że w ujęciu transkontynentalnym, jest tylko jedna granica celna, właśnie na szerokości geograficznej naszego regionu. Granica Polski z Białorusią oddziela Unię Europejską od Euroazjatyckiej Unii Celnej

zaznacza dr Mariusz Dąbrowski, Dyrektor Biura Obsługi Inwestorów i Promocji Gospodarczej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego.

Sieć TEN-T należy poszerzyć poza UE

Aktualizacja sieci bazowej ma istotne znaczenie dla Polska. Nasz kraj postuluje rozszerzenie sieci. Należy efektywnie włączyć w ten proces strategie rozwoju podlaskiego, najlepiej poprzez grupowe negocjowanie z innymi państwami. Rozszerzenie sieci o państwa spoza UE: Ukrainę, kraje bałkańskie, Mołdawię, itd., stanowi instrument pogłębiający współpracę z sąsiadami

wylicza Jakub Jakóbowski, ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich.

Nowy Jedwabny Szlak także dla Podlasia

Wbrew początkowym obawom, kryzys na granicy Polsko – Białoruskiej nie zagroził ruchowi towarowemu na Nowym Jedwabnym Szlaku. Obserwuje się ciągły wzrost liczby odprawianych pociągów. Eksperci przyznają, że terminale intermodalne w Małaszewiczach są bliskie osiągnięcia swoich maksymalnych możliwości przeładunkowych. Przyszły terminal w Sokółce w województwie podlaskim, z racji swojego położenia, mogłoby przejąć część ruchu, na tym ważnym dla Polski szlaku.

Przewozy kolejowe z Chin poszukują w tej chwili alternatyw. Możliwości Małaszewicz zasadniczo zostały już wyczerpane. Co więcej, Kaliningradu także. W tej chwili zaczyna się wyścig, które z mniejszych terminali przejmą część ruchu, dotyczy to w szczególności obiektów konkurencyjnych dla Polski, zlokalizowanych na granicy z Ukrainą, czy przejściach Węgiersko – Słowackich. Najważniejsza jest duża przepustowość na terminalach i możliwość żonglowania strumieniem ruchu pomiędzy polskimi przejściami granicznymi. Firmy operujące terminalami, współpracując ze sobą, muszą regulować potok kontenerów, uzupełniając się nawzajem. Obserwujemy to w Małaszewiczach, gdzie jest współpraca kilku terminali różnych operatorów. Region musi zabiegać o status huba na przecięciu szlaków – przekonuje Jakub Jakóbowski. – Już dzisiaj na przejściu granicznym Siemianówka – Swisłocz wjeżdżają pociągi z Chin do Francji, odciążając Małaszewicze

dodaje dr Mariusz Dąbrowski.

Pandemia ożywiła rynek magazynowy

Zerwanie łańcuchów dostaw wymusiło na firmach tworzenie rezerw strategicznych komponentów. Przejście z modelu JIT na JIC (just in case) znacząco wpłynęło na ożywienie w sektorze magazynowym.

Rynek rozwija się z dnia na dzień. Aktualnie w Polsce powierzchnia magazynowo – produkcyjna dobrej klasy, do wynajęcia, szacowana jest na 23 mln m2. Kolejne 3 mln m2 jest w budowie. Województwo podlaskie musi zwiększyć powierzchnię magazynów klasy A. W tej chwili w regionie znajdują się 2 duże parki logistyczne o potencjale kilkudziesięciu tys. m2. Firmy oczekują powierzchni dostępnych „od ręki”

wylicza Sylwia Jagódka, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Magazyny123.

Motorem rozwoju rynku magazynowego może stać się ożywienie kontaktów z Białorusią.

W odległości 300 km od Białegostoku znajduje się 20 mln potencjalnych konsumentów. Zależy nam na otwarciu Białorusi, bogacenie się jej mieszkańców, to więcej magazynów i interesów. Dla przykładu Sokółka, miejsce przyszłego terminala, leży pomiędzy Białymstokiem liczącym ponad 300 tys. mieszkańców a 400 tysięcznym Grodnem. Operatorzy dwóch parków magazynowych w Białymstoku i Łapach myślą o budowie oraz rozbudowują istniejące magazyny, ponieważ zaczyna brakować miejsca

wskazuje dr Mariusz Dąbrowski.

Pakiet Mobilności szansą dla woj. Podlaskiego

Odkąd zaczęto wdrażać pakiet mobilności polscy przewoźnicy otwierają swoje siedziby w krajach Unii Europejskiej. Podobnie może być z Litwą, gdzie tamtejsze podmioty mogą chcieć otworzyć swoje siedziby na terenie województwa podlaskiego

zaznacza dr inż. Justyna Świeboda, Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

Klimat dla inwestycji i transport intermodalny motorem wzrostu

Region musi zabiegać o większych inwestorów. Deweloperzy rozpoczynając swoje inwestycje w danym miejscu, często przyciągają tam swoich klientów. Pobudza to lokalny rynek, stanowiąc coś w rodzaju darmowego marketingu. Ważny jest też klimat współpracy i wzajemna życzliwość. Inwestor, działający w sferze ryzyka potrzebuje wyraźnego oparcia w lokalnych instytucjach i władzach. Przygotowanie terenów, uzbrojonych w media lub pewność daty ich podłączenia ma kluczowe znaczenia dla przebiegu procesu inwestycyjnego. Cykl budowy trwa 8-9 miesięcy, a inwestor nie może czekać dłużej niż ten okres na podłączenie do mediów

wyjaśnia Sylwia Jagódka.

Korzystne stawki czynszów i cen najmu powierzchni przemysłowych to przewaga woj. podlaskiego w konkurencyjności. Władze naciskają na wprowadzenie większej liczby ulg, w regionach Polski wschodniej. Wskazane elementy mogą wzmocnić rozwój sektora intermodalnego, zwłaszcza terminala w Sokółce

konkluduje dr inż. Justyna Świeboda.

POBIERZ RAPORT

->  Zarobki kierowców zawodowych w polskim transporcie [ANKIETA]

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.