Podlaskie otwiera się na Kraje Bałtyckie

Autor: Kamil Zając

Przez województwo podlaskie przebiega 994,5 km dróg krajowych oraz 132,78 km kolejowych linii magistralnych. Na przyszłość regionu z całą pewnością będzie rzutowało skrzyżowanie dwóch realizowanych obecnie szlaków transportowych: Via Carpatia oraz Via Baltica, w korytarzach dróg ekspresowych S19 i S61. Potencjał infrastrukturalny uzupełni planowany terminal intermodalny w Sokółce. Jak prezentuje się aktualny stan infrastruktury transportowej w regionie, a także na co należy położyć nacisk inwestycyjny, opisano w raporcie: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”.

Porównanie potencjału drogowego i kolejowego województwa podlaskiego
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 8

Inwestycje infrastrukturalne skokiem cywilizacyjnym

Zważywszy na historyczne uwarunkowania, sieć dróg w województwie podlaskim nie należy do najbardziej rozwiniętych w kraju. Gęstość sieci drogowej wynosi 68 km/100km2. Duże projekty inwestycyjne, realizowane w ostatnich latach, mają na celu włączenie regionu do kluczowych szlaków komunikacyjnych, przybliżając go tym samym do najważniejszych ośrodków gospodarczych.

Łącznie S19 w Podlaskiem ma mieć docelową długość 261,4 km. Z kolei na większości podlaskich odcinków S61 prace są w realizacji.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 32, 34.

Dodatkowo planowane jest wybudowanie drogi ekspresowej S16, łączącej szlaki Via Baltica z Via Carptia.

Połączy drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. (…) Rozpoczęcie robót budowlanych powinno nastąpić nie wcześniej, niż w II kwartale 2026 r.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 35

Via Carpatia rdzeniem komunikacyjnym województwa podlaskiego

Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu drogi ekspresowej było wykorzystanie w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19. Inwestycja rozpoczyna się od węzła Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż, przez Czarną Białostocką aż do istniejącej obwodnicy Wasilkowa.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 33

Oprócz aspektu międzynarodowego, droga ekspresowa poprawi także komunikację z województwami: lubelskim i podkarpackim.

Realizacja drogi ekspresowej S19 na terenie województwa podlaskiego nabrała w ostatnich latach tempa. Znaczna część inwestycji jest obecnie w fazie przetargów – od Kuźnicy Białostockiej do Sokółki, a także od miejscowości Haćki na północ od Bielska Podlaskiego przez Siemiatycze aż do granicy z województwem mazowieckim. Dalej trasa biec będzie na południe w kierunku Lublina. W realizacji znajduje się fragment od miejscowości Krynice na zachód od Białegostoku przez jego obwodnicę aż po wspomniane Haćki na południe od stolicy województwa. W maju 2021 r. podpisano umowę na realizację odcinka Krynice-Dobrzyniewo-Choroszcz.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 32
Stan inwestycji w zakresie dróg ekspresowych S19 i S61 w podlaskie
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 33

Via Baltica i Rail Baltica otworzą Podlaskie na kraje Bałtyckie

Celem drogowego szlaku Via Baltica jest połączenie krajów bałtyckich, takich jak: Estonia, Łotwa, Litwa, poprzez Polskę z pozostałymi państwami Europy. Na polskim odcinku, droga w większości przebiegnie w korytarzu S61.

W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z trzech odcinków S61 o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od maja 2020 r. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 34

Do tego dochodzi też komponent kolejowy w postaci Rail Baltica. Stanowi on element transeuropejskiego korytarza transportowego. W regionie szlak przebiega pomiędzy Czyżew-Białystok, w obrębie linii nr 7 oraz z Białegostoku do granicy z Litwą (Trakiszki-Mockava). Co więcej, na całym odcinku linii nr 7, w województwie podlaskim trasa jest zelektryfikowana. Oprócz kompleksowej modernizacji planowane jest także dobudowanie drugiego toru między Białymstokiem, a Ełkiem.

Na odcinku z Ełku do przejścia granicznego, w ramach modernizacji podniesiona zostanie prędkość maksymalna do min. 160 km/h dla pociągów osobowych. Trasa ma zostać zelektryfikowana oraz powstanie drugi tor.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 40
Podaskie - mapa aktualnej sieci linii kolejowych
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 37

Linie kolejowe szerokotorowe atutem podlaskiego

Sieć kolejową na terenie województwa podlaskiego tworzą linie kolejowe o łącznej długości 762 km. 225 km to linie zelektryfikowane (654 jednotorowe i 108 dwu- i więcej torowe).

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 36

Dużym atutem województwa podlaskiego jest odcinek linii szerokotorowej, biegnącej od granicy z Białorusią (przejście graniczne w Kuźnicy). Co więcej, od roku 2020 trwały na niej prace modernizacyjne, w ramach projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze”. Ponadto pozwoli to na przejazd pociągów z prędkością do 60 km/h. Zwiększy się dopuszczalny nacisk do 25 t na oś oraz długość składów do 1050 m. W połączeniu z budowanym, pierwszym w województwie, terminalem intermodalnym w Sokółce, powstanie uzupełniający terminal dla Małaszewicz, dedykowany dla Nowego Jedwabnego Szlaku. Istniejące w regionie szlaki kolejowe wyposażone są także w szereg bocznic, niezbędnych dla obsługi ruchu towarowego.

Kolejowe bocznice normalnotorowe i szerokotorowe powiązane z zewnętrznymi przejściami granicznymi Unii Europejskiej w województwie podlaskim z Białorusią: bocznice kolejowe w: Sokółce, Bufałowie, Łosośnej, Czuprynowie i Kuźnicy z obsługą drogami: krajową Nr 19 i powiatową Nr 1264B na odcinku Czuprynowo – Łosośna – droga Nr 19, bocznice kolejowe w: Siemianówce, Plancie, Narewce, Skupowie z obsługą drogą wojewódzką Nr 687 i drogami powiatowymi o numerach: 1644B i 1776B.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 39

Podlaskie przejścia graniczne

Podlasie jest bramą naszego kraju na wschód, zarówno na Białoruś, jak i na Litwę.

W województwie podlaskim znajdują się trzy z czterech kolejowych przejść towarowych (Czeremcha-Wysokolitowsk, Kuźnica-Grodno, Siemianówka- Swisłocz) z Białorusią.

raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 12

Należy też wskazać przejście Trakiszki-Mockava, stanowiące element planowanej Rail Baltica.

->  Oszustwo w transporcie


Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.