Polska flota ciężarowa młodnieje, ale nadal tankuje diesla i niezbyt chętnie jest wzbogacana o auta na alternatywne napędy. Jednocześnie operatorzy flot najbardziej narzekają na koszty i brak rąk do pracy – wynika z raportu przygotowanego przez DKV Mobility.
W przypadku lekkich samochodów dostawczych mniej niż 5 lat ma 68,9% pojazdów, zaś w przypadku aut ciężarowych jest to już 73,2%. W tym drugim segmencie wiek niecałych 40% oscyluje w granicach 3-5 lat, a jedna trzecia całej floty ciężarowej jest w wieku poniżej 3 lat. Pojazdy starsze niż 10 lat stanowią jedynie 6,5% ogółu floty – wynika z badania przeprowadzonego wśród operatorów.
– Dane wyraźnie pokazują, że polski transport ciężarowy pozostaje w trendzie odmładzania floty, co ma kluczowe znaczenie nie tylko dla efektywności operacyjnej, ale także spełniania coraz bardziej restrykcyjnych wymagań środowiskowych w Unii Europejskiej
– powiedział Jerzy Jezuit, Area Sales Manager w DKV Mobility.
Tendencja do powolnego odmładzania floty utrzymuje się już od kilku lat. Z raportu wynika, iż w ciągu ostatnich pięciu lat blisko połowa firm (46,4%) nie odnotowała znaczących zmian w strukturze wiekowej floty. Niemal co piąta firma (18,8%) przeprowadziła jej odmłodzenie, podczas gdy 16,7% wskazało na stopniowe starzenie się swoich pojazdów.
W przypadku lekkich pojazdów dostawczych 52,83% przedsiębiorstw decyduje się na nowe samochody, a w transporcie ciężarowym robi to niemal połowa firm (50,72%). Kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe to optymalizacja podatkowa, wymogi środowiskowe i koszty eksploatacyjne.
Nadal jednak prawie jedna trzecia firm sięga po używane pojazdy użytkowe. Takie samochody, jednak nie starsze niż trzy lata, wybiera 29,71% firm transportowych i 31,13% firm dostawczych.
Koszty i brak rąk do pracy głównymi wyzwaniami
Autorzy raportu poruszyli też temat głównych wyzwań dla operatorów flot. To przede wszystkim problem kadrowy – aż 30,8% ankietowanych twierdzi, iż wybór kierunków geograficznych świadczonych usług zależny jest od dostępności i oczekiwań pracowników.
Nie będzie zaskoczeniem stwierdzenie, iż problemem operatorów flot są też rosnące koszty. Ponad 27% ankietowanych przyznało, iż na wybór kierunków geograficznych wpływają także koszty paliw oraz opłaty drogowe i serwisowe.
Koszty napraw, serwisu i utrzymania pojazdów są wyzwaniem dla 21% ankietowanych, a kolejne blisko 18% wskazało rosnące koszty eksploatacyjne.
Ponad 23% badanych wskazuje też na utratę konkurencyjności polskich przewoźników wobec pojawienia się firm transportowych zza wschodniej granicy.
Truckerzy wierni dieslowi
Co więcej, od pewnego czasu jednym z głównych wyzwań stojących przez operatorami flot jest dekarbonizacja transportu. Przechodzenie na napędy alternatywne staje się koniecznością ze względu na politykę środowiskową Unii Europejskiej. Elektromobilność w Polsce rozwija się jednak powoli i to głównie w segmencie flot osobowych i dostawczych – wynika z raportu DKV Mobility.
Wśród ankietowanych zarządców flot osobowych aż 34,2% deklaruje gotowość do przejścia na pojazdy elektryczne, a wśród dostawczych – 25,5%. W przypadku ciężarówek sytuacja wygląda zgoła odmiennie – 53,6% firm nie planuje odejścia od diesla, a jeśli już zastanawia się nad napędem alternatywnym, to najczęściej nad wodorowym (16%). Ledwie 12% operatorów flot pojazdów ciężkich rozważa przejście na pojazdy elektryczne.
Obecnie jednak poza dieslem w segmencie pojazdów ciężarowych dominuje gaz naturalny (CNG i LNG). Dla porównania – HVO 100 odnotowało w 2024 roku 3,69% udziału w rynku, zaś tak mocno forsowane przez UE elektryki – zaledwie 1,9%.
Na Zachodzie nadal lepiej
W raporcie poddano również ocenie infrastrukturę drogową. Operatorzy flot ciężarowych stwierdzili, że infrastruktura nadal najlepiej rozwinięta jest w Europie Zachodniej. Zauważyło to niemal 44% ankietowanych. Jedynie 24,6% stwierdziło, iż Polska oferuje lepsze warunki dla transportu ciężkiego niż kraje w Europie Zachodniej.
Za najlepsze na Starym Kontynencie ankietowani z segmentu flot użytkowych (dostawczych i ciężarowych) uznali niemieckie drogi (aż 42% wskazań). Kolejne miejsca zajęły Austria i Francja.
Fot. Pixabay/geralt/Content licence