Autor: Anna Majowicz

Polski tabor kolejowy – badania PITD

Eksperci PITD przeprowadzili badania, których celem było dostarczenie rzetelnych i rzeczywistych danych dotyczących taboru, jakim dysponują najwięksi przewoźnicy intermodalni w Polsce. Wyniki przedstawili w najnowszym raporcie ,,Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor”. 

POBIERZ RAPORT

Zapotrzebowanie rynkowe

Zapotrzebowanie na wagony jest uzależniane od ilości zakontraktowanych przewozów i ich specyfiki. Największy polski przewoźnik PKP Cargo ocenia, że sytuacja z dostępnością wagonów na rynku ulega poprawie. Przyczyniły się do tego dwie podstawowe okoliczności. Po pierwsze, podmioty działające w transporcie kolejowym dokonały znacznych zleceń w zakresie produkcji nowego taboru. Po drugie, z powodu epidemii koronawirusa przewozy w niektórych relacjach na terenie Unii Europejskiej znacznie spadły lub nawet uległy marginalizacji powodując odzysk taboru wagonowego z możliwością wykorzystania do innych przewozów.

Wzrosły także zamówienia i zapotrzebowanie na nowe lokomotywy. Siemens Mobility uważa, że tendencja ta wynika z dwóch przyczyn. Po pierwsze z konieczności wymiany starego taboru, który zużył się technicznie i ekonomicznie, nie spełnia wymogów przepisów prawnych lub nie odpowiada parametrom eksploatacyjnym. Po drugie z organicznego rozwoju ekonomicznego i odpowiedzi na zapotrzebowanie rynkowe. Największe zapotrzebowanie występuje na lokomotywy wielosystemowe, przystosowane do prowadzenia pociągów towarowych bądź pasażerskich w określonych korytarzach transportowych.

Spółka Siemens Mobility twierdzi, że nowoczesne technologie pozwalają na budowę lokomotyw uniwersalnych, charakteryzujących się wysokimi parametrami eksploatacyjnymi zarówno w ruchu towarowym (duża siła pociągowa) jak i pasażerskim (duże prędkości, wysoka moc).

,,Firmy dysponujące tzw. „poolem” taborowym i zajmujące się wydzierżawieniem posiadanych zasobów (firmy ROSCO) stanowią coraz większe grono odbiorców nowych lokomotyw. Rośnie także ilość lokomotyw nabywanych przez te firmy, które od lat kupują nowe lokomotywy w celu ich dzierżawy na rynku przewoźników kolejowych.”

Eksploatacja i obsługa techniczna

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych w badaniu PITD wskazał, że wymagania co do obsługi profilaktycznej nie różnią się od wymagań stawianych innym typom wagonów.

,,Każdy typ wagonu posiada świadectwo dopuszczenia do eksploatacji, do każdego wagonu jest przypisany program utrzymaniowy realizowany przez wyspecjalizowaną jednostkę (ECM) odpowiedzialną za daną jednostkę taboru. Zgodnie z dokumentacją techniczna realizowane są tzw. poszczególne stopnie utrzymania – od przeglądów bieżących, po „cięższe” przeglądy realizowane co kilka lat. Dostępność punktów serwisowych taboru kolejowego w Polsce jest względnie dobra. Przewoźnicy nie wskazują tego obszaru jako problemu.”

Dzięki ponad 800 pracownikom, nowoczesnej organizacji systemu pracy opartej o linie potokowe oraz rozwiązaniom technologicznym (np. automatyczna prostownica do prostowania ścian i obwodzie górnych wagonów węglarek uszkodzonych podczas eksploatacji) DB Cargo Polska zapewnia wysokiej jakości usługi w zakresie utrzymania taboru kolejowego. Jako jedyna w Polsce spółka wykonuje naprawy wagonów systemem potokowym na specjalnej linii technologicznej.

->  Transport węgla w Polsce w dobie kryzysu energetycznego

Największe wyzwania polskich przewoźników

Do największych wyzwań, z jakimi zmagają się polscy operatorzy na rynku przewozów intermodalnych i realizacją przewozu kontenerów, należy ograniczona przepustowość terminali kontenerowych.

W przypadku priorytetowego Nowego Jedwabnego Szlaku, zdaniem PKP Cargo, głównym problemem jest wysoki poziom spiętrzenia na przejściu Terespol – Brześć, przez co do dyspozycji przewoźników pozostaje zbyt mała liczba tras w stosunku do potrzeb, ponieważ pozostałe przejścia nie borykają się obecnie z takim problemem. Uniemożliwia to sprawne przekazanie kontenerów oraz w znaczący sposób ogranicza przepustowość całego szlaku.

Do największych wyzwań w przewozach intermodalnych należy również, zdaniem PKP Cargo, brak zgody na przyjęcie składu do rozładunku, brak wolnych torów na stacjach końcowych, zamknięcia torowe, potrzeba krzyżowania pociągów na liniach oraz konieczność przepuszczania pociągów osobowych.

Na podobne zakłócenia zwróciło uwagę DB Cargo. Poza niską przepustowością w niektórych punktach dostępu operator wymienia również niską średnią prędkość handlową na infrastrukturze kolejowej.

Tymczasem eksperci ZNPK zwracają uwagę, że największe problemy występują przede wszystkim na pierwszej i ostatniej mili, czyli w relacjach z portami.

,,Kolej jest tylko jednym z elementów procesu logistycznego i zależy m.in. od obsługi załadunku/rozładunku statków morskich. Obecnie infrastruktura kolejowa w portach oraz szlakach prowadzących z/do portów podlega procesom modernizacji. Celem ma być zwiększenie przepustowości, a przez to i elastyczności systemu kolei.”

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.